• Bålsta Mia

Ni som varit på Lanzarote, snälla läs här och tipsa mig tack!

Vi ska åka till Puerto del Carmen på Lanzarote nästa fredag! Är jättenyfiken på ön och ser verkligen fram emot det! Vi har två barn, en 1 åring och en 3,5 åring med oss.

Vi skulle jättegärna vilja ha tips på vad vi bör se när vi är där? eller uppleva?
    Tips på matställen? Barntips?

All info är varmt välkommen!
    tack på förhand!!

• Svar på tråden Ni som varit på Lanzarote, snälla läs här och tipsa mig tack!
  • Mamasnest

Nu finns det blider från Puerto del Carmen i mitt galleri.

Djuparken är inte stängd, vi var där för 2 veckor sedan. BIlder från parken finns i mitt galleri.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • ninmid

Det var där vi var, ni kommer få det jättebra! Glad

Vi åt på den italienska och kinarestaurangen, dom var super båda två!
    FruMadde4barnTätt skrev 2009-01-28 19:36:37 följande:
    tack för svaren nu har vi bokat en resa till Lanzarote den 27/3 - 3/4, på Blue village Flamingo, barnvänligt hotell, uppvärmda pooler. det kostar 16 664 kr, men så hade vi fått i bröllopspresent en kort på ticket på 4000 kr, så vi betalade 12 664 kr nu då då är frukost inräknad, mat på flyget, buss till och från hotellet, barnvagn. jag rekommenderar pdf. fil - Lanzarotes broschyr där står allt man vill veta vilka restauranger som finns, hur stränderna ser ut, och lite ord man kan lära sig i språket, utflyckter, om mat, dryck och bad, och flygplatsen, affärer osv... den finns på fritidsresors mina sidor man bör köpa vatten på flaska, dricksvattnet är inte så bra. man bör ducha efter bad. djurparken är stängd nu på vinersäsong, men det finns en fågelpark och grottor, och kratrar där man kan titta på vulkaner och grilla mat där, finns båtturer till tre små öar, snorkling, ridtur dromedar uppför en vulkan, rid kamel osv... bra restaurang som jag tror: L Artista -italiensk restaurang med pastarätter och pizza- ligger vid strandpromenaden i centrala playa blanca Mandarin bra kinarestarurang, populär, god mat, stort urval.- ligger i köpcentrum playa dorada Mexiacan Cantina mexikansk restaurang belägen på gågatan i centrum
  • firepuzz

jag åker till playa blanca hotell papagayo arena den 6 mars

• klarasmamma

Vi var i Playa Blanca i mitten på oktober förra året och bodde på Blue Village Flamingo. Vår stora tjej var då 2,5 år och lillasyster var ännu i magen. Vi hade en toppenresa och var jättenöjda med allt. Vi hade en hyrbil hela veckan vilket var jättebra då ön är liten och man snabbt tar sig ut till olika utflyktsmål. Stranden vid hotellet var då väldigt stenig efter ett oväder något år (!) tidigare, men de kanske har fixat till det nu.
    Vi tog oftast bilen till papagayo-stränderna där man kunde få 100 m sandstrand för sig själv vid dem tiden på året. Man får dock stå ut med att det kan dyka upp en del nakna pensionärer på vissa av dessa stränder, men det var inget som störde oss. På de stränderna finns inga solstolar att hyra utan man får själv ta med sig solskydd och något att ligga på.
    Hoppas ni får en härlig resa med fint väder. Vi hade toppenväder med 23-28 grader under veckan. Mest soligt, men ganska blåsigt. Ett tips är att skippa restaurangerna kring hotellet och promenera in till staden istället där det finns mycket bättre och billigare ställen.

• FruMadde4barnTätt

Mamacnest
    vilka fina bilder roligt med bilder vad bra djurparken har öppet

ninmid
    vad skönt att höra

klaras mamma
    tack för tipsen.

Är det bra att ha en hyrbil till djurparken, eller man kan åka buss? hur långt är det till djurparken från hotellet, kan man gå?

Är det någon som vet om hur det är med bagaget på flygplanet, hur ska man veta hur mycket man får packa?
    får jag packa en väska till vår 1 åring? eller det är bara till vår son 2 år och jag och min man jag får ha väskor till?
    är det 20 kg som gäller allt som allt och 5 kg handbagage??
    hur mycket och vad hade ni med er??
    hur ska man veta vad allt väger? ställa sig på vågen hemma?

Behöver man vaccinera sig???
    behöver man visum? vad är visum??

firrepuz
    vad roligt

utflyckter:
    Kratergrill
    En vacker halvdagstur till nationalparkens Timanfaya, är en av de vackraste delarna på Lanzarote. Här får vi bevis för hur varmt det fortfarande är i den ännu halvaktiva vulkanen, Islote de Hilario. En grillad måltid lagas i värmen från vulkanen. Halvdag inkl måltid, 550:-, barn 290:-.
    Tre små öar
    Båttur på katamaranen Princesa Ico över till Fuerteventuras hamnby, Corralejo. Vi besöker marknaden och det charmiga torget med mängder av kaféer. Därefter tar vi oss vidare till den lilla vulkanön Isla de Lobos med glasbottenbåt. Möjlighet att bestiga öns vulkan ges. Sol, bad och shopping. Heldag exkl lunch, 450:-, barn 230:-.
    Lilla turen
    Att se över detta öde och månliknande vulkanlandskap kan ta andan ur vem som helst. Familjeutflykt till nationalparken Timanfaya med dromedarridning som dagens höjdpunkt och även ett intressant besök på en vinbodega. Halvdag exkl lunch, 400:-, barn 250:-.
    Catlanza
    Vi seglar längs med Lanzarotes kust och har vi tur kan vi se delfiner. Vid sydspetsen ankrar vi utanför de vackra Papagayo-stränderna. Här badar vi och äter en god lunch, det ges också möjlighet att pröva på jetski. Halvdag inkl lunch, 680:-, barn 400:-.
    Marknadstur
    Utflykt till marknaden i den gamla huvudstaden Teguise. Upplev folklivet på marknaden och testa din skicklighet i att pruta, här kan du finna t ex. handarbeten, smycken, afrikansk träkonst, keramik, läder och ett stort urval av diverse souvenirer. Halvdag exkl. lunch, 160.-, barn 100:-.
    Fantastiska Lanzarote
    En utflykt för dig som är intresserad av att lära dig mer om öns folk och traditioner. Med ett besök i konstnären Cesar Manriques hem, ett lantbruksmuseum och en kaktuspark. Heldag exkl lunch, 550:-, barn 280:-.
    Lanzarotes hemligheter
    Vad vore en vulkanö utan hemligheter? Under denna utflykt besöker vi den norra delen av ön med bland annat en hantverksmarknad, konstnärens César Manriques utsiktsplats Mirador del Rio och den spännande grottan "Cueva de los Verdes" - de Grönas Grotta. En spännande utflykt för hela familjen. Heldag exkl lunch, 400:-, barn 220:-.
    Rancho Texas Park
    Utvandrare från Kanarieöarna grundlade staden San Antonio i Texas, och dess första borgmästare kom från Teguise här på Lanzarote.
    I Rancho Texas Park står upplevelserna på kö och vi får hälsa på både bisonoxar och kanariefåglar. Dessutom finns bland annat både landsköldpaddor, ormar, präriehundar, miniåsnor och hästar.
    Eller varför inte besöka ett indiantält, vaska guld eller lyssna på fågelopera? Höjdpunkterna är många ? vita tigrar, pumor, papegojshow, krokodilshow och örnshow är andra aktiviteter som lockar. Och med örnar flygande i fritt fall precis ovanför våra huvuden känner vi oss riktigt nära naturen.
    En spännade halvdagsutflykt med upplevelser för hela familjen! Pris 200:-, barn 150:- exkl lunch.
    Piratäventyr
    En halvdagsutflykt för hela familjen. Vi stiger ombord en glasbottenbåt som stannar till utanför de kända Papagayostränderna.
    Lekar för barnen, bananbåt och en chans att själva bli pirater.
    Pris exkl lunch, 350:-, barn 180:-

I butik: 1 liter vatten ca 5:-, burkläsk (33 cl) ca 6:-, vitt bröd ca 5:-. På restaurang: enkel lunch ca 100:-, enkel middag ca 200:-. Stor pizza ca 70:-, 50 cl öl ca 20:-.
    Telefon

• FruMadde4barnTätt

hur mycket pengar hade ni med? växla ni till euro och tog med lösa pengar, eller ni växlade på Lanzarote?
    betalade ni med VISA kort? kostade det något extra?

• Mamasnest

Man kan inte gå till djurparken men vi tog taxi och det kostade ca 50 kr tror jag. Taxi är billigt på Kanarieöarna, glöm inte det. Många hyr bil och tror att det är billigast men det är tokdyrt om man jämför med taxi kortare sträckor. Ni får ha 20 kg + 5 kg i handbagade till varje person som har ett säte på planet, alltså inte 1-åringen. Barnvagn ingår inte i det utan är extra men kostar inget. Man behöver inget vaccin eller visum. Visum är ett extra tillstånd att komma in i ett land. Vi tar alltid ut pengar på plats, då slipper vi växlingsavgifter. Det vimlar av bankomater där så det behöver man inte oroa sig för. Bålsta Mia: Lova att skriva här när du kommer hem så vi får höra hur ni har haft det. Trevlig resa!

• Vinterbaby

Mamasnest-tack för din info vilket är kul att läsa. Men jag tror vikten är fel. Är det inte 15 kg+5 kg-Fritidsresor har så.

Någon som vet om stranden har blivit påbättrad med sand? Den kanske är helt klar nu?

• firepuzz

det är 20+5 kg med apollo i allafall men vi ska åka med novair + så vi har 30+5 kg

• Mamasnest

Är det inte väldigt sällan det är mindre än 20 kg? Det tror jag att jag har stött på 1 gång bara och vi reser flera gånger om året. Bäst att kolla kanske... Stränderna var fantastiska så de borde ha fått ny sand.

Svar på tråden Ni som varit på Lanzarote, snälla läs här och tipsa mig tack!