• stjärnmamman

rätt eller fel

Är det rätt eller fel att kalla sig mamma/pappa till ett bonusbarn??

Vad tycker ni??

• Svar på tråden rätt eller fel
  • stjärnmamman

wordplay skrev 2009-01-21 21:33:19 följande:

Inte om båda biologiska föräldrarna är närvarande, då är det fel! Min dotter kom hem från sin pappa m. familj en gång och kallade hennes styvmamma för mamma. Det gjorde jätteont.
    men om en förälder är död då eller t.ex inte har nån kontakt?
    a
  • TannTann

hmm svårt! Det beror ju lite på hur länge din kille har varit med i bilden också. Jag själv tycker ju absolut att de ska få kalla honom pappa men att man tydligt ska förklara att de även har en pappa som finns i himlen. Men det är ju upp till dig!

• Hannah76

Jag tycker inte att man ska rätta dem. tycker itne att man ska styra dem åt nåt håll, tror det kommer falla sig naturlig hur det än blir. Har frågat min bonuspappa om han är ledsen över att jag inte kallar honom pappa, men det är han inte.
    När min pappa dog så var min bonuspappa den jag tydde mig till och pratade med.

• Ärla Minou

stjärnmamman skrev 2009-01-21 21:35:46 följande:

wordplay skrev 2009-01-21 21:33:19 följande:
    men om en förälder är död då eller t.ex inte har nån kontakt?a
    Att säga att det skulle vara fel är ju att göra det väl enkelt. Barn behöver föräldrar. Om en förälder dör eller på annat sätt är helt frånvarande är det nog inte fel att känna att ens styvförälder vill fylla det tomrummet, i den mån det går. Men det kan ju också orsaka skuldkänslor hos barnet om det börjar kalla någon annan för mamma/pappa. Allstå som ett svek. Men det kan man ju prata med barnet om. För det är ju inget svek. Om både barnet och styvföräldern vill och det inte finns någon närvarande bioförälder så är det väl jätteokej. Men jag vet barn som varit väldigt ambivalenta och växlat fram och tillbaka mellan namn/pappa och våndats.
  • stjärnmamman

Ärla Minou skrev 2009-01-21 21:41:33 följande:

stjärnmamman skrev 2009-01-21 21:35:46 följande:
    Att säga att det skulle vara fel är ju att göra det väl enkelt. Barn behöver föräldrar. Om en förälder dör eller på annat sätt är helt frånvarande är det nog inte fel att känna att ens styvförälder vill fylla det tomrummet, i den mån det går. Men det kan ju också orsaka skuldkänslor hos barnet om det börjar kalla någon annan för mamma/pappa. Allstå som ett svek. Men det kan man ju prata med barnet om. För det är ju inget svek. Om både barnet och styvföräldern vill och det inte finns någon närvarande bioförälder så är det väl jätteokej. Men jag vet barn som varit väldigt ambivalenta och växlat fram och tillbaka mellan namn/pappa och våndats.
    förstår ptecis hur du menar
  • Zaria

Fel om båda biologiska föräldrarna finns och träffar barnet.

Annars är det väl helt ok.

Tycker dock det är fjantigt med tex bonusmammor som tvingar på bonusbarnen att kalla dem mamma och uppmuntrar dem till det trots att det finns en riktig mamma med i bilden. Där känns det lite väl...Hade en kompis som gjorde så. Men hon ansåg att hon var mamma åt barnet när barnet var hos pappa för umgänge och det höll jag nog inte med henne om.

• Farado

Tja, rent spontant känns det helt fel för mej om mina barn skulle börja kalla min man (som då inte är far till dom) för pappa, och om hans barn skulle böjra kalla mej för mamma!

Om deras riktiga föräldrar är i livet, tycker jag det är lite absurt att dom skulle kalla bonusföräldern fär mor eller far.
    -Om barnet/n inte adopterats, förstås.

Har för övrigt en i släkten där barnet kallat sin mors man för "pappa-X" och sin riktige far för "Pappa-Y"
    Helt galet!! Hur många fäder kan ett barn ha?

Själv skulle jag bli fullkomligt rasande om mina barn kallade sin fars nya kvinna för mamma. Dom har en och det är mej. Det privilegiet bär jag ensamrätten om. Jag har burit och fött dom bägge och därmed har dom bara en mamma.

Däremot kan ju en person helt klart känna sej som en förälder till sitt bonusbarn, rent känslomässigt, men det betyder ju inte att man går omkring och kallar sej för mamma eller pappa till barnet.

Kanske låter jag rabiat, men jag utgår bara från hur jag personligen skulle känna mej om det skulle hända mej och mina barn.

• fryxan
    Svar på #18
    ja det är ju en känslig fråga.
    jag är bonus förälder till en son som hunnit bli snart 18 år.
    han var 5 när han träffade mig första gången.
    eftersom han redan hade en mamma så kallades jag vid namn o har frt gjort sen. (oxå mamma) sen 6 mån tillbaka.

nu är vi 4 i familjen, mamma o sonen, mamma H samt nytillskottet lillasyster
    hela vägen.( även om lillasyster är halvbiologisk) är hon helbiologisk till namn o benämning i vår familj.
    för att hon "sk tillverkades inom en numera kärnfam)
    blev hon automatisk hel syskon.
  • hel an

Tycker att barnet själv ska få avgöra vad de vill kalla honom. Har en biologisk dotter som inte har svårt att bestämma sig för vad hon ska kalla min sambo ibland kallar hon honom för pappa och ibland vid namn. När hon kallar honom pappa brukar jag säga att hennes pappa inte är här och fråga om det är min sambo hon menar, för att kolla så hon inte blandar ihop dem. Men jag ser helst att hans barn kallar mig vid namn, då de har en mamma som de är hos varannan vecka.

Svar på tråden rätt eller fel