Inlägg från: LaTjej |Visa alla inlägg
  • LaTjej

Jag kan inte göra en jä*vla sås :(

Antingen blir den jättrinnig, eller klumpig, eller smaklