Inlägg från: Cinza |Visa alla inlägg
  • Cinza

Är detta etiskt rätt?

iolanthe skrev 2009-01-23 12:27:21 följande:

Jag har läst en väldigt tänkvärd bok som heter allt för min syster, minns ej författaren. Det var visserligen en roman, så påhittad från början till slut, men handlade om samma sak. Först var det stamceller från navelsträngen, sen blev det äldre barnet sjuk igen och dom tog benmärg, och sen ännu en tredje sak. Och sen slutade njurarna fungera, så dom ville ta en njure från systern. Vilket hon inte ville, var 13 då, så det slutade med en rättegång med 13-åringen mot föräldrarna då dom inte accepterade att hon inte ville donera en njure till sin syster. En påhittad historia som sagt, men ändå tänkvärd, var ska gränsen dras?
    Men det är ju som sagt en påhittad historia.
    Vad är så etiskt korrekt med att bara stå och se på när ens barn dör?
  • Cinza

iolanthe skrev 2009-01-23 18:25:53 följande:

Cinza skrev 2009-01-23 17:57:20 följande:
    Vad är det för fel med det om man inte kan göra annat? Klart föräldrarna gör vad dom kan, men jag tycker ändå man kan diskutera om det kan vara rätt att specialdesigna ett barn bara för att rädda det man redan har. Barn borde födas och vara älskade för sin egen skull, inte för att rädda en bror eller syster.
    Om man inte KAN göra något finns inget etiskt dilemma. Det är när man inte VILL göra det av etiska skäl jag funderar över etiken.

Ett barn kan väl älskas för sin egen skull även om det hjälp till att rädda sin bror eller syster?
    För mig är det en enorm skillnad på att "specialdesigna" ett barn av den här anledningen eller för att man vill ha en flicka med blå ögon. De två bör inte ens jämföras enligt mig.
  • Cinza

smoothiz skrev 2009-01-23 18:58:17 följande:

nej det är det inte..för det barnet som kommer födas är ett barn med känslor, ett barn som är ens eget kött och blod, det är ju för tusan ett LIV. det verkar som om det glöms helt bort här, jag tycker det är skrämmande.. 
    Vad får dig att tro att vi glömmer det? Jag glömmer inte bort det. Varför skulle man inte kunna ta till vara på barnets känslor bara för att man tar blodstamceller från navelsträngen?
  • Cinza

iolanthe skrev 2009-01-23 20:08:59 följande:

logg81 skrev 2009-01-23 20:06:22 följande:
    Av att veta att hon kom till endast för att rädda livet på sin bror. Tänk att veta att man inte blev till för sin egen skull och inte veta om man är älskad för sin egen skull. Utan enda orsaken till att man finns är för att rädda livet på sitt syskon.
    Förhoppningsvis lägger man fram saken liten annorlunda för barnet. Inte tusan säger man att du kom till enbart för att rädda livet på din bror. Man har tid att förbereda sig inför den dagen barnet är stort nog att förstå och man får väl ta hjälp av psykologer för att få klarhet i hur man bäst hanterar situationen.
  • Cinza

logg81 skrev 2009-01-23 20:12:10 följande:

Jag tror inte att man tänker så faktiskt. Hade jag blivit till för att min bror skulle få leva hade jag haft en livsuppgift. Min mening med livet. Oälskat? Varför skulle de inte älska sin dotter lika gränslöst som de älskar sina söner?
    Hade min bror behövt benmärg, njure eller halva min lever hade han fått det. Jag hade inte tvekat en sekund.
    Jag förstår heller inte varför de inte skulle älska sin dotter lika mycket.
  • Cinza

smoothiz skrev 2009-01-23 20:26:34 följande:

ja det är lätt för dig som vuxen att säga det..om detta med stamceller från navelsträngen inte går, vad blir nästa steg?..benmärgdonation? det innebär ju smärta, sprutor och sjukhusvistelser..för en liten flicka kanske detta inte är så självklart att hon ska gå igenom..
    Vad nästa steg blir är inte skrivet i sten. Om det blir aktuellt med bemärgsdonation kanske flickan är stor nog att besluta det själv. Kanske har metoderna förfinats ännu mer, kanske väljer man att avstå.

Jag ser det så här. Om de inte hade gjort något alls hade deras pojke gått bort. När ett barn dör väljer många föräldrar att skaffa barn på nytt. Varför inte skaffa ett barn innan döden är ett faktum och göra ett försök att rädda livet på sitt barn?
  • Cinza

iolanthe skrev 2009-01-24 11:42:02 följande:
    [citat]
    "Det skräddarsydda syskonet måste, förstås, ha samma föräldrar som det syskon hon eller han ska hjälpa. ? Ja, och det är inte lätt ska jag säga ? att vara så kedjad till varandra. Att veta att jag behöver dig som jag faktiskt inte tycker om just nu, säger Helena." Såhär står det i artikeln, och precis som nån skrev innan är jag nyfiken på vem mamman syftar på. Vem är det som hon är beroende av men inte tycker om just?
    [/citat

Här kan du se familjen.

www.familjeliv.se/Forum-5-74/m40575783-3.html?www.tv4.se/1.283438&renderingdepartment=2.4032

• Cinza
    Svar på #79
    Den boken har kommit upp ett flertal gånger i den här diskussionen och jag tycker den är ett uselt motargument. Detta vågar jag säga utan att ha läst den.
    Här i Sverige är man väldigt mån om donatorerna. Man genomgår en omfattande psykisk så väl som fysisk undersökning innan man får lov att donera (som levande donator). Det är ALLTID läkarna som bestämmer om transplantationen skall genomföras och deras beslut är inte öppet för diskussion.
    Jag har mycket svårt att tro att de skulle genomföra upprepade benmärgstransplantationer om de inte verkar ha effekt eller om påverkan blir för stor för det friska barnet.

Avslutningsvis i frågan om njuren som boken handlar om. Varför kan inte någon annan donera sin njure? Organtransplantation är inte på långa vägar lika känsligt som benmärg.
  • Cinza

iolanthe skrev 2009-01-24 11:39:23 följande:

fryxan skrev 2009-01-24 01:31:11 följande:
    Vad det gäller blod så är det ju ingen panik, det finns en blodbank att ta det från. Men om det gäller ett organ eller en del av en lever så tycker inte jag det är rätt att ta det från ett barn som är för litet för att förstå innebörden av det hela. Hur ska en 5-åring tex. kunna veta vad det innebär att donera en njure och leva resten av livet med en njure?
    Det finns ingen anledning att ta en njure från ett barn. Det går lika bra med en njure från en vuxen och det räcker att man har samma blodgrupp. Lever doneras också från en vuxen. Det är väldigt hårda regler för att få donera i Sverige så jag skulle bli förvånad om det ens är tillåtet att ta en njure från en 5- åring här, eftersom det inte finns någon anledning.
  • Cinza
    Svar på #82
    Mitt inlägg var egentligen inte riktat till dig personligen. Jag tycker bara att om man skall ha den här diskussionen bör man beakta hur det går till i verkligheten och inte bara diskutera utifrån olika skräckscenarion. Självklart är det inte moraliskt försvarbart att använda ett oskyldigt barn som ett reservdelslager, men jag känner mig ganska säker på att det inte ens är möjligt i vårt land.
Svar på tråden Är detta etiskt rätt?