• kulapåmagen

pepsi max????

hej!
    jag är helt beroende av pepsi max.. tycker det inte finns något godare än ett glas med papsi max med is i... men så säger många och även min svägerskas barnmorska att man inte ska dricka det när man är gravid pga av aspartan.. men hur farligt e det egentligen?? jag vet att aspartan inte e bra. äter inte mkt socker fritt nu som sylt osv.. men kan jag dricka pepsi max på lördagar tex.. kanske 4 glas eller något?? eller ska man helt låta bli??

• Svar på tråden pepsi max????
  • vill bli tre

min kompis levde på cola light hela graviditeten o hennes bm sa inget... o den e juh oxå "sockerfri"..

• Fenris

Det vill jag oxå veta!!! Pepsi Max e ju bara...mmmm...

• listo

Så här säger Livsmedelsverket:

-----
    Kan man dricka aspartamsötad läsk när man är gravid?

Ja. Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av två aminosyror. Dessa aminosyror finns naturligt som byggstenar i proteiner i vår normala kost.
    Aspartam bryts ned i magsäckens sura miljö och omsätts i kroppen som andra proteiner/aminosyror.
    -----

• MissBeccis

Jag är oxå beroende av Pepsi Max, och har oxå hört att det inte är bra med aspartam när man är gravid. Jag vågar inte chansa, alla säger olika, jag går helt enkelt över till vanlig Pepsi (jag vet, det är inte lika gott, men man vänjer sig)

• MissBeccis

Listo: Fast om livsmedelsverket säger så borde det ju vara ok...*glad*

• myskatt

Min deitist säger att max 5L per dygn kan man dricka, men vem gör det?

• vill bli tre

5 LITER per DYGN!!! *ASG* vem orkar det???

• kulapåmagen

5 liter???!!!!

ja sååå beroende är jag inte.. kanske kan dricka en flaska om dagen när jag inte var gravid.. men nu kanske jag dricker 4-5 glas.. innan alla sa till mig att inte dricka det.. så nu de senaste 3 veckorna har jag bara vågat dricka 1 glas i veckan...

• listo

Jag litar på livsmedelsverket, men måste erkänna att jag är lite kluven i frågan ändå, för det känns som att det kommer fler och fler varningssignaler när det gäller aspartam.

Men som sagt, jag litar på Livsmedelsverket. Tyvärr (eller kanske inte...) så KAN jag inte dricka lightläsk när jag är gravid, varken den här gången eller förra. Jag börjar må jätteilla av det... och jag dricker enbart light annars...

• MissBeccis

5 liter är lite extremt till och med för mig! När det var som värst kanske jag drack 1 30 cl flaska på jobbet och så delade jag och sambon på en 1½ liters flaska på kvällen!

• lata kocken Johanna

ja gränsen ligger väldigt högt - det krävs stooooora mängder för att spjälkningssystemet inte ska hinna med (det är det som sätter gränsen) (och om man bara får i sej aspartam ifrån läsk så går det med mer än 5L - men det är ju inget att sträva efter)

för små barn är ju gränsen enormt mycket lägre - just pga att deras kroppar inte hinner med... (men det har ingen betydelse under graviditeten - det är ju inte bebisens mage som ska bryta ner aspartamet)

• JoJo78

Hej!

En fråga bara, när det gäller Pepsi - koffeinet då?? Hur är det med det? Jag dricker inte kaffe så därmed får jag ju inte i mig det där, men hur skadligt är koffein??

/ josefina

• listo

Livsmedelsverket rekommenderar att gravida inte får i sig mer än 300 mg koffein per dag, men om man enbart dricker pepsi eller annan colaläsk så krävs det ca 2,5 liter/dag för att komma upp i den mängden koffein.

Dricker man även kaffe och/eller te så får man förstås räkna med det också...

• Lilla Prussiluskan

Var ett program om lightprodukter och aspartam och där forskaren menade att aspartam är cancerframkallande och att man skulle dricka detta med måtta. Koffein som finns i cola är inte heller så bra.

Jag har själv varit cola beroende och drack typ 2 liter om dagen i flera år. Tillslut sa min läkara att jag skulle sluta eftersom jag hade blivit helt sockerberonde. Första veckan som jag hade slutat hade jag en hemsk huvudvärk. Det var tydligen abstinens från sockret sa läkaren. Sen tre år tillbaka dricker jag ingen cola eftersom jag blev rädd för den.

PS: choklad innehåller också koffein.

Det bästa är nog att inte överdriva med någonting...

• lata kocken Johanna

ja jag har läst några av de där studierna och mängden (5L) grundas på vad de matat råttorna med innan de utvecklat cancer (fast gränsen är satt mycket lägre än minimi på råttorna)

Så om man använder lite sunt förnuft så är ett par, tre glas lightläsk/saft med eller utan koffein OK att dricka dagligen - eller mer om man bara dricker ibland

• Anglatuss

Kulis

Halsa på du
    jag äter mina fischerman jag och de innehåller aspartam, jag tror du måste dricka flera liter för att aspartamet ska va farligt både för dig och fostret

Kram på dig!

• kulapåmagen

tussen

ja jag tror de me.. men svägerskans bm hade verkligt sagt att man ska avstå från ALLT

• Trulle

Listo: Vad gjorde alla fl-mammaor utan dig? Vill man veta nått så kommer du alltid med svar på tal!

Svar på tråden pepsi max????