• the lovelylady

Var finns det VIT MARSIPAN att köpa?

HEj!

Ska göra doptårtor tills på lördag men hittar ingen vit marsipan? någon som vet var det finns att köpa?

• Svar på tråden Var finns det VIT MARSIPAN att köpa?
  • Turvann

har aldrig sett det i butik, men varför inte gå och hör på ett bageri om du kan få köpa lite där.

• A82

Den riktigt vita heter EXTRA VIT men jag vet inte var man köper den. Den ofrärgade i affärerna är ju inte lite beige vit....men den finns som "korv" i nästan alla affärer vid bakprodukterna.

• Blå Flygare

Har aldrig sett vit marsipan, vill man ha helt vitt på tårtan så tar man MMF eller sugerpaste. Går att göra själv. Har bara testat MMF och det var inte svårt alls.

• BeccaGrodan

på kakburken säljs "extra vit" marsipan, jag har visserligen inte testat den själv men antar av namnet att dömma att den faktiskt är vit!?

hur som så är ju MMF inte svårt att göra själv och blir garanterat kritvit!!!

• the lovelylady

Vad är MMF för något?

• Blå Flygare

Marschmellowfondant. Man gör det på maschmellows, florsocker och fett om jag inte minns fel. Blir som maripan i konsistens och lika söt, fast man slipper det bittra. Och mandlar som många är allergiska emot.

• Blå Flygare

Marsmallowsfondant

200g marsmallows
    2msk vatten
    2 msk cocosfett
    500g florsocker

Smörj en skål med cocosfett, lägg i marsmallows (är de stora kan man dela) mickra med två msk vatten tills de smält.
    Smörj en större bunke med cocosfett. sikta ner florsockret gör en grop i mitten och häll i de smälta marsmallowsen. Rör med en trä/plastslev eller knåda som vanlig deg...låt vila minst en timme.

Förvaras i rumstemperatur.

Kan användas både till modellering och att täcka tårtor med. Kan smaksättas jag med gräddkolessens och kakao pulver.

När man arbetar ut det använd florsocker och när man kavlar smörjer man med petalbase (vad är det?) på underlaget så det inte ska fastna, men går oxå bra med cocosfett.

Håller sig i ca 3 veckor inplastat i plastfolie och plastpåse.

• the lovelylady

Okej! Det låter avancerat men är värt att testa =) Det låter ju gott också! =)
    Är det lätt att arbeta med?

• Cilla77

Vart bor du? Vet att man kan få köpa om man typ åker till en grossit, dom som säljer produkterna till bagerier. Men vet bara vart dom finns i stockholmområdet.

• the lovelylady

aha, nej jag bor i lilla Hjo i Västergötland så till Stockholm är det långt =) Kanske kan kolla om det finns i Skövde någonstans. Annars får jag försöka mig på det där MMF som låter väldigt spännande!

• Blå Flygare

TS: Jag tyckte också det verkade lite svårt innan jag testade, men det var busenkelt. Och jag är verkligen inget geni i köket!

• the lovelylady

Tack så mycket för hjälpen! Jag ska försöka mig på det imorgon! =)

Svar på tråden Var finns det VIT MARSIPAN att köpa?