Anonym skrev 2009-01-21 20:37:57 följande:
Southern Belle: tack för din fina beskrivning men ändå så förstår jag inte det hela. hur sjutton lyckas man då bli gravid om man har t.ex. sex på mensens sista dag? eller när man har sex kanske 10 dagar efter mensens första dag?på olika sajter säger dem olika antal dagar för äl efter mensens sista dag, här på fl äre nog mellan 10-16 dagar skrivet.men strunt i det, vad jag vill poängtera i detta fall är just det att om vi då räknar 2v till äl efter mensens första dag, så borde man ju då få mensen inom en snar framtid om ägget inte blivit befruktat. vilket betyder att dem flesta kvinnorna borde ha tillbaka sin mens inom 3 veckor från förra mensens första dag? det är just det jag inte förstår, för så äre ju inte. efter äl kan det dröja dagar till veckor innan mensen kommer. då stämmer det ju inte att i samband med äl om det inte blir befruktat så ska mensen genast starta?
När man har ägglossat stiger progesteronhalten i kroppen. Den håller sej hög i ett par dagar för att ett befruktat ägg ska hinna fästa. När man blir gravid fortsätter progesteronhalten att vara hög men om inte har blivit gravid börjar den att sjunka igen och då börjar livmoderslemhinnan att stötas ut och vi får mens.