• Anonym (undrar)

hur länge har man ägglossning?

Som rubriken lyder hur många dagar har man ägglossning egentligen? haft molvärk i magen i flera dagar nu och vaknade tom i natt av att jag kände av det..jag brukar inte alls bry mig men nu fattar jag inget..

Någon som har koll?

• Svar på tråden hur länge har man ägglossning?
  • Anonym

Från att ägget släpper tills de inte e befruktningsdugligt
    längre är 24 timmar resten vet ja inte men ja får ont dagen
    innan ja me

• Anonym (undrar)

Men det är alltså inte mer än något dygn eller? börjar fundera på om jag är gravid...

• Anonym

Ne men ja har full stegring idag å har jätte ont så ägget släpper troligen imorgon ja kan ha ont 2-4 dgr runt äl

Har du inga äl test?

• Anonym (undrar)

nä jag har inte det..brukar inte bry mig om det så mkt men nu har det hållt på snart en vecka(och rätt kraftigt dessutom) och PRECIS såhär kände jag när jag var gravid sist..men det kan ju vara något annat som spökar men jag tycker det känns konstigt.

• Anonym

Ja men då kan du ju va gravid
    Har du något skydd lr planerar ni

• Southern Belle

Det är ganska normalt att ha ont i ca en vecka. Man kan ha molvärk i flera dagar medan äggblåsorna växer till sej. Sedan kan ha ont under själva ägglossningen för att till sist ha ont ett par dagar efteråt då vätskan från den spruckna äggblåsan rinner ut i buken och kan orsaka en liten inflammation.

• Anonym (undrar)

du...vi har precis separerat..jag tror jag får fly landet om jag blir gravid kommer inte ens kunna med att berätta för mina föräldrar! ELLER min fd för den delen..
    Abort känns inte som ett alternativ heller.. bara och hoppas helt enkelt

Jag tål inte preventivmedel så vi har kört på avbrutet inte det bästa så man får väl skylla sig själv om det blir så.

• Anonym

det är en sak med äl jag inte förstår. dem säger att den ska komma ca 10-16 dagar efter mensens första dag. ja, och sedan har jag hört att äl arbetar för att ett ägg ska lossna och det är i samband med det då själv blödningen kommer. men jag får inte ihop denna matte hur jag än vänder och vrider på det!
    det är ju ändå några dagar kvar tills mensen verkkligen ska komma?!

låt oss säga såhär t.ex. jag har mens idag 21/1 sedan sker äl ca runt den 4/2. ja, då äre ju ändå några dagar bort (kanske en vecka eller två för vissa) innan nästa mens ens startar. så, vad har äl för innebörd med att blodet kommer i samband med det om det inte befruktas när det ändå dröjer sån tid innan själva blödningen?

förstår ni vad jag menar?

• Anonym (undrar)

Ah..det visste jag inte!

Vad alla kan mycket om allt sådant här jag är imponerad

Southern Belle skrev 2009-01-21 20:18:52 följande:

Det är ganska normalt att ha ont i ca en vecka. Man kan ha molvärk i flera dagar medan äggblåsorna växer till sej. Sedan kan ha ont under själva ägglossningen för att till sist ha ont ett par dagar efteråt då vätskan från den spruckna äggblåsan rinner ut i buken och kan orsaka en liten inflammation.
  • Southern Belle

Haha, jag hann snoka reda på allt sånt där under de år vi hade svårt att bli gravid...

Anonym skrev 2009-01-21 20:20:31 följande:
    det är en sak med äl jag inte förstår. dem säger att den ska komma ca 10-16 dagar efter mensens första dag. ja, och sedan har jag hört att äl arbetar för att ett ägg ska lossna och det är i samband med det då själv blödningen kommer. men jag får inte ihop denna matte hur jag än vänder och vrider på det!det är ju ändå några dagar kvar tills mensen verkkligen ska komma?!låt oss säga såhär t.ex. jag har mens idag 21/1 sedan sker äl ca runt den 4/2. ja, då äre ju ändå några dagar bort (kanske en vecka eller två för vissa) innan nästa mens ens startar. så, vad har äl för innebörd med att blodet kommer i samband med det om det inte befruktas när det ändå dröjer sån tid innan själva blödningen?förstår ni vad jag menar?
    Nä, jag är inte säker på vad du menar men man har inte ägglossning i samband med mensen. På dag 1 i en cykel får man mens för att ett ägg inte blev befruktat och livmoderslemhinnan stöts ut. Sedan börjar nya äggblåsor växa till sej inför en ny ägglossning samtidigt som slemhinnan i livmodern åter börjar att bli blodfylld. ÄL sker normalt ca två veckor efter första mensens dag. Blir ägget befruktat vandrar det ner och växer fast i den blodfyllda slemhinnan. Blir det inte befruktat stöts det ut i samband med slemhinnan. Det är hormoner som styr hela processen och om man blir gravid procucerar man hormoner som gör att slemhinnan _inte_ stöts ut och embryot kan fortsätta att växa.
    Hoppas det klarnade!
  • Southern Belle

Southern Belle skrev 2009-01-21 20:27:28 följande:

