• Anonym (uppsagd)

Uppsagd o ej med i A-kassan, vad göra?

Blev varslad om uppsägning idag. Är inte med i a-kassan.
    Kan jag få nån typ av ekonomisk hjälp till jag hittar ett nytt jobb?

Vart ska jag vända mig?
    Hur ska jag klara mig??

HJÄLP

• Svar på tråden Uppsagd o ej med i A-kassan, vad göra?
  • cid

Hmm....alfa kassa? Finns det kvar?
    Annars är det väl från soc. men då får du ju inte ha några pengar på konto, någon bil, en bostad du äger eller så.

• Anonym (uppsagd)

Vad är alfakassan?

Men jag vill ju helst klara mig utan att gå till soc.

Herregud, så här ska det väl inte beöva bli i Sverige??

• ming
    Anonym (uppsagd) skrev 2009-01-21 20:55:16 följande:
    Vad är alfakassan? Men jag vill ju helst klara mig utan att gå till soc. Herregud, så här ska det väl inte beöva bli i Sverige??
    Eh, jo, det är så det ska behöva bli i Sverige om man inte är med i a-kassan. Då finns alternativet att gå till soc. Menar du att det skulle finnas någon instans för folk som är arbetslösa men inte med i a-kassan? Ja, just det ja, det heter ju soc.
    Snälla nån...
  • Pappa G

Dåligt insatt, emn någon form av "Kontant arbetsmarknadsstöd (KAS?) kan man väl få via Arbetsförmedlingen. Men det är inga större belopp om jag förstått det rätt..

• Anonym (Tjejen)

Varför är du inte med i a-kassan?

Behöva bli i Sverige? Det är ju ditt eget ansvar att gå med i a-kassan så att du kan få hjälp om du blir arbetslös....

• Verkligen

Du kan ansöka om alfakassa via Arbetsförmedlingen. Du ska då fylla i uppgifter samt lämna in en kopia av ditt senaste arbetsbevis.

Detta kan du göra om du inte är med i A-kassa.

Jag är inte heller med, då det inte hade spelat nån roll för mig.

• MikPel
    Svar på #2
    Anonym (uppsagd) skrev 2009-01-21 20:55:16 följande:
    Vad är alfakassan?Men jag vill ju helst klara mig utan att gå till soc. Herregud, så här ska det väl inte beöva bli i Sverige??
    Hur länge har du jobbat?
  • Anonym (Jojjo)

Alltså, varför är folk inte med i a-kassan? Helt sjukt korkat!

• Anonym (uppsagd)

JAg har inte jobbat tillräckligt länge för att det hade spelat någon roll att var med i Akassan.

Tack ni som verkligen försöker svara på mina frågor.

• ming
    Anonym (Jojjo) skrev 2009-01-21 21:07:39 följande:
    Alltså, varför är folk inte med i a-kassan? Helt sjukt korkat!
    Ja, verkligen. Sen blir de uppsagda och tycker att "det är ju sjukt att man, i SVERIGE, kan stå utan inkomst bara för att man inte är med i a-kassan... Soc räknas inte, för det är pinsamt att gå på det".
Svar på tråden Uppsagd o ej med i A-kassan, vad göra?