• Flippen

Vad kostar en trappa?

Vi har en ovanvåning som idag fungerar som vind/förvaringsutrymme, och man kommer dit genom en lofttrappa (typ som en stege).

Vi funderar nu på att inreda ovanvåningen och därmed sätta in en riktig trappa.
    Vilken typ av trappa har vi inte bestämt (t ex spiraltrappa eller "vanlig").

Så... vad kan en trappa kosta på ett ungefär?
    Har varit inne på trapptillverkarnas hemsidor men det är endast offert efter måttangivelser som gäller då, och det vet jag inte ännu. Men det är ett helt vanligt 80-talshus med standardtakhöjd etc.

Nytt år - Nya möjligheter!
  • Svar på tråden Vad kostar en trappa?
  • johandra

Jag väntar på besked från ssc om huruvida vi ens kan byta trapp och vad den isf kommer kosta. Kan meddela när dom skickat offerten. Ett tips är dock att inte ta en spiraltrappa. DOm må vara snygga men det är hopplöst att försöka bära upp möbler o dyligt i en samt att dom inte är lika säkra att gå i. Sen tar dom ganska mycket yta oxå om du ska ha en som är bekväm att gå i.

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Susanne905

Vår trappa i massiv ek kostade 40'. En stor U trappa. Räkna med 10' och uppåt beroende på modell och storlek...

• AnneSophie
    Flippen skrev 2009-01-22 15:13:55 följande:
    Vi har en ovanvåning som idag fungerar som vind/förvaringsutrymme, och man kommer dit genom en lofttrappa (typ som en stege).Vi funderar nu på att inreda ovanvåningen och därmed sätta in en riktig trappa.Vilken typ av trappa har vi inte bestämt (t ex spiraltrappa eller "vanlig").Så... vad kan en trappa kosta på ett ungefär?Har varit inne på trapptillverkarnas hemsidor men det är endast offert efter måttangivelser som gäller då, och det vet jag inte ännu. Men det är ett helt vanligt 80-talshus med standardtakhöjd etc.
    Vi ska  göra precis samma sak, dvs sätta in trappa till vår vind som ska bli kontor.
    V har fått en offert på en svängd stängd trappa i furu, obehandlad (eftersom vi ska måla den sen), på 25'. Men då hade han räknat in sådana där fula spjälor och det ska vi inte ha. Så ca 23'.
    « People will judge you on what you can build, not what you destroy. »
  • Flippen
    AnneSophie skrev 2009-01-26 23:49:30 följande:
    Vi ska  göra precis samma sak, dvs sätta in trappa till vår vind som ska bli kontor.V har fått en offert på en svängd stängd trappa i furu, obehandlad (eftersom vi ska måla den sen), på 25'. Men då hade han räknat in sådana där fula spjälor och det ska vi inte ha. Så ca 23'.
    Vi ska också göra kontor där uppe! Skrattande
    Vad menar du med stängd trappa?
  • styggingen

Jag tror att du menar en trappa med sk "sättsteg". Det innebär att det inte är öppningar mellan stegen. Skitbra om man vill ha tex förvaring under trappan.

Flippen skrev 2009-01-27 07:50:38 följande:
    Vi ska också göra kontor där uppe! Vad menar du med stängd trappa?
  • Flippen
    styggingen skrev 2009-01-27 12:05:34 följande:
    Jag tror att du menar en trappa med sk "sättsteg". Det innebär att det inte är öppningar mellan stegen. Skitbra om man vill ha tex förvaring under trappan.
    Ahaa! Tack!
  • Joonas

Tänk på när du beställer trappan att fundera över om du ska ha ledstänger/spaljé/osv. Det är ruskigt svårt att få en snickare till att göra det i efterhand... Jag vet, vi var utan i 1 1/2 år nästan innan vi fick en smed till att göra det åt oss.

• Flippen

Tack för alla tips!

Vi ska just påbörja en omfattande totalrenovering av undervåningen, när vi nu hastigt och lustigt blivit i behov av ett hemmakontor. Det blir alltså bara kontoret som kommer att ligga där uppe. Vi vill därför inte lägga några jättesummor på en trappa. (Pengarna kommer nog att behövas till renoveringen )
    Men det verkar så kompicerat att begära offert, med alla måttangivelser, om man nu vill ha offert från många. Man hade liksom velat ha en lista över de billigaste trapportna, och välja utifrån dem, om ni förstår vad jag menar.

Begärde ni offert från många innan ni bestämde er?

• Joonas

Mitt tips är nog att ringa runt till lokala snickare. Alltså snickeriverkstäder och fråga om de har lust att bygga en trappa. Det blir nog det billigaste, och bästa alternativet. Då får ni en trappa gjord exakt efter det utrymmet som den ska in i!

• A L

Vi har köpt en trappa som vi ska sätta in ner till källaren för 1500 kr på Hornbach.

Det är en vanlig enkel brant furutrappa med räcke på ena sidan. Vi planerar att sätta det andra räcket själva när vi väl har trappan på plats, eftersom det andra trappräcket kommer att vara mot källarväggen. Anledningen till att vi valde den är att vi har seriöst dåligt med plats för en trappa där vi behövde den.

• AnneSophie
    styggingen skrev 2009-01-27 12:05:34 följande:
    Precis. Det var så jag menade. Vi ska bygga ett linneskåp under trappan är det tänkt.
    « People will judge you on what you can build, not what you destroy. »
  • Joonas

Vi har en sådan trappa, med förvaring under. Finns bilder i galleriet om du vill se... Beställd av en lokal snickare!

Svar på tråden Vad kostar en trappa?