Haha, jag hann snoka reda på allt sånt där under de år vi hade svårt att bli gravid...
    Nä, jag är inte säker på vad du menar men man har inte ägglossning i samband med mensen. På dag 1 i en cykel får man mens för att ett ägg inte blev befruktat och livmoderslemhinnan stöts ut. Sedan börjar nya äggblåsor växa till sej inför en ny ägglossning samtidigt som slemhinnan i livmodern åter börjar att bli blodfylld. ÄL sker normalt ca två veckor efter första mensens dag. Blir ägget befruktat vandrar det ner och växer fast i den blodfyllda slemhinnan. Blir det inte befruktat stöts det ut i samband med slemhinnan. Det är hormoner som styr hela processen och om man blir gravid procucerar man hormoner som gör att slemhinnan _inte_ stöts ut och embryot kan fortsätta att växa. Hoppas det klarnade!
    Glömde ju att skriva att mellan ägglossningen och nästa mens brukar det gå ca 14 dagar. Det kan variera lite från kvinna till kvinna men är det kortare än 9 dagar kan man ha problem med att bli gravid eftersom det finns risk att det befruktade ägget inte hinner fästa innan man får mens.
  • Anonym

Southern Belle: tack för din fina beskrivning men ändå så förstår jag inte det hela. hur sjutton lyckas man då bli gravid om man har t.ex. sex på mensens sista dag? eller när man har sex kanske 10 dagar efter mensens första dag?
    på olika sajter säger dem olika antal dagar för äl efter mensens sista dag, här på fl äre nog mellan 10-16 dagar skrivet.

men strunt i det, vad jag vill poängtera i detta fall är just det att om vi då räknar 2v till äl efter mensens första dag, så borde man ju då få mensen inom en snar framtid om ägget inte blivit befruktat. vilket betyder att dem flesta kvinnorna borde ha tillbaka sin mens inom 3 veckor från förra mensens första dag? det är just det jag inte förstår, för så äre ju inte. efter äl kan det dröja dagar till veckor innan mensen kommer. då stämmer det ju inte att i samband med äl om det inte blir befruktat så ska mensen genast starta?

• Anonym

okej, såg just att du skrivt att det tar ca 14 dagar efter äl innan nästa mens startar

• Anonym

Om ägget inte blir befruktat så stöts det ut ca 14 dagar efter äl= mensen kommer.

Anonym skrev 2009-01-21 20:37:57 följande:
    Southern Belle: tack för din fina beskrivning men ändå så förstår jag inte det hela. hur sjutton lyckas man då bli gravid om man har t.ex. sex på mensens sista dag? eller när man har sex kanske 10 dagar efter mensens första dag?på olika sajter säger dem olika antal dagar för äl efter mensens sista dag, här på fl äre nog mellan 10-16 dagar skrivet.men strunt i det, vad jag vill poängtera i detta fall är just det att om vi då räknar 2v till äl efter mensens första dag, så borde man ju då få mensen inom en snar framtid om ägget inte blivit befruktat. vilket betyder att dem flesta kvinnorna borde ha tillbaka sin mens inom 3 veckor från förra mensens första dag? det är just det jag inte förstår, för så äre ju inte. efter äl kan det dröja dagar till veckor innan mensen kommer. då stämmer det ju inte att i samband med äl om det inte blir befruktat så ska mensen genast starta?
  • Southern Belle

Anonym skrev 2009-01-21 20:37:57 följande:

Southern Belle: tack för din fina beskrivning men ändå så förstår jag inte det hela. hur sjutton lyckas man då bli gravid om man har t.ex. sex på mensens sista dag? eller när man har sex kanske 10 dagar efter mensens första dag?på olika sajter säger dem olika antal dagar för äl efter mensens sista dag, här på fl äre nog mellan 10-16 dagar skrivet.men strunt i det, vad jag vill poängtera i detta fall är just det att om vi då räknar 2v till äl efter mensens första dag, så borde man ju då få mensen inom en snar framtid om ägget inte blivit befruktat. vilket betyder att dem flesta kvinnorna borde ha tillbaka sin mens inom 3 veckor från förra mensens första dag? det är just det jag inte förstår, för så äre ju inte. efter äl kan det dröja dagar till veckor innan mensen kommer. då stämmer det ju inte att i samband med äl om det inte blir befruktat så ska mensen genast starta?
    När man har ägglossat stiger progesteronhalten i kroppen. Den håller sej hög i ett par dagar för att ett befruktat ägg ska hinna fästa. När man blir gravid fortsätter progesteronhalten att vara hög men om inte har blivit gravid börjar den att sjunka igen och då börjar livmoderslemhinnan att stötas ut och vi får mens.
  • Anonym (undrar)

jag blir helt snurrig av det här..

• Southern Belle

Anonym (undrar) skrev 2009-01-21 21:26:47 följande:

jag blir helt snurrig av det här..
    Förlåt, vi stal visst din tråd...

Håller tummarna för dej att det inte är en liten överraskning på väg!
  • Anonym (undrar)

nä det var väldigt givande men när man ska börja räkna såhär sent på kvällen så kände jag att det blev helt virrigt i skallen på mig.. jo tack vi hoppas på det..ensam med en ettåring och en bebis på gång känns sådär spännande men allt går..men nä det är säkert inte så bara nojjig..

Svar på tråden hur länge har man ägglossning?