• inkka

Funderar på att bli hemma mamma i några år.. Någon som har tips råd osv :-)?

Vi går på öppna förskolan (eller annan aktivitet som finns i kyrkorna här) ungefär 3 gånger i veckan. Ibland träffar vi andra barn hemma med. Det räcker gott och väl för oss. Bara att gå till fiket är ju lite happening för våra barn.

Klart du ska passa på vara hemma lite längre! Är inte ekonomin något problem så finns det ju bara fördelar med det

• inkka

Här är det ganska många barn i min stora tjejs ålder hemma med småsyskon just nu. Så jag känner mig inte ett skit orolig att hon ska känna sig ensam och utanför. Men, vi får väl se hur många som kommer vara hemma efter denna höst (då de flesta ska börja på förskolan igen). Får väl hoppas det är några andra som får småsyskon isf Det är väl en av fördelarna med att 15-timmarsbarnen har så knasiga tider här (3 timmar/dag 5 dagar/vecka, och ingen lunch. Och fullpris.) Många väljer att ta hem storasyskonen helt en tid.

• inkka

pussgurkan86 skrev 2009-01-24 20:21:33 följande:

måste inte barnen ha någon sorts handikapp för att man ska få vårdnadsbidrag???
    Nää, det är "vårdbidraget" det
  • inkka

pussgurkan86 skrev 2009-01-24 21:13:13 följande:

ok så man kan vara hemma med sitt barn då från och med när barnet är 1 år?? så om jag skaffar barn när min tös är 1 år kan jag då få vårdnadsbidraget också även om jag får föräldrarpenning?? båda barnen kommer då att vara hemma med mig.
    Ja, från ett år till tre är det på de flesta ställen, men det är olika från kommun till kommun. Och vissa har det inte alls. Men, man kan inte få det för ett barn och samtidigt ta fp (det stora barnet kan ju vara hemma ändå då). Men, vill man så kan man ju ta ut mycket fp först och lägga undan och sen vara hemma på bara vårdnadsbidraget en tid. Och spara fp-dagar är ju heller inte fel. Blir det ny regering så ryker detta bidrag genast, så det är bäst passa på få lite glädje av det
Svar på tråden Funderar på att bli hemma mamma i några år.. Någon som har tips råd osv :-)?