• s k r i n d a

Vackra fornnordiska pojk- och flicknamn?

Vår dotter är döpt efter en gudinna från den nordiska mytologin och nu vill vi gärna hitta ett sådant namn till hennes syskon. Någon som kan hjälpa till?

Namnet måste inte var från en asagud, det räcker att det är fornnordiskt och gärna gångbart i alla nordiska länder. Ett samiskt namn är också helt okej

• Svar på tråden Vackra fornnordiska pojk- och flicknamn?
  • Jemmifer

Dottern är döpt till Freja Vikingsdotter och hade hon varit en han så skulle han ha fått heta Grim Viking

• Nymne

Embla är riktigt fint. Men det är ju inte en gudinna dock, utan den första människan. Hur kinkig är du med diviniteten?
    Jag får inte ens föreslå fornnordiska namn hemma, för killen är tysk och i Tyskland är det bara högerextremister som ger barn de namnen...Nägon som vet om det stämmer?

• lindalake

Det är jättsvårt med namn. Jag vill egentligen inte fortsätta med asagudsnamnen bara för att sonen heter Tor, var ju inte därför vi valde det namnet. Men nu börjar man fundera lite.
    Jag har varit inne på Nils ett tag. Farfars bror, de andra hette Gunnar och Ingrid (Inga). Fina namn det också. Det är ju även roligt om namnet har en fin betydelse.

Nymne: Vet inte hur det är i Tyskland, men här i Sverige är det iaf inte så
  • s k r i n d a

Nu har dottern "bestämt" lillebrors namn (om det nu blir en bror) UNO!? Maken och jag behöver nog iaf ett par dagars betänketid... Men hon är benhård och har även döpt om alla sina dockor till Uno!

Får väl se om vi hinner vänja oss

• rosalin

å, superbra tråd. Jag letar namn till Emblas kommande syskon och det går riktigt trögt. Har fastnat för Alve och Loke men min man är inte helt pigg på dessa... (det är pojknamnen som är svårast)

• flamingon

Joar heter vår grabb(han kallar sig själv Joa än så länge men han är bara 20 mån). Väntar syskon i april o det blir garanterat ett fornnordiskt namn till den lille oxå! Lycka till med namnvalet!!

• Annika 78

Tänkte just skriva att vår son heter Joar och så hinner du före... Vår Joar fyllde precis ett år.

flamingon skrev 2009-01-25 10:01:19 följande:
    Joar heter vår grabb(han kallar sig själv Joa än så länge men han är bara 20 mån). Väntar syskon i april o det blir garanterat ett fornnordiskt namn till den lille oxå! Lycka till med namnvalet!!
  • Nymne
    lindalake skrev 2009-01-24 14:45:41 följande:
    Det är jättsvårt med namn. Jag vill egentligen inte fortsätta med asagudsnamnen bara för att sonen heter Tor, var ju inte därför vi valde det namnet. Men nu börjar man fundera lite. Jag har varit inne på Nils ett tag. Farfars bror, de andra hette Gunnar och Ingrid (Inga). Fina namn det också. Det är ju även roligt om namnet har en fin betydelse.Nymne: Vet inte hur det är i Tyskland, men här i Sverige är det iaf inte så
    Jag vet att det inte är så i sverige. Jag frågade heller inte efter det Men tack för upplysningen, om det nu var någon som trodde det.
  • s k r i n d a

Puh! Det blev ingen lillebror och alltså ingen Uno

Lillasyster Liv blev det! Tack för hjälpen!

• spöke

s k r i n d a skrev 2009-03-22 13:47:20 följande:

Puh! Det blev ingen lillebror och alltså ingen Uno Lillasyster Liv blev det! Tack för hjälpen!
    Grattis!
  • stockdove

Tove är ett fornnordiskt namn (som även är mitt namn ^^) även formerna Tova och Tuva. De varianterna är den feminina formen på Tor. Just sayin' :P

Svar på tråden Vackra fornnordiska pojk- och flicknamn?