Inlägg från: jordgubbe0812 |Visa alla inlägg
  • jordgubbe0812

Äga hus samtidigt som hyreskontrakt

Nej, det går inte helt lagligt. Man måste vara folkbokförd på addressen man sover flest nätter på.

Anonym (Hjälp) skrev 2009-01-21 19:44:29 följande:

Jag kommer stå skriven där jag bor nu.Var ju min tanke, om det nu går helt lagligt. DVS kommer betala skatt till denna kommun och då är det väl ok att ta en dagisplats.
  • jordgubbe0812

Kolla folkbokföringslagen så ser du att man inte måste vara folkbokförd där man bor.

6 § En person skall folkbokföras på den fastighet och i den territoriella församling där han enligt 7-13 §§ är att anse som bosatt.

7 § En person anses vara bosatt på den fastighet där han regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han sammanlever med sin familj eller med hänsyn till övriga omständigheter får anses ha sitt egentliga hemvist.

Källa. Folkbokföringslagen
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910481.htm

Anonym skrev 2009-01-22 11:57:27 följande:
    Ja men hon menar ju att hon ska stå kvar i den kommunen som folkbokförd och ha kvar sin lägenhet och adress, då betalar hon ju skatt i den kommun lägenheten är i, och då är det verkligen inte olagligt.
Svar på tråden Äga hus samtidigt som hyreskontrakt