• Anonym (Hjälp)

Äga hus samtidigt som hyreskontrakt

Hej alla,

Jag bor idag i en hyreslägenhet men har nu köpt hus med min pojkvän. Pga att jag vill att min son ska kunna gå kvar på sitt dagis (flyttar till en annan kommun) tänkte jag ha kvar hyreskontraktet.

Är det någon som vet om kan stå som ägare på ett hus och ändå få ha kvar sitt hyreskontrakt?

Undrar oxå om någon vet om man kan överföra kontraktet till sitt ex?

Behöver hjälp.

• Svar på tråden Äga hus samtidigt som hyreskontrakt
  • Tricis

fråga din hyresvärd. för mig var det inga problem.

• Leone i Västerås

Jag har ägt hus och haft hyreslägenhet under många år.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • sasssyy

men.. ska du stå skriven på den adressen då??

för om du har kontrakten eller ej spelar ingen som helst roll vad gällande din sons dagisplats utan i vilken kommun och på vilken adress du och sonen är skrivna.

Tycker det verkar lite omständigt att göra så, för du är ju inte stadigvarande boende på den adressen så det kan bli krångel... men om du skriver barnet hos barnets pappa (om du vågar göra det) och han flyttar till lägenheten så funkar det ju ändå.

• Anonym (Hjälp)

Min tanke var att stå skriven på lägenheten med sonen just pga av dagisplatsen.

Jag vet inte om exet kommer vilja ha lägenheten, han bor i en annan kommun nu.

Eftersom dagiset är sonens ända fasta punkt vill jag verkligen att han ska få gå kvar.

• Diwa

ska ni betala en hyra bara för att få behålla dagis?

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • sasssyy

du har köpt ett hus tillsammasn med din pojkvän men kommer inte bo där på pappret... du vet att om ni går i sär så har du inte så stor chans att få ut din del eftersom du inte stått skriven där?

Hur ska du göra i fortsättningen, fortsätta betala dubbla boendekostnader och pendla med pojken till dagis och skola...

Tycker det verkar som en otryggare lösning än att skola in honom på en ny förskola där han kan få vänner på sin hemort.

• Anonym (Hjälp)

Tänkte hyra ut lägenheten till någon jag känner, dvs ej dubbla boende kostnader.

Vi har sonen varannan vecka och pappan kommer inte gå med på att jag flyttar honom.

Jag äger ju halva huset, har jag ändå inte rätt till halva huset vid ev. separation?

• sasssyy

det där med halva huset är lite vanskligt, det har att göra med om man har köpt huset tillsammans i syfte att bo där tillsammans, och om du då står skriven på annan adress så vette katten hur det blir..

men du.. pappan bodde ju inte på den orten eller hur?? kan ni inte finna någon annan lösning?
    För jag tycker det är ruttet att barnet inte kan få några "skolkompisar" där han bor, det håller ju inte i längden det måste du ju förstå också..

Prata med familjerätten så kanske de kan hjälpa er att medla

• Leone i Västerås
    sasssyy skrev 2009-01-21 19:21:51 följande:
    det där med halva huset är lite vanskligt, det har att göra med om man har köpt huset tillsammans i syfte att bo där tillsammans, och om du då står skriven på annan adress så vette katten hur det blir..men du.. pappan bodde ju inte på den orten eller hur?? kan ni inte finna någon annan lösning?För jag tycker det är ruttet att barnet inte kan få några "skolkompisar" där han bor, det håller ju inte i längden det måste du ju förstå också..Prata med familjerätten så kanske de kan hjälpa er att medla
    Ja, i just biten med kompisar och sånt håller jag absolut med dig.  Det är ju ofta på dagis/skola barn lär känan kompisar, och "tar man ifrån dem" den möjligheten så gör man det bara svårare för barnen.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Anonym

Det där verkar ju bra men jag vet inte hur bra det är praktiskt.
    På ett sätt så får man ju äga sommar hus och så, men jag vet inte hur det är med permanentboende.
    Men regeringsfolk har ju gjort det i alla tider...men det är väl en annan sak antar jag...

• Anonym (Hjälp)

Klart jag förstår att det är viktigt med kompisar. Då pappan bor i annan kommun än den jag bor i eller den jag kommer bo i kommer han ju aldrig alltid ha sina kompisar nära.

Dock är pappans plan att flytta tillbaka till min nuvarande kommun och då kommer han ha nära till sina dagiskompisar, i alla fall varannan vecka, han älskar sitt dagis. Men det är ju inte alltid så lätt att hitta lägenhet, då vore det bra om jag visste om jag kunde "ge" mitt kontrakt till honom.

• superanna

Det handlar som sagt inte om vilken adress du ger till dagis utan sonens (dvs din) folkbokföringsadress.

Hade ju varit jättehemskt annars att lurats.. för isåfall hade du ju utnyttjat en dagisplats i en kommun du inte betalat skatt i. Man betalar ju skatt där man är folkbokförd.

• Anonym (Hjälp)

Jag kommer stå skriven där jag bor nu.Var ju min tanke, om det nu går helt lagligt. DVS kommer betala skatt till denna kommun och då är det väl ok att ta en dagisplats.

• sasssyy

du kan aldrig ge bort ett kontrakt...

det är ju hyresvärden som äger lägenheten och därmed beslutar vem som ska bo där, har de ett kösystem så är det helt kört.

Du har rätt att hyra ut i andra hand i max 6 månader då du blir sambo, det kallas att man provbor med sambon och då ska ha möjlighet att flytta ifrån sambon om det inte funkar.

Men ge bort ett kontrakt är olagligt. Däremot kan du ju tala med värden och förklara läget och se om det är möjligt att han tar över lägenheten

• jordgubbe0812

Nej, det går inte helt lagligt. Man måste vara folkbokförd på addressen man sover flest nätter på.

Anonym (Hjälp) skrev 2009-01-21 19:44:29 följande:

Jag kommer stå skriven där jag bor nu.Var ju min tanke, om det nu går helt lagligt. DVS kommer betala skatt till denna kommun och då är det väl ok att ta en dagisplats.
  • Göteborgsmamman75

Nu äger jag inget hus men väl en bostadsrätt med lån på. Och så står jag på ett hyreskontrakt också. Inga som helst problem. Vet en del som har två hyresrätter också för den delen.

Det är många som gör så eftersom att då kan de sälja utan att ha hittat nytt hus med en gång om man vill sälja. Så har man tid på sig att leta, då kan man bo i hyresrätt tills man fått sin bostadsrätt eller villa såld.

• Anonym
    jordgubbe0812 skrev 2009-01-21 20:54:44 följande:
    Nej, det går inte helt lagligt. Man måste vara folkbokförd på addressen man sover flest nätter på.Anonym (Hjälp) skrev 2009-01-21 19:44:29 följande:
    Ja men hon menar ju att hon ska stå kvar i den kommunen som folkbokförd och ha kvar sin lägenhet och adress, då betalar hon ju skatt i den kommun lägenheten är i, och då är det verkligen inte olagligt.
  • jordgubbe0812

Kolla folkbokföringslagen så ser du att man inte måste vara folkbokförd där man bor.

6 § En person skall folkbokföras på den fastighet och i den territoriella församling där han enligt 7-13 §§ är att anse som bosatt.

7 § En person anses vara bosatt på den fastighet där han regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han sammanlever med sin familj eller med hänsyn till övriga omständigheter får anses ha sitt egentliga hemvist.

Källa. Folkbokföringslagen
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910481.htm

Anonym skrev 2009-01-22 11:57:27 följande:
    Ja men hon menar ju att hon ska stå kvar i den kommunen som folkbokförd och ha kvar sin lägenhet och adress, då betalar hon ju skatt i den kommun lägenheten är i, och då är det verkligen inte olagligt.
  • Anonym (känslig)

90g har följt debatten, har en liknande fråga, äger ett hus i en komun o har fått lägenhet i angränsande komun som jag flyttat in i sedan ett par år. nu har hyresvärden kommit på att jag inte sålt min fastighet, (som jag haft uthyrd)
    nu vill de att jag säljer den för att få ha kvar hyresrätten. jag vill inte sälja den eftersom det är en inkomstkälla att dryga ut min pension med att ha den uthyrd. jag kan inte få bostadsbidrag på hyresrätten eftersom jag dessutom äger en sommarstuga som jag ärvt.jag vill dessutom kunna fortsätta resa utomlands på vintern och därför vill jag inte sälja huset som ger inkomst. kan jag hävda att jag vill behålla huset utan att förlora hyresrätten?
     jag är skriven i huset, kan jag förlora huset om jag skriver om mig på min lägenhet, eller måste jag stå skriven på huset?
     Kan jag skriva över huset på min gamla mor på 90 år i annan komun genom gåvobrev, för att komma runt ägandet, eller vad kan jag göra för att få behålla båda?

• sextiotalist

För det första, äger man huset (på pappret och ekonomiskt) gemensamt med en annan person, så förlorar man inte huset om man går isär, man är fortfarande ägare till huset juridiskt.

Ja, man kan äga ett hus och hyra en lägenhet, hur sjutton fixar de med sommarstugor (som det kan vara villastandard på) detta annars.

Man får hyra ut sitt hus och bo i lägenhet, det har hyresvärden inte ett smack med att göra.

Däremot kan man bli av med sitt hyreskontrakt om man inte är skriven på adressen (det råkade en av våra högsta chefer ut för).

Man förlorar inte huset om man inte är skriven på den adressen. Man kan ha flera fastigheter, man kan hyra ut dessa hur mycket man vill.

En fd kompis till mig, som arbetade som jurist på ett av de största svenska bostadsbolagen, berättade att de tog UC på en som ville hyra av dom, den personen ägde tre villor, men spelade roll, de upplevde mer att det här var en väldigt solid hyresgäst.

Vi själva hyr ett hus av några som bor i en lägenhet, ett äldre par, som precis som känslig, drygar ut sin pension med att hyra ut sitt hus.

Svar på tråden Äga hus samtidigt som hyreskontrakt