• Anonym

Byta minipiller?

Hur gör man då? Är det bara att säga till barnmorskan eller måste man motivera varför man ska få nya recept?

Använder Cerazette och min sexlust är nästintill obefintlig och har varit det i över ett år, så länge jag använt dem alltså. Nu undrar jag hur svårt det är att få byta? Jag har nästan ingen mens heller vilket är väldigt skönt. Är det stor risk att jag får tillbaka min mens om jag byter till ett annat minipiller?

Usch, jag hatar att gå till barnmorskan. Får hjärtklappning så fort jag närmar mig vårdcentralen. Tycker det är jobbigt att prata om sånt här. (Därav anonymiteten)

Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Byta minipiller?
  • Anonym

Åh, tack för att ni svarade!

Känns bra att veta att det går ganska lätt. Men jag är lite speciell.. jag får verkligen hjärtklappning innan jag ska till barnmorskan. Första gången jag var där och hon skulle ta pulsen på mig så tittade hon konstigt på mig och undrade om jag hade sprungit dit! (Jag var så nervös).

Har också känt mig deppig det senaste året och det kanske beror på pillerna. Kan ju kanske motivera bytet med det? Men så vill jag ju inte ha tillbaka min mens heller, det är så skönt att slippa! Tror ni barnmorskan kan hitta ett annat piller som också gör så jag slipper ha mens? Och, är alla minipiller ungefär lika säkra? Vill ABSOLUT inte bli gravid!

Ja jag är löjlig jag vet.. men tack för era svar, det hjälper.

• Anonym

Jag kan inte använda p-piller eftersom min pappa har haft en propp.
    Men ttl, menar du att cerazette var det minipiller som oftast inte gav biverkningen att sexlusten minskade, och det därför inte fanns något annat bättre minipiller att byta till? Var det därför du bytte till p-piller? I så fall är det ju kört för mig.

Jag är så privat av mig så jag tycker att det är jättejobbigt att prata om sånt här med främmande människor. Tack och lov att Internet finns så jag kanske kan förbereda mig lite!

Svar på tråden Byta minipiller?