• inväntande

Spåra IP nummer med namn??

Hej!

Jag undrar kan jag få fram vem som äger en ip adress eller vilken postadress den kommer ifrån?
    Har försökt kolla runt men jag fattar inte mycket av det jag hittar.
    Gärna en svensk sida.

• Svar på tråden Spåra IP nummer med namn??
  • Celiine

Internetleverantören (t.ex. Telia eller Glocalnet, eller vem man nu har) är de som äger och delar ut IP-adresser, så de vet vilken dator (vilken portadress) som den "kommer från".
    Däremot är det inte tillåtet för dem att lämna ut namn eller adress till den som har IP-adressen till någon annan.
    En ny lag som kallas IPRED diskuteras, som i korthet innebär att företag ska kunna begära ut vem som har en viss IP-adress, om de misstänker att den personen har laddat ner deras grejer olagligt från internet.
    Är inte helt insatt i lagen, men du hittar säkert en hel del om du söker på IPRED på google.

• c0ol

IPRED innebär i korthet att företag kan gå direkt till domstol och begära att få en ip-adress användare utlämnad, utan att behöva passera polisen, dom kan inte gå direkt till en isp och få den utlämnad. Problemet blir ju att företaget gör polisens jobb.

• inväntande

Jag är totalt data vilse nästintill i alla fall och bara undrade då jag fått en kommentar.

• Celiine

Ja, precis, företag ska alltså kunna begära att få ut vem som innehar en viss IP-adress.

Ja, det är väl inte så lätt att veta. Men svaret är i alla fall att om du ska följa lagen så kan du inte få reda på vilken användare som sitter på en viss IP-adress.

• Hemligalåda

Fast i praktiken så blir det ändå väldigt svårt att verkligen bevisa att en person har haft en särskild ip-adress vid en särskild tidpunkt.

• c0ol

Nej inte speciellt svårt

Hemligalåda skrev 2009-01-22 19:39:06 följande:
    Fast i praktiken så blir det ändå väldigt svårt att verkligen bevisa att en person har haft en särskild ip-adress vid en särskild tidpunkt.
  • Hemligalåda

c0ol skrev 2009-01-22 19:48:07 följande:

Nej inte speciellt svårt
    Det är ju bara att kolla på hur många som har dömts för brott där ip-nummer var enda beviset.
    Rent juridiskt håller inte ip-nummer som bevis i en rättegång.
  • c0ol

Nu var det ju inte det du skrev, utan hur svårt det är att binda ip-nummer till person, och det är väldigt lätt, men enbart det duger ju inte som bevis, lika lite som att en person kan dömmas för bankrån för att han råkar vara på banken, när ett rån begås.

Hemligalåda skrev 2009-01-22 20:02:48 följande:
    c0ol skrev 2009-01-22 19:48:07 följande:
    Det är ju bara att kolla på hur många som har dömts för brott där ip-nummer var enda beviset. Rent juridiskt håller inte ip-nummer som bevis i en rättegång.
  • Hemligalåda

c0ol skrev 2009-01-22 21:11:46 följande:

Nu var det ju inte det du skrev, utan hur svårt det är att binda ip-nummer till person, och det är väldigt lätt, men enbart det duger ju inte som bevis, lika lite som att en person kan dömmas för bankrån för att han råkar vara på banken, när ett rån begås.
    Du måste alltid ha rätt du?
  • c0ol

Bara när jag har rätt :)

Hemligalåda skrev 2009-01-22 22:04:31 följande:
    c0ol skrev 2009-01-22 21:11:46 följande:
    Du måste alltid ha rätt du?
Svar på tråden Spåra IP nummer med namn??