• Mumu

Billiga veckan!

Nu är det dåligt med pengar i kassan, vill jag lova! Jag och min sambo brukar vara duktiga med pengar, så nog klarar vi oss ändå, men det skulle inte skada med en billig vecka, matmässigt. Just mat är något som brukar få kosta för oss, så jag har lite dålig fantasi när det gäller billig mat. Och här sitter jag och ska skriva veckans matsedel!

Hjälp mig! Ge mig tips på billig middagsmat!

/Mumu, fattig som en kyrkkatt!

• Svar på tråden Billiga veckan!
  • Mymlan

Makaronipudding och Pannkaka är ju hyfsat billigt!

• Mian80

Gillar ni bönor/linser?

Annars är det ett billigt alternativ.
    Brukar göra Linssoppa

cirka 3 msk linser per person
    lök som man först fräser i lite olja i med linser, krossade tomater, morotsstavar vatten och kryddor. Låt puttra ett tag tills linserna är färsiga och morötterna har fått bra konsistens. Ät något gott nybakat bröd till.. Mums...

• Snossan

Tonfisksås och pasta... Potatisgratäng med köttfärs i behöver inte bli dyrt heller ost kan man ju strunta i.

• HaJoMi

Köp ett storpack av något man kan göra flera saker av t ex köttfärs.
    Variera pasta - ena dagen med köttfärssås andra dagen med egen röra av tomater, champinjoner mm

• calcioaddict

Vi brukar göra en grymt god tomatsås till pasta:

Finhacka valfri mängd vitlök.
    Lägg i den i kall kastrull tillsammans med en ordentlig skvätt olivolja.
    Sätt på värmen och fräs försiktigt eftersom vitlöken inte blir god om den blir brun.
    Häll i en burk tomatkross och tillsätt en nypa socker. Ju längre det får puttra desto godare blir det. Skvätt i lite fond eller smula i en halv buljongtärning av valfri sort. Lite citron brukar vara gott att ha i.
    Servera gärna med lite färsk basilika (går även bra utan) och lite riven ost.
    Mustigt och gott!

• Mumu

Åh, bra tips allihopa! Ugnspannkaka blir det i alla fall. Och makaronipudding är ju sååå gott också! Vad duktiga ni är på billig mat, vi är oftast riktiga lyxputtar när det gäller mat. Men man måste nog vänja om sig när man har dragit på sig ett stort huslån !

Mera tips!

• Sammet

Köp ett paket ärtor, där står hur man gör egen ärtsoppa.
    Det är så billigt att man kan kosta på sig ekologiska ärtor!

• Mumu

Åh, ärtsoppa älskar jag! Speciellt vegetarisk, DET ska jag göra! Men då får det bli annan mat åt bebisen den dagen, för jag tror inte hans magen klarar av ärtsoppa ...

• Mumu

SJÄLVKLART ekologiska ärter! Nån måtta på snålandet får det vara !

• Auro

VARJE vecka är billiga veckan hemma hos mig!

Handla alltid på extrapris - det spar ni många kronor på. Sen får man ju improvisera maten efter vad som finns hemma. Bra saker att alltid ha i kylen är dock mjölk, ägg och smör. Då kan man lätt fixa till plättar eller omelett eller en paj med smaskig fyllning.

Vi äter stekt bacon med ruccolasallad och aubergine med pasta idag, samt alaskapolloc med potatismos och morötter, sen blir det äppelkräm till efterrätt.

Just nu är det ju bra tider att vara fattigare - det finns ju masa bär att plocka! Jag kokade klarbärsaft igår.

Svar på tråden Billiga veckan!