• penni

hormonplitor??

Var hos bvc förra veckan och då hade min lilla son fått massa plitor, då sa det att det var hormon plitor som de flesta får, men nu blir det bara värre och värre känns det som.

nu vätskas det också, kan det verkligen vara normalt??

nån som vart med om samma?

min lilla son är 5 veckor... och är helt röd flammig i hela ansiktet och ner i nacken o bakom öronen,och huden känns som sandpapper

Jag ammar inte honom så maten är det inte.. :(

• Svar på tråden hormonplitor??
  • Kickan Kim

min lille son har oxå massa hormonlitor (finnar rent ut sagt).. de ser värre ut än vad det är men helt normalt!
    Men att han e flammig å huden e sandpapper... de kan inte vara tvättmedlet??

• Helly78

Min dotter hade massor med hormonplitor, i anskite nästan fullt, nakce, bakom öronen, precis som du skrev, men hade inget vätskas.

Hm, bäst ringa bvc igen.

• Minimum

Min vänninans flicka fick stora röda utslag när hon visade sig vara mjölkallergisk. Kontakta BVC igen tycker jag. Ammar du inte borde han ju inte få hormonplitor, eftersom att hormonerna kommer ifrån dig...

• Mamma till Maja

Min Maja fick också en massa hormonplitor, såg ut som värsta sortens acne ett tag. Det gick över när hon var ca 7-8 veckor. Mina hormoner började gå ner då och eftersom jag ammar henne så fick hon naturligt lägre hormonnivåer. Nu är hon jättefin och mjuk i huden.
    Angående vätskan: Majas plitor vätskades aldrig, snarare var de väldigt torra. Hör en gång till med Bvc.

• Helly78

Läste inte noga.. du ammar inte så ska hon INTE få hormonplitor.
    Minimum kanske ha rätt... RING BVC..

• Dalkulla74

Hej!
    Jag säger bara "Mildison", har du provat det? Din beskrivning passar precis in på vår Martin. När jag var till BVC så sa de att vi skulle prova Mildison, den mildaste kortisonsalvan på Apoteket (receptfri) morgon och kväll i en vecka. Han blev bättre direkt! efter 3-4 dagar fanns inte en enda röd fläck kvar i ansiktet. Nu underhåller vi med Barnängelns barnsalva och tar mildison så fort det blir en röd torr fläck för att mota Olle i grind. Så har du inte provat Mildison så kan jag varmt rekommendera det!

• penni

ska ringa bvc imorrn igen, de har semester nu och är inte där

det vätskas o han är mer ledsen nu vet inte om det kan svida eller vara obehagligt på nåt sätt..

• solrosblad

Använde du mildison på hormonplitorna?
    Min lilla har hela ansiktet fullt med prickar, och är lite skorvig oxå i hyn. Jag harsmort in henne med idominsalva för att mjuka upp huden lite för det verkar som utslagen irriterar henne lite. Men om mildisonen hjälpte så kanske jag ska testa den ist.

De utslag du beskriver penni verkar vara eksem ist. Mitt ena barn hade eksem som liten och de vätskade sig. Du gör rätt i som ringer bvc, ifall det är allergi.

• Dalkulla74

solrosblad: Min BVC-tant trodde först att det var hormonplitor som Martin hade. Men när jag var där sist (och hon rekommenderade Mildison) så tror jag inte hon visste riktigt vad det var. Hon sa att båda jag och min sambo är ju allergisk så det kan vara en allergisk reaktion. Men jag berättade att jag har misstänkt det och därför uteslutit i stort sett allt jag kan tänka mig i min kost i flera veckors tid (ammar helt) för att se om han blev bättre och det blev han inte. Hon sa då någonting om att han kan ha anlag för att utveckla böjveckseksem (för att jag är allergiker?) och att jag skulle testa Mildson en vecka morgon och kväll för att se om det gav resultat, det trodde hon nästan helt säkert att det skulle göra, annars så skulle jag ringa och få komma på läkarbesök och ev få starkare kortisonsalva.

Martins röda plitor var först plitor som stack upp lite på kinderna, sedan blev det _små_ gula torra skorvar ovanpå dem och tort rött runt om, tillslut så var han som ett sandpapper på hela kinderna. Det kliade antagligen för han rev sig ofta blodig. Han har även dessa torra fläckar i en del veck och på en del andra slumpmässiga ställen. BVC-tanten sa att jag skulle vara noga med att smöja mildison så fort det dök upp en liten fläck annars spred det lätt ut sig till större fläckar som blir svårare att få bort.

Men kolla gärna med din BVC-tant med få se vad de säger. Jag är så glad att Mildisonet fungerade på Martins kinder!!

• penni

tycker att eksem borde klia?

humm.. ska se vad de säger imorrn.. har smörjt med miniderm nu för att mjuka upp..

• solrosblad

Min bvc tant sa förra veckan när vi var där att det var hormonplitor hon hade. De ser precis ut som du beskriver det... Nu är hon torr runt munnen och hakan. Jag harmildison hemma så jag prövar så får jag se om det hjälper. Antingen är det hormon eller ngt annat, det visar sig om utslagen kommer tillbaka. Just nu serhon ut som en prickikorv, inte alls min lena söta bebistös

penni, eksem kliar, men eftersom din lille är så liten så kan han inte lokalisera var det irriterar än. Hoppas det inte är eksem, det är vanligt att de får astma oxå när de blir äldre. Min son har astma, fast det har nästan växt bort nu, han är 15år. Men han hade böjveckseksem som liten. Min ena tös hade oxå eksem, och matallergi.

Svar på tråden hormonplitor??