• köttbullelydnad

Kennel med 'blå' amstaff.

Nån som vet nån _seriös_ kennel som ofta får fram färgen på sina kullar? Helst södra halvan av landet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-22 12:30
    Blue and white är färgen jag letar efter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-22 12:34
    vovve.net/Raser/gallery.asp&p=15&pid=20110

• Svar på tråden Kennel med 'blå' amstaff.
  • köttbullelydnad

Nej, det får jädrar i mig vara en frisk hund jag tar in Det är jag benhård med - nästa hund SKA vara frisk!

• AMDA

Hej!
    Vi är amstaffkennel Bor nästan granne med kennel rondevu

Hunden som du har med i ts är Marinas hund från kennel needful things Denna hane är far till en hel drös med kullar...
    När du skriver seriös kennel vad menar du då?? För ska man vara en seriös kennel så ska man inte ens avla på blå och vita hundar då det inte är önskvärt då den blå färgen igentligen är en brist på pigment.
    Dvs En blå hund är en svart hund som fått för lite pigment i dnat.
    Om du inte är intresserad av att ställa ut hunden så spelar ju detta inte någon roll.
    En seriös kennel för oss innebär att man avlar på hundar med ett stabilt psyke. Hundar som funkar som perfekta familjehundar. Sen är det ju en självklarhet att hundarna man avlar på ska vara friska oxå.

Såg att du var intresserad av WP vilket jag tycker är jätte kul för det sysslar vi själva med även kennel Rondevu sysslar med WP.

Lättaste sättet att hitta kennlar är att kolla på skk´s hemsida sen kan man ju googla fram deras olika hemsidor.

Är det nått du undrar över så är det bara att fråga

• köttbullelydnad

AMDA skrev 2009-01-22 23:14:20 följande:

Hej!Vi är amstaffkennel Bor nästan granne med kennel rondevu Hunden som du har med i ts är Marinas hund från kennel needful things Denna hane är far till en hel drös med kullar...När du skriver seriös kennel vad menar du då?? För ska man vara en seriös kennel så ska man inte ens avla på blå och vita hundar då det inte är önskvärt då den blå färgen igentligen är en brist på pigment.Dvs En blå hund är en svart hund som fått för lite pigment i dnat.Om du inte är intresserad av att ställa ut hunden så spelar ju detta inte någon roll.En seriös kennel för oss innebär att man avlar på hundar med ett stabilt psyke. Hundar som funkar som perfekta familjehundar. Sen är det ju en självklarhet att hundarna man avlar på ska vara friska oxå.Såg att du var intresserad av WP vilket jag tycker är jätte kul för det sysslar vi själva med även kennel Rondevu sysslar med WP.Lättaste sättet att hitta kennlar är att kolla på skk´s hemsida sen kan man ju googla fram deras olika hemsidor.Är det nått du undrar över så är det bara att fråga
    Men hej!
    Nej, utställning är jag inte inne på. Känns för mig fånig att springa med hunden i ett litet snöre inför kritiska ögon. Min hund är ALLTID vackrast - även om den ser ut som en vandrande komposthög
    Nej, jag har förstått att blå inte är en "önskvärd" färg (tyvärr), men dock så vacker i mina ögon Jag är ingen "röd hund person", och brindle tycker jag helt ärligt sällan är fint.
    Med seriös kennel menar jag att hundarna är friska, alerta, bra mentalitet, ingen nervositet, sällskapliga, jobbvilja, etc. Ja, allt sånt som seriösa kennlar gör - att få fram det bästa ur rasen.
    Tanken är att jag ska köra lydnad (ev tävla) samt även wp då jag tycker det är riktigt skoj och hundarna - oftast - tycker det är skitskoj. Älskar att få jobba hårt med hunden jag är aktiv med. Folk här i krokarna verkar dock tro att jag ska hänga upp hunden i ett träd och slå med påkar så att det blir en värstinghund Inga fördomar såhär långt... *Suckar*

En helt otippad fråga - vart sjutton ligger Limmared??
  • köttbullelydnad

Goldentear skrev 2009-01-22 23:21:22 följande:

Gå in på www.amstaffklubben.se och leta uppfödare... Hittade en uppfödare där som hade en blå hane iaf... www.prettypoison.se/
    J*****vlar vad snygg han vart med blå ögon dessutom
  • AMDA

köttbullelydnad skrev 2009-01-22 23:29:45 följande:

AMDA skrev 2009-01-22 23:14:20 följande:
    Men hej! Nej, utställning är jag inte inne på. Känns för mig fånig att springa med hunden i ett litet snöre inför kritiska ögon. Min hund är ALLTID vackrast - även om den ser ut som en vandrande komposthög Nej, jag har förstått att blå inte är en "önskvärd" färg (tyvärr), men dock så vacker i mina ögon Jag är ingen "röd hund person", och brindle tycker jag helt ärligt sällan är fint.Med seriös kennel menar jag att hundarna är friska, alerta, bra mentalitet, ingen nervositet, sällskapliga, jobbvilja, etc. Ja, allt sånt som seriösa kennlar gör - att få fram det bästa ur rasen.Tanken är att jag ska köra lydnad (ev tävla) samt även wp då jag tycker det är riktigt skoj och hundarna - oftast - tycker det är skitskoj. Älskar att få jobba hårt med hunden jag är aktiv med. Folk här i krokarna verkar dock tro att jag ska hänga upp hunden i ett träd och slå med påkar så att det blir en värstinghund Inga fördomar såhär långt... *Suckar*En helt otippad fråga - vart sjutton ligger Limmared??
    De bor inte i Limmared längre haha de har nog glömt uppdatera deras hemsida..de bor i Bondstorp som ligger ca 3 mil söder om Jönköping
    Då är både vi och Rodevu seriösa kennlar för det är precis så vi känner med.
    Själv tycker jag oxå att blå hundar är super fina...och vi letar efter en fin blå hane till vår tik som vi ska para vid nästa löp. Men som sagt det är inte lätt att hitta en med bra mentalitet och sen rätt färg.
  • AMDA

La in en bild på vår tikLivia i mitt galleri Sen finns det en bild på Lostie som är en av valparna från vår senaste kull

• köttbullelydnad

AMDA skrev 2009-01-22 23:36:04 följande:

köttbullelydnad skrev 2009-01-22 23:29:45 följande:
    De bor inte i Limmared längre haha de har nog glömt uppdatera deras hemsida..de bor i Bondstorp som ligger ca 3 mil söder om JönköpingDå är både vi och Rodevu seriösa kennlar för det är precis så vi känner med.Själv tycker jag oxå att blå hundar är super fina...och vi letar efter en fin blå hane till vår tik som vi ska para vid nästa löp. Men som sagt det är inte lätt att hitta en med bra mentalitet och sen rätt färg.
    Haha, jahaaa, nåja, rätt sida södersträcket i alla fall Kan tyvärr inte fara land och rike runt i min jakt på den "perfekta" komposthögen
    Tycker det är svårt som ev köpare att hitta rätt, så då kan man ju ana när det kommer till att hitta bra föräldradjur. Vår instruktör ska ev starta kennel, och man hör ju bara där liksom. Ingen lätt match.
  • Goldentear
    Svar på #55
    Ja han var verkligen en riktig pudding...
    Hjärtat sprängs snart av all kärlek till Emil och Alfred...
  • MirakelPyret

Med risk att bli lynchad. Jag är inte insatt i just rasen i sig, men i färggenetiken på 2 andra raser med just blått pga av att en vän till mig hade en blå GD som man misstänker kan vara sjuk pga av just sin färggenetik. Som tur är visade det sig inte vara detta i de fallet men kunskapen är satt.

Blå färg är som någon just i tråden här poängterade en mutation av den svarta genen. Så trotts att man inte bryr sig om utställning och de färger som rasen "vill ha" kolla noga.
    För innom tex dobberman är den blå muterade genen en gen i vilken sjukdommar följer. Hudsjukdommar som är smärtsamma för hunden, likaså är det i vissa andra raser som kan få fram blått.
    Så, även om man inte bryr sig om avel och utställning etc, så ska man välja hund med tanke på friskhet. Dumt att önska och med flit avla fram hundar som har större risker att bli sjuka pga av en färg.
    Det finns så mycket som de ändå kan lida av utan att m,an ska försöka sträva efter att äga en sådan hund = sträva efter att det avlas fram en sådan. '
    Bara en liten påmimnnelsetanke till er som kanske inte är såinsatta i ¨färggenetik.. något som tåls att tänkas på....

• köttbullelydnad
    MirakelPyret skrev 2009-03-16 19:57:21 följande:
    Med risk att bli lynchad. Jag är inte insatt i just rasen i sig, men i färggenetiken på 2 andra raser med just blått pga av att en vän till mig hade en blå GD som man misstänker kan vara sjuk pga av just sin färggenetik. Som tur är visade det sig inte vara detta i de fallet men kunskapen är satt. Blå färg är som någon just i tråden här poängterade en mutation av den svarta genen. Så trotts att man inte bryr sig om utställning och de färger som rasen "vill ha" kolla noga. För innom tex dobberman är den blå muterade genen en gen i vilken sjukdommar följer. Hudsjukdommar som är smärtsamma för hunden, likaså är det i vissa andra raser som kan få fram blått. Så, även om man inte bryr sig om avel och utställning etc, så ska man välja hund med tanke på friskhet. Dumt att önska och med flit avla fram hundar som har större risker att bli sjuka pga av en färg. Det finns så mycket som de ändå kan lida av utan att m,an ska försöka sträva efter att äga en sådan hund = sträva efter att det avlas fram en sådan. 'Bara en liten påmimnnelsetanke till er som kanske inte är såinsatta i ¨färggenetik.. något som tåls att tänkas på....
    Bockar och bugar för infot, dock har vi lämnat amstaffen bakom oss och lägger fokus på rottan istället
Svar på tråden Kennel med 'blå' amstaff.