• Veravip

10-dagars baby - desperat nybliven mamma med sömnbrist - Hur gör man??

Min bebis är som piggast på natten och vill då dessutom amma varannan timme. På dagen sover hon minst 3 timmar i taget och även en längre sovperiod.
    När kan man börja försöka vända på dygnet och hur gör man??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-28 23:31
    Jag fick tipset fr BVC att hon absolut inte skulle sova så länge på dagen. De tyckte att jag kunde väcka och amma efter ca 4 timmar. Började även med att har mörkt på natten och riktigt ljust och livligt på dagtid.
    Sedan dessa förändringar har de senaste nätterna varit super! Hon äter jättemycket på kvällen och vill gärna vara vaken då. Sen somnar hon vid 23 och sover till 04ca. Då ammar vi och sen somnar hon om o sover till 8-9 på mrorgonen. Himmelriket!!
    Hoppas det håller i sig ett tag.

• Svar på tråden 10-dagars baby - desperat nybliven mamma med sömnbrist - Hur gör man??
  • smurfis75

Du får passa på att sova när bebisen sover, svårt att vända på dygnet när de är så små.

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
  • solfrost

I början sov jag när bebisen sov:) ända chansen att få igen sömnen.
    Tror vi fick lite rutin på dag och natt vid ca 3 månaders ålder.

• mysmika

Du kan ju inte göra så mkt nu när hon är så liten. Och sömnbrist, tja, det får man på köpet.
    Passa på att sova när hon sover....

• vevik

ja, det är nog inte att rekommendera att börja försöka vända på dygnet....följ hellre med hennes rytm (så gott det går) och släpp alla "måsten"...kolla med bvc när det skulle vara ok att börja vända tillbaka dygnet (om hon inte gör det själv dvs)lycka till!

Älskade, älskade Theodore
  • Pelargonen

Säger som övriga: Sov när bebisen sover! Så små barn har inga rutiner och det tar tid för dem att få det. Så sov när bebisen sover, den här tiden är kort och kommer aldrig igen.

Grattis till bebisen!

• Hanna36

Som de andra säger, sov när bebisen sover.. det bästa är att följa bebisens rytm, istället för att göra tvärtom, försöka få bebisen att följa ens egen rytm.
    Sen är det viktigt att du börjar skilja på natt och dag, vaknar hon på natten så tänd så lite som möjligt, undvik gullgegull och ögonkontakt.. det ska vara tråkigt att vakna på natten.   På morgonen/dagen så tänder du upp osv.

• molly 81

Bebisen lever ju i samma rytm som den gjorde i din mage. Och ofta vaknade ju bebisen när man själv la sig.. När Ellen var tre veckor vände det lite. Men jag ammade med varannan timme dygnet runt den första tiden.. Men sov med bebisen på dagen, ha inte så många måste. Dammet går inte sin väg, det ligger kvar nästa dag med ;)

• miamammsen

SOV när BEISEN SOVER!!!!
    Hon kommer att vända på dygnet när hon är redo för det. Nu handlar ju hennes värld bara om att äta o sova, o äter gör de när de är hungriga o sover när de är trötta....

• Heisan

Sov när bebben sover o planera hur du skall väcka henne när hon är tonåring o vill sova halva dagarna...

Skiter i att skriva något här just nu
  • SandraWiggo

Håll ut, det blir bättre. Det är helt normalt att känna som du. Min son är nu drygt 3 månader och sover ca 6 tim innan första amningen. Han åt varannan timme i början. Nu saknar jag nästan det lite, konstigt nog.

• Mozarts Nachtmusik

kan bara inte låta bli.
    jättebra råd att sova när bebisen sover =)

MEN ja har ju en 1,5 åring med. hon är inte så intresserad av att sova då lillasyster sover så de gåååår inte

men de ÄR ett bra råd, om de går

Kom ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra
  • starfish

Grattis till din lilla bebis!!!
    Åh vad man är trött i början. Men det får du nog räkna med att vara ett tag till tyvärr. Precis som övriga skriver - sov när bebin sover, (strunta i alla måsten som städa då osv).
    Försök få in en dygnsrytm genom att ha mörkt på natten, så lite ljus som möjl vid blöjbyten (helst inget ljus alls). Prata inte och lek absolut inte. På dagen ha ljust inne, även ljusare än natt under dagvila. Det har funkat för oss. Barnen har kännt skillnad på natt och dag ganska snart. Nattamningar får de flesta leva med i många månader men de blir med tiden mer sällan för att i kortare perioder återgå till 1gång/timme (utvecklingsfaser, ökn av mjölkproduktion, tänder, sjukdom - you name it :) )
    Många väljer att samsova för att slippa gå upp varje amning.

