Inlägg från: Miss Skellington |Visa alla inlägg
  • Miss Skellington

Är detta etiskt rätt?

Miss Lau skrev 2009-01-22 08:27:24 följande:
    Etiskt tycker jag att det är fel. Däremot förstår jag familjen och deras beslut.
    Håller med. Förstår att de gör det när det nu är tillåtet. Frågan är bara om det verkligen skulle ha blivit tillåtet enl. lag. När man börjar designa barn på det här sättet är man ute på farlig mark. Vad blir nästa steg, och nästa?
  • Miss Skellington

iolanthe skrev 2009-01-23 11:20:50 följande:

Nej, jag tycker det är fel. Men jag förstår dom ändå. Men att föda ett barn bara för att rädda livet på ett annat, så ja, det är fel i mina ögon. Vad händer om stamcellerna inte räcker, ska dom ta benmärg då också från en liten som inte kan ha nån åsikt om det hela? Och om storebror inte kan räddas, tänk om systern känner skuld resten av livet för att hon inte klarade av den uppgift hon var avsedd för.
    Just så. Undrar om de som röstat verkligen svarat på frågan, eller om de röstat utifrån hur de själva skulle gjort i samma situation - två helt olika saker...
  • Miss Skellington

iolanthe skrev 2009-01-23 12:27:21 följande:

Jag har läst en väldigt tänkvärd bok som heter allt för min syster, minns ej författaren. Det var visserligen en roman, så påhittad från början till slut, men handlade om samma sak. Först var det stamceller från navelsträngen, sen blev det äldre barnet sjuk igen och dom tog benmärg, och sen ännu en tredje sak. Och sen slutade njurarna fungera, så dom ville ta en njure från systern. Vilket hon inte ville, var 13 då, så det slutade med en rättegång med 13-åringen mot föräldrarna då dom inte accepterade att hon inte ville donera en njure till sin syster. En påhittad historia som sagt, men ändå tänkvärd, var ska gränsen dras?
    Jodi Picoult heter författaren
  • Miss Skellington

iolanthe skrev 2009-01-23 18:25:53 följande:

Vad är det för fel med det om man inte kan göra annat? Klart föräldrarna gör vad dom kan, men jag tycker ändå man kan diskutera om det kan vara rätt att specialdesigna ett barn bara för att rädda det man redan har. Barn borde födas och vara älskade för sin egen skull, inte för att rädda en bror eller syster.
    Håller med dig. i vilken utsträckning ska man få lov att specialdesigna sitt barn? Ska man få välja bort ett barn som bär på gener för bröstcancer, allergier, gröna ögon... Någonstans måste det dras en gräns.
  • Miss Skellington

Pelleping skrev 2009-01-24 09:24:39 följande:

Ni som tycker det är fel,tänk er in i situationen:Ditt äldsta barn är förlamat och kommer att dö. Du har ett barn till som är dömt till samma öde.Nu kommer läkarna och säger:Det finns bara en räddning för ert barn, ni måste skaffa ett barn till.Här kommer ert val, ni säger nä av etiska skäl.Berättar ni nu för ert barn att det fanns en räddning för det men ni kände inte för det?
    Jag gör inte alltid det som är etiskt rätt, gör du?
  • Miss Skellington
    slangbella skrev 2009-01-24 10:43:03 följande:
    Säger tveklöst Ja.Kan inte tro att någon i den situationen skulle välja bort den möjligheten när alternativet är att båda de barn man har ska dö i förtid.
    Nej, men det är väl inte samma sak som att det är etiskt rätt?

Jag skulle antagligen själv göra det om jag hamnade i den situationen. Men jag anser ändå att det är etiskt fel att designa reservdelsbarn. Det här är ingen enkel fråga...
  • Miss Skellington

iolanthe skrev 2009-01-24 11:42:02 följande:

"Det skräddarsydda syskonet måste, förstås, ha samma föräldrar som det syskon hon eller han ska hjälpa. ? Ja, och det är inte lätt ska jag säga ? att vara så kedjad till varandra. Att veta att jag behöver dig som jag faktiskt inte tycker om just nu, säger Helena."Såhär står det i artikeln, och precis som nån skrev innan är jag nyfiken på vem mamman syftar på. Vem är det som hon är beroende av men inte tycker om just?
    Tolkar det som att hon är beroende av barnens far. Artikeln är, som flera redan påpekat, väldigt dåligt skriven. Tror nog att mamman menar att förhållandet går upp och ner och även när det är som sämst är hon ändå väldigt beroende av sin man för barnets överlevnad och att det är det som känns jobbigt. Men det är ju bara min tolkning
  • Miss Skellington
    slangbella skrev 2009-01-24 12:24:45 följande:
    Ursäkta mig då att jag uttryckte mig fel.Men jag håller fast vid att det är etiskt rätt. Sen är det ju inte allt som är etiskt när det gäller att "designa reservdelsbarn". TS exempel är helt ok för min del och det är ju det omröstningen handlar om.
    Du behöver inte be om ursäkt, vi tycket bara olika i frågan och det får man
Svar på tråden Är detta etiskt rätt?