• Cillalilla

Luktar Aceton

Hej!
    Vet inte vad jag ska göra! Min dotter, 10 månader, har inte ätit så bra dom senaste 3 dagarna. I måndags kräktes hon och har haft någon enstaka diarré. Inte så kul.. Får i henne några små matskedar och hon dricker hyfsat bra.
    Men jag tycker hon luktar aceton! och för mig är det samma sak som uttorkning..
    Min son på 4 år har oxå magsjuka och är hemma. Min man är i berlin och kommer hem sent ikväll så åka in med henne just nu är inget alternativ. Svårt att fixa barnvakt till en som är magsjuk!

• Svar på tråden Luktar Aceton
  • Zezana

Kissar hon mkt eller verkar hon ovanligt törstig & hängig ? Acetonlukt är vanligt vid diabetes, när blodsockret blir för högt..

Ring rådgivningen om inte annat, så kanske dom kan ge dig råd tills du kan åka in med henne..

• lovely storm

men om hon dricker bra, kan du ju köpa vätske ersättning på apoteket!
    har du kollat att det inte är diabetes??

• Cillalilla

Rådgivningen sa att jag borde låta en läkare titta på henne.. Dom läkare som gör hembesök gör inte det på så små barn, tyvärr. Tänkte åka in i morgon. Hon är pigg och glad som vanligt och kryper runt och leker.
    Skulle väl kunnat kissa lite mer, men hur då när hon knappt fått i sig det hon behöver? Men hon kissar.

• kaksmulan

Oftast luktar man aceton vid ketos. Dvs när kroppen tar energin ifrån det lagrade fettet i stället för de kolhydrater man laddat in. Har man ätit dåligt med kolhydrater så händer det så ibland.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Ärla Minou

Det låter som ett bra tecken att hon är pigg och glad och som vanligt. Det är värt mycket! Svårt sjuka barn är inte pigga, glada och som vanligt. Magsjuka är ett gissel. Och det kan ju dröja lite innan man kommer igång med maten efteråt. Dryck som sagt och det verkar du ju vara införstådd med- hur man skedmatar ofta och så menar jag. Och håller koll på hur många kisstunga blöjor det blir på ett dygn. Och bra att du får det kollat imorgon. Låter ju som att du har läget under kontroll. Även om jag förstår om du är trött. Jobbigt att vara själv.

• Cillalilla

Hur orolig ska jag vara?
    Vad ska jag ge henne? Peta i henne lite pasta? Potatis?

• Ärla Minou

vad vill hon ha?

mariekex/skorpor/små docksmörgåsar med smör?

saft? juice? frukt?

mjölk? fil? glass? (även om man kan behöva vara försiktig med mjölk ifall barnet haft mycket diarréer)

Låt bli att tänka nyttigt. tänk energi i första hand.

• Cillalilla

Tack alla för konkreta råd och tips!
    Nog är jag trött alltid, 3 dar själv med ett evigt mattrugande och oro tar på en.. Känner att jag har läget under kontroll men att jag börjar bli orolig på riktigt.
    Hon vill inte ha så mycket. Nu sist åt hon 2 plättar dränkta i grädde. Tänker inte heller nyttigt, tänker att bättre en kaka än inget alls...

• Ärla Minou

Var inte orolig. Det låter som att hon mår bra efter omständigheterna. Och skulle det av någon anledning visa sig vara något man hittar imorgon så hjälper inte din oro idag ialla fall. Du låter som att du har läget under kontroll.

Små goda saker som hon gillar. Ofta och lite. Hon vet själv vad hon orkar med. Bara hon får tillgång till det.

Pigg glad, och som vanligt. Det låter jättebra. Oroa dig inte. Ikväll får du vila!

• Demeter

Hoppas dina barn sover nu och du får återhämta dig!
    Kissar din dotter och inte har liksom "slapp, blek hud" eller torra slemhinnor så borde läget vara under kontroll. Andra tecken på uttorkning är att de blir slappa i kroppen.
    Lycka till!

• medow

Sist mina var sjuka så rekomenderade de mig att ge potatis chips vanliga lättsaltade.
    Saltet är bra för dem med.

Svar på tråden Luktar Aceton