Inlägg från: illendria |Visa alla inlägg
  • illendria

Andra som haft druvbörd???

Har också haft partiell mola, men det upptäcktes inte förrän efter 2 månader efter skrapningen. Trodde att det var ett MA. Fick bruna flytningar i vecka 11-12, och vid vul upptäcktes det att fostret dött ca fem veckor tidigare. Inte roligt!
    Fick lämna blodprover och kolla hcg i de fyra resterande månaderna, och vi fick naturligtvis inte heller försöka bli gravida igen. Jag led! Som tur var det alltid lågt och allt är bra. När vi väl fick försöka igen blev jag gravid på studs, men det blev ett tidigt missfall. Att det blev ett missfall igen hade ingenting med att jag tidigare haft mola, så det känns ju i alla fall positivt, även om det gjorde att jag mådde oerhört dåligt och blev sjukskriven...
    Det är rätt sällsynt att drabbas av mola, ca 1 % av alla kvinnor drabbas. Har man sedan haft det en gång, är det 2% risk att det händer igen, så oftast går det bra.
    Hur det än är så är det så fruktansvärt jobbigt att man inte kan påverka det som händer i ens kropp! Det finns ju inget man kan göra för att det ska bli bra, det är slumpen/ödet som styr! ARgh! Hur många gånger jag skrikit av ilska och frustration kan jag inte räkna!
    Tror ändå någonstans att det finns hopp, och att vi ska lyckas få ett barn tillslut, fast vissa dagar är tyngre än andra. Försöker fortfarande sedan november, så nu tycker jag att det borde hända något igen!

Kram på er, mina medsystrar! Hoppas att hormonerna går ner och att det inte är något elakartat!

• illendria

Funderar bara lite på det här med illamåendet som ni pratar om, kan det inte vara så när man har druvbörd, att man mår så illa pga att hcg är högre än vad det ska vara? Bara en liten tanke. Själv har jag aldrig mått illa, men det gjorde å andra sidan aldrig min mamma heller när hon väntade mig och min bror.

Det här med att hcg måste kollas, till mig sa de att de gör så för att molan kan komma tillbaka av sig själv, även om man är skrapad, (eftersom det är en tumörform) för att hålla koll på att allt är ok. Läste någonstans att man får 6 mån gravförbud vid partiell mola och ca 1 års gravförbud vid komplett mola (inget foster, bara blåsor). Eftersom min mola upptäcktes så sent (efter två månader) hade hcg redan sjunkit till nomal nivå, och höll sig så. Fick tillbaka mensen efter ca 30 dagar, så hcg måste ha sjunkit fort för mig. Tror också att 'min' mola inte var så välutvecklad eftersom det inte upptäcktes vid vul...

Kinga, tack för dina tankar. Känner mig allt som oftast rätt positiv, och jag hoppas att allt går bra för dig också!

Tänk ändå, här är vi ju tre stycken som upplevt detta, och ändå säger de att det är så ovanligt!

• illendria

Kinga, vad bra att hcg:t sjunkit och att din kropp börjar bli normal igen! Hoppas att allt går bra. Du har tur du som har en liten redan innan, det måste ändå hjälpa dig i din sorg, även om det förstås är jobbigt ändå! Vad drygt att förbudet blev så långt! Fast de vill väl ta det säkra före det osäkra...

Svar på tråden Andra som haft druvbörd???