Inlägg från: iolanthe |Visa alla inlägg
  • iolanthe

Är detta etiskt rätt?

Nej, jag tycker det är fel. Men jag förstår dom ändå. Men att föda ett barn bara för att rädda livet på ett annat, så ja, det är fel i mina ögon. Vad händer om stamcellerna inte räcker, ska dom ta benmärg då också från en liten som inte kan ha nån åsikt om det hela? Och om storebror inte kan räddas, tänk om systern känner skuld resten av livet för att hon inte klarade av den uppgift hon var avsedd för.

• iolanthe

Jag har läst en väldigt tänkvärd bok som heter allt för min syster, minns ej författaren. Det var visserligen en roman, så påhittad från början till slut, men handlade om samma sak. Först var det stamceller från navelsträngen, sen blev det äldre barnet sjuk igen och dom tog benmärg, och sen ännu en tredje sak. Och sen slutade njurarna fungera, så dom ville ta en njure från systern. Vilket hon inte ville, var 13 då, så det slutade med en rättegång med 13-åringen mot föräldrarna då dom inte accepterade att hon inte ville donera en njure till sin syster. En påhittad historia som sagt, men ändå tänkvärd, var ska gränsen dras?

• iolanthe

Cinza skrev 2009-01-23 17:57:20 följande:

iolanthe skrev 2009-01-23 12:27:21 följande:
    Men det är ju som sagt en påhittad historia. Vad är så etiskt korrekt med att bara stå och se på när ens barn dör?
    Vad är det för fel med det om man inte kan göra annat? Klart föräldrarna gör vad dom kan, men jag tycker ändå man kan diskutera om det kan vara rätt att specialdesigna ett barn bara för att rädda det man redan har. Barn borde födas och vara älskade för sin egen skull, inte för att rädda en bror eller syster.
  • iolanthe

logg81 skrev 2009-01-23 19:24:51 följande:

Helt rätt!Så länge det inte finns risk för att donatorn kan skadas så är det bara att tuta o köra...
    Men vad finns det för garanti att donatorn inte får psykiska skador?
  • iolanthe

logg81 skrev 2009-01-23 20:06:22 följande:

Jag förstår inte hur en nyfödd kan få psykiska men av att de tar stamceller ur navelsträngen... För jag antar att det är det de ska göra....
    Av att veta att hon kom till endast för att rädda livet på sin bror. Tänk att veta att man inte blev till för sin egen skull och inte veta om man är älskad för sin egen skull. Utan enda orsaken till att man finns är för att rädda livet på sitt syskon.
  • iolanthe

fryxan skrev 2009-01-24 01:31:11 följande:

det finns barn födda i syskonskara där ett barn visar sig behöva ta emot organ, benmärg ,blod.men det visar sig att enda matchningen är sin bror/syster är det bättre ok?
    Vad det gäller blod så är det ju ingen panik, det finns en blodbank att ta det från.

Men om det gäller ett organ eller en del av en lever så tycker inte jag det är rätt att ta det från ett barn som är för litet för att förstå innebörden av det hela. Hur ska en 5-åring tex. kunna veta vad det innebär att donera en njure och leva resten av livet med en njure?
  • iolanthe

"Det skräddarsydda syskonet måste, förstås, ha samma föräldrar som det syskon hon eller han ska hjälpa.

? Ja, och det är inte lätt ska jag säga ? att vara så kedjad till varandra. Att veta att jag behöver dig som jag faktiskt inte tycker om just nu, säger Helena."

Såhär står det i artikeln, och precis som nån skrev innan är jag nyfiken på vem mamman syftar på. Vem är det som hon är beroende av men inte tycker om just?

• iolanthe

Cinza skrev 2009-01-25 13:52:12 följande:

iolanthe skrev 2009-01-24 11:39:23 följande:
    Det finns ingen anledning att ta en njure från ett barn. Det går lika bra med en njure från en vuxen och det räcker att man har samma blodgrupp. Lever doneras också från en vuxen. Det är väldigt hårda regler för att få donera i Sverige så jag skulle bli förvånad om det ens är tillåtet att ta en njure från en 5- åring här, eftersom det inte finns någon anledning.
    Jag svarade bara på vad en annan frågade om vi tycker att även det är fel, om ett icke-specialdesignat syskon passar som donator.
Svar på tråden Är detta etiskt rätt?