• stjärnmamman

rätt eller fel

Är det rätt eller fel att kalla sig mamma/pappa till ett bonusbarn??

Vad tycker ni??

• Svar på tråden rätt eller fel
  • Hannah76

Beror på. Min bonuspappa har alltid kallat sig för min pappa och räknar mig som sin dotter, fast jag har aldrig kallat honom pappa (kallar honom vid hans namn). Dock är han morfar till mina barn. Finns egentligen inget skäl till varför jag inte "titulerar" honom pappa - jag älskar honom som man älskar en pappa.

kan tillägga att min pappa dog när jag var ung, men att min bonuspappa redan fanns i mitt liv när han levde.

• stjärnmamman

Hannah76 skrev 2009-01-21 20:58:04 följande:

Beror på. Min bonuspappa har alltid kallat sig för min pappa och räknar mig som sin dotter, fast jag har aldrig kallat honom pappa (kallar honom vid hans namn). Dock är han morfar till mina barn. Finns egentligen inget skäl till varför jag inte "titulerar" honom pappa - jag älskar honom som man älskar en pappa.kan tillägga att min pappa dog när jag var ung, men att min bonuspappa redan fanns i mitt liv när han levde.
    okej..fler åsikter
  • Ärla Minou

Om man har starka band till ett bonusbarn så att man faktiskt känner sig som mamma eller pappa så kan man väl tänka på sig som en mamma/pappa. Men det kan ju bli komplicerat om man börjar kalla sig själv för det i förhållande till barnet om barnet inte håller med en på den punkten. Och det kan bli komplicerat i relationen till bioföräldrar också. Och skapa lojalitetskonfliktkänslor hos barnet. Så man ska nog vara försiktig. Är barnen någotsånär stora kan man ju prata om det. Att man ser sig som deras mamma/pappa men att man för den skull inte försöker ta platsen från bioföräldern. Men i grunden är det ju verkligen positivt om man menar att man känner så djupt för ett bonusbarn. Men som sagt kanske inte helt lyckat att bara utnämna sig till mamma/pappa.

• TannTann

Det beror lite på situationen tycker jag. Min son 2,5 år kallar min sambo för pappa och min sambo säger att han är hans pappa. Han har ingen närvarande biologisk pappa. Mina bonusbarn kallar inte mig för mamma och jag vill inte heller att de ska göra det pga att de har en närvarande mamma som de bor hos varannan vecka. Det hade varit lite kännts lite konstigt om de skulle kalla mig för mamma också.

• stjärnmamman

TannTann skrev 2009-01-21 21:08:17 följande:

Det beror lite på situationen tycker jag. Min son 2,5 år kallar min sambo för pappa och min sambo säger att han är hans pappa. Han har ingen närvarande biologisk pappa. Mina bonusbarn kallar inte mig för mamma och jag vill inte heller att de ska göra det pga att de har en närvarande mamma som de bor hos varannan vecka. Det hade varit lite kännts lite konstigt om de skulle kalla mig för mamma också.
    håller med där
  • TannTann

Hur kommer det sig att du frågar? (nyfiken) hur är din situation?

• stjärnmamman

TannTann skrev 2009-01-21 21:16:30 följande:

Hur kommer det sig att du frågar? (nyfiken) hur är din situation?
    Jag är nyfiken
    Mina tjejer kallar min kille vid namn..precis som han gör
    Deras riktiga pappa är död sen 3mån tillb. och det är honom dom pratar om som pappa. Men dom är ju bara snart 3år
    Man vet ju inte sen hur det blir
  • TannTann

Beklagar!
    Jag kan tänka mig att det där kommer av sig själv, tjejerna kommer säkert att välja om de vill kalla din kille pappa eller inte. Tror att det är viktigt att de får välja själva. Min son började kalla min sambo för pappa pga av att hans barn gör det. Men som du sa det kan ju också ändra sig.

• stjärnmamman

TannTann skrev 2009-01-21 21:27:04 följande:

Beklagar!Jag kan tänka mig att det där kommer av sig själv, tjejerna kommer säkert att välja om de vill kalla din kille pappa eller inte. Tror att det är viktigt att de får välja själva. Min son började kalla min sambo för pappa pga av att hans barn gör det. Men som du sa det kan ju också ändra sig.
    tack..undrar om man ska rätta dom ifallom dom börjar säga pappa till honom?
  • wordplay

Inte om båda biologiska föräldrarna är närvarande, då är det fel! Min dotter kom hem från sin pappa m. familj en gång och kallade hennes styvmamma för mamma. Det gjorde jätteont.

Svar på tråden rätt eller fel