• slutmamma

Utflykt med skolan

Vet inte vart i forum jag ska trycka in detta..
    jag har en son som går i skolan så klart han måste gå..
    Men nu är det så att i den skolan går det bara rika barn..dom flesta har 2 föräldrar...inte en mamma med sjukbidrag..och i den skolan frågas det inte om man kan ordna något..göra något..utan här SKA man..
    nu ska dom iväg med skolan och åka skidor..och det kostar 500kr..det är en veckas mat för oss...vad ska jag göra???
    jag kan ju inte låta han åka med..vad ska vi leva av under en vecka...får skolan verkligen göra så här????
    vad skulle ni ha gjort??

• Svar på tråden Utflykt med skolan
  • AnneSophie

Njä, skolan får inte (mig veterligen) kräva föräldrar på pengar på det viset. Det bör du kunna kolla upp med Barn- och Utbildning på kommunen.

• Pellerbom

Nej, skolan får inte göra så. En "obetydlig summa" får skolan begära av föräldrar och det kan ju tolkas olika, men 500 spänn kan knappast räknas dit. Ta kontakt med rektor! Skolan är obligatorisk och ska vara avgiftsfri.

• Jambosana

Såna här resor har vi på skolan cokså MEN de är frivilliga. alla aktiviteter som är skolaktiviteter, bekostas annars av föräldrar, ibland subventionerar skolan. Då hanldar det iofs aldrog om så mycket pengar, utan aknske 50:- till bio, museer eller bad.

Vår rektor har också en kassa dit föräldrar som har tajt om pengar eller av principskäl inte vill betala aktiviteter kan få pengar därifrån, det sköter hon och är inget vi lärare känner till eller får reda på vem som söker.

Skolan ska vara avgiftsfri! Ordnas något som kostar mycket pengar (tror praxis är över 100 , så måste det ske utanför skoltid, alltså en frivillig aktivitet, eller betalas av skolan.

• Kluvenflicka

Kan du inte ringa rektorn eller läraren och prata med dom? Förklara läget. Är det verkligen så att ALLA åker med osv? På vår skola när det är sådanhär aktiviteter så finns det ofta två eller tre andra alternativ..åka skridskor, vandra, åka pulka/bob och då är det olika prisklass på de olika sakerna..många saker är dessutom gratis..Hur gammal är sonen?

• slutmamma

Ja det ska jag göra...ska vända mig till rektor för jag tycker att det är ingen liten summa man begär..
    och Hannah Pappan finns inte med i bilden han har inte hört av sen sonen föddes...
    men det känns i hjärtat och säga nej till sonen när ALLA andra ska åka..som man hör jämt..

• miss Majs

Skolan får ju inte göra såna aktiviteter som kostar så mycket pengar. så om jag va du skulle jag ringa till skolan o säga som det är att vi inte har råd med detta nu. skolan borde betala för din pojk då.

• Välkommen till mej

slutmamma skrev 2009-01-20 19:45:27 följande:

Ja det ska jag göra...ska vända mig till rektor för jag tycker att det är ingen liten summa man begär..och Hannah Pappan finns inte med i bilden han har inte hört av sen sonen föddes...men det känns i hjärtat och säga nej till sonen när ALLA andra ska åka..som man hör jämt..
    Finns inga mor/farföräldrar med i bilden, som kanske kan bidra med vars 250 kr? Vänner? Andra släktingar? Inget du kan sälja för att få in 500 kr?
  • slutmamma

Vi löser det här på något sätt..för jag har ju fått svar nu att skolan INTE kan göra så här.
    Nej jag har inget och sälja..äger ju inget för vi lever på existensminimum. så det här 500 svider hos oss direkt.

Svar på tråden Utflykt med skolan