• Unna

Min pojke föddes på sommaren, och vid ca 3-4 veckors ålder hade han en dygnsrytm, dvs sov mellan amningarna på natten, men kunde vara vaken på dagtid. Så jag tror stenhårt på att göra skillnad på dag och natt med olika ljus och aktivitet.

Dvs,
    * på dagen tänder du upp så mycket du kan
    * gå gärna ut om du orkar, så båda två får frisk luft och dagsljus.
    * Ha henne naken på mage! Vi hade vår pojke naken på mage efter varje blöjbyte på dagarna för att lufta rumpan och avlasta huvud och stärka nacken. Det gjorde också att han var lite aktiv på dagtid, men detta gjorde vi ju aldrig på natten.

* på natten tänder du så lite som möjligt vid amning och blöjbyte, ett levande ljus använde vi vid skötbordet.
    * prata inte eller gulla med henne nattetid

Och som alla andra sagt - sov eller åtminstone vila när bebisen sover, annars orkar man inte!
    Och grattis till bebisen!

• Themis

Dimmer på belysningen där man byter blöja och i sovrummet är guds gåva till nyblivna föräldrar.

Bästa investeringen.

Den som kör badrumslysrören på full spruta vid 04.00-bytet får det kanske lite svårare att vända på bebisens dygn...

• Veravip

Tusen tack för alla tips!!!!

En dimmer i badrummet låter som en idé! Annars har jag mörkt på natten och ljust på dagen som ni föreslog. Skall fösöka sluta gulla med henne på natten men hon är ju så söt mitt lilla underverk!

BVC-tanten som var här sa att bebisen inte skulle ha sin långa sovperiod på dagen, att jag då skulle väcka henne och amma för att bryta mönstret. Lilla Ebba kan lätt sova 4-5 timmar i sträck på dagen. Vore ju guld om den sovperioden inföll efter midnatt istället..

• MollyN

Jag samsover med min dotter. Fick lära mig ligg-amma, och efter det vart min nattsömn bättre!!!!
    Underlättade nåt enormt!
    Man vaknar bara till o lyfter på tröjan sen kan man somna om medan hon äter:) Men det e klart att man måste ju vara vaken när man byter blöja. Men sen min dotter slutade bajsa på nätterna byter jag blöja i sängen (om det behövs) utan att tända.

• Mamitalinda

Mitt tips är att inte väcka henne på dagen. Jag försökte vända på hennes sätt och sova men istället så vart hon så trött att hon bara skrek när de var dags och sova. Hon vart övertrött istället och hade svårt och sommna om, då var hon ca 2-3 veckor. Nu är hon 1 månad och vaknar 1 gång på natten innan var hon uppe ibland till 7-5 på morgonen och sov på dan så de ordnar nog sig ska du se. Men som sakt var lite försiktig med att ändra på hennes tider.

• Lisen08

Inte väcka på dagen säger jag också, hon är alldeles för liten för det. Låt henne sova.

Om du tycker att det är svårt att sova på dagen så försök att ligga ner och vila iaf. Jag tränade på att bara vila och efter en tid så somnade jag till slut. Annars hade jag nog blivit fullständigt tokig

Veravip skrev 2009-01-22 23:26:49 följande:
    Tusen tack för alla tips!!!!En dimmer i badrummet låter som en idé! Annars har jag mörkt på natten och ljust på dagen som ni föreslog. Skall fösöka sluta gulla med henne på natten men hon är ju så söt mitt lilla underverk! BVC-tanten som var här sa att bebisen inte skulle ha sin långa sovperiod på dagen, att jag då skulle väcka henne och amma för att bryta mönstret. Lilla Ebba kan lätt sova 4-5 timmar i sträck på dagen. Vore ju guld om den sovperioden inföll efter midnatt istället..
Svar på tråden 10-dagars baby - desperat nybliven mamma med sömnbrist - Hur gör man??