• ming

Uppsagd o ej med i A-kassan, vad göra?

Anonym (uppsagd) skrev 2009-01-21 20:55:16 följande:
    Vad är alfakassan? Men jag vill ju helst klara mig utan att gå till soc. Herregud, så här ska det väl inte beöva bli i Sverige??
    Eh, jo, det är så det ska behöva bli i Sverige om man inte är med i a-kassan. Då finns alternativet att gå till soc. Menar du att det skulle finnas någon instans för folk som är arbetslösa men inte med i a-kassan? Ja, just det ja, det heter ju soc.
    Snälla nån...
  • ming
    Anonym (Jojjo) skrev 2009-01-21 21:07:39 följande:
    Alltså, varför är folk inte med i a-kassan? Helt sjukt korkat!
    Ja, verkligen. Sen blir de uppsagda och tycker att "det är ju sjukt att man, i SVERIGE, kan stå utan inkomst bara för att man inte är med i a-kassan... Soc räknas inte, för det är pinsamt att gå på det".
  • ming
    Verkligen skrev 2009-01-21 21:11:01 följande:
    Om man har pengar så man klarar sig så är det väl inga problem? Jag kunde dessutom inte vara med pga lite div. omständigheter. Nu har jag ingen lust att jobba på nån månad, men nästa jobb då kommer jag gå med i A-kassa bara för att alla gnäller på en så jäkligt när man säger att man inte är med.
    Om man har pengar så att man klarar sig ja. Men sen när man är uppsagd då? För det är ju DÅ man behöver a-kassan.
  • ming
    Novaliz skrev 2009-01-21 21:13:14 följande:
    fasst har man jobbat mindre än ett år spelar det ju ingen roll om man är med i a-kassan eller ej...
    Ett halvår är det väl?
    Anonym (uppsagd) skrev 2009-01-21 21:13:36 följande:
    Har pluggat i 4 år för att skaffa mig ett bra jobb, började jobba för några månader sedan. så akassan hade ändå inte gjort någon skillnad. till de som vill kasta skit: dra åt helvete!
    Började du skolan direkt efter gymnasiet? Jobbade alltså ingenting mellan gymnasiet och högskolan? För den överhoppningsbara tiden är ju fem år, vilket hade gjort att du hade kunnat få ut a-kassa om du var med.
    Annars är det som sagt soc som gäller. Eller alfa-kassan, men du kan nog inte får ut inkomstrelaterad ersättning. Soc ger nog mer, isf.
  • ming
    Anonym skrev 2009-01-21 21:19:32 följande:
    Men TS har ändå inte jobbat tillräckligt länge för att vara berättigad till A-kassa ÄVEN om hon hade vart med. Ta reda på omständigheterna innan du racklar ner på TS!!!
    Det inlägget hade ingenting med ts att göra. Du kanske ska läsa de citerade inläggen, så att du vet vad du svarar på, nästa gång.
Svar på tråden Uppsagd o ej med i A-kassan, vad göra?