• Lind1981

vårdnadsbidraget????

oj oj oj...vad man är kass på att hålla koll på sådant här!
    Väntar nu barn nr3 och har lite fundering på om man skall söka vårdnadsbidraget.
    får man söka det när man en gång sag att man inte är intresserad när man blev tillfrågad med barn nr 2?

när får man vårdnadsbidraget....är det istället för föräldrapenning eller kan man få det efter fp, eller hur funkar det igentligen???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-22 13:54
    En ska till.... kan man klara sig som 3 barns familj med barnbidrag, vårdnadsbidrag och mannens lön som är ca 23000 före skatt???
    bor i hur med låga kostnader och handlar väl inte överdrivet mycket.

• Svar på tråden vårdnadsbidraget????
  • strojes

vårdnadsbidrag kan man söka tidigast månaden efter barnet fyllt 1 år och som längst till månaden innan barnet fyller 3.
    man måste ha tagit ut 250 föräldrapenningsdagar (ej lägstanivådagar).

• strojes

Gå in på din kommuns hemsida och sök på vårdnadsbidrag så kan du läsa om reglerna som gäller i din kommun (kan skilja en del mellan kommunerna).

• Lind1981
    Svar på #1
    ah...ok man måste alltså tagit ut de fp dagarna helt först...ok..ja vad bra att man vet det, tack
  • Lind1981

var inne på kommunens sida men hittar inget alls om det....finns inte något....kan det vara så att det inte finns i vår kommun.

• strojes
    Lind1981 skrev 2009-01-22 13:56:08 följande:
    var inne på kommunens sida men hittar inget alls om det....finns inte något....kan det vara så att det inte finns i vår kommun.
    maila/ring till din kommun och fråga. långt ifrån alla kommuner har infört bidraget.
  • Lilla Mimsan

Enligt regeringsen sida är det 250 dagar, både SGI och lägsta så totalt 250 dagar i alla fall
    Finns det några krav innan man kan få vårdnadsbidrag?

Vårdnadsbidrag kan man få tidigast efter det att föräldrapenning med anledning av barns födelse har utbetalats för 250 dagar på sjukpenningnivå eller grundnivå

• hammarby
    Lilla Mimsan skrev 2009-01-22 14:21:48 följande:
    Enligt regeringsen sida är det 250 dagar, både SGI och lägsta så totalt 250 dagar i alla fallFinns det några krav innan man kan få vårdnadsbidrag? Vårdnadsbidrag kan man få tidigast efter det att föräldrapenning med anledning av barns födelse har utbetalats för 250 dagar på sjukpenningnivå eller grundnivå
    Det stämmer INTE. Hamnade i trubbel när jag skulle söka vårdnadsbidraget för barn nr 2 (för första barnet hade det redan blivit beviljat) för när jag ringde till försäkringskassan så sa de att det bara gäller bara SGI dagar! Men tack vare att det stod fel på min kommuns hemsida och att de till slut erkände att de gått ut med felaktig information, så fick jag det godkänt även med barn nr 2. Trots att jag tagit ut 250 dagar (men blandat med lägsta nivå). Annars hade jag behövt ta ut 39 SGI-dagar till som fattades för att komma upp i 250 dagar.
    Men det kanske kan skilja från kommun till kommun, det vet jag inte. Fast det vore konstigt om inte samma gällde för alla, om det nu står så på självaste regeringens hemsida.
    Hm....
    EDDIE 060913 DANTE 071019
  • inkka

Här är det 250 sgi-dagar som gäller.

Om man "klarar" sig på det är ju väldigt individuellt. Min man tjänar ungefär så mycket som din, och vi har klarat oss på hans lön + barnbidraget för två barn. Vi lever rätt billigt, tycker jag, men det har inte varit så fett. Vi har tex inte kunnat lägga undan något. Nu kommer snart vårt vårdnadsbidrag och maken går upp i lön fyra-fem tusen, så vi kommer ha det bra mycket bättre nu.

För oss är det viktigt att ha barnen hemma så vi har prioriterat det först när vi valt levnadsstandard. Lider man av att inte kunna köpa allt man vill så är det svårare.

• Lind1981

jag har med mina 2 tidigare barn bara varit hemma ca 8 mån vardera (skiljer 8 år pådem) och känner nu hatt jag vill ha min chans att vara hemma länge! längtar så på att få vara hemma.

• Kajak

Stämmer det att vårdnadsbidrag är på några tusen kronor? och att man kan inte ta ut föräldrapenning samtidigt?

• strojes
    Kajak skrev 2009-01-31 14:57:58 följande:
    Stämmer det att vårdnadsbidrag är på några tusen kronor? och att man kan inte ta ut föräldrapenning samtidigt?
    vårdnadsbidraget är på 3000:- per månad och barn och man kan inte ta ut fp samtidigt (inte någon i hushållet). har man flera barn mellan 1 och 3 och båda avstår barnomsorg kan man få vårdnadsbidrag för båda.
Svar på tråden vårdnadsbidraget????