• Bambi24

Hur mycket läxor i 1:an ??

Har en grabb som går i ettan - har börjat fundera lite över läxorna, hur mkt som är ok?

Han har en läsläxa och en matteläxa och d är helt ok, men nu har hans 2 fröknar (från krita-tiden... ) kommit på att dom ska låna med en xtra bok från skolan varje vecka för att läsas själv och recenseras för hela klassen- men hallåå dom går faktiskt BARA i ettan!!
    Samt att dom har ett specilatema ett par veckor åt gången- denna gång fabler.. då får dom hem en text som ska pluggas på- varför ?? - ingen som vet?!

Fröknarna har även skickat hem xtra läxa över jullovet för att "inte hunnit med på lektionen" men jag trodde att d var lite upp till fröknarna och hjälpa till på lektionerna så man hinner. Men inte!  Skolan får väl inte ge läxor över lov??

Har pratat med flera föräldrar och alla tycker lika- vissa har redan pratat med rektorn och några med skolinspektionen.

Varför ska man trötta ut dom i första klass redan??
    Förstår inte denna hysteri kring läxor.

Hur mkt läxor har era barn som går i ettan???

Christopher 010821 Hugo 061015 Charlie 080809
  • Svar på tråden Hur mycket läxor i 1:an ??
  • linnea

Min dotter har bara läsläxa två gånger i veckan. Jag tycker det låter jätte mycket med så många läxor

• Leica

En läsläxa med skriv- och rituppgifter till samt en matteläxa per vecka.

• Leica

Hannah76 skrev 2009-01-21 21:45:24 följande:

Det är inga stora läxor.
    Linnea menade väl till TS?
  • Osynliga mannen

Läsa 15 minuter varje dag samt en skriv/rit/matte-läxa. Den sistnämnda brukar ta ungefär 10-20 minuter att göra.

• saran

Inga läxor, förrän i senare klasser (waldorfskola)

• Mirjamell

Min son har en skriv/rita/läsa/matte läxa en gång i veckan tar ca 30 minuter att göra. Dessutom ska han läsa 15 minuter varje dag. Vid ett tillfälle då han tjorvat på mattelektioner fick han ta hem och jobba med matteboken och den kvällen gjorde vi inte mycket annat.

• linnea

Jag menade TS. Var kanske lite otydlig.

• Leica

linnea skrev 2009-01-22 10:00:06 följande:

Jag menade TS. Var kanske lite otydlig.
    Jag tyckte du var tydlig Man brukar ju citera annans inlägg annars.
  • sjö

Läsläxa, möjligen en matteläxa.

• iffos

Jag jobbar som lärare och vi ger dem en läsläxa i veckan som de har en hel vecka på sig att göra. Under vårterminen fick de oftast en maläxa eller ngt annat. Men aldrig mer än 2. Vi har haft någon elev som har haft svårt att hänga med i tempot. Kan egentligen men väldigt långsam. Då har vi kommit överrens med föräldarna om det är ok om vi skickar med hem ibland.

• Vickyoxd

Min son har läsläxa varje vecka som ska läsas 3 gånger om dagen har de sagt, men en gång gör vi... Sedan är det skrivläxa och matteläxa oxå.. Jag tycker det är på tok för mycket om man bara gåe i ettan!!

• alvaereva

När jag jobbade som lärarvikarie hade våra ettor en läxa per vecka, oftast en läsläxa. I tvåan hade dom två läxor, en läs och en matteläxa. I trean hade dom tre läxor, en läsläxa, en matteläxa och sen typ fem engelska ord att plugga på och ha tentamen på när fredagen kom.

• Trebarnsmamma 80

matte och läs läxa

• Anna i Hult

En läsläxa (på hela veckan) en matteläxa från torsdag till fredag och en rita och skrivläxa (på helaveckan).Jag tycker det är mycket läxor, verkligen inte mer i ettan!

Svar på tråden Hur mycket läxor i 1:an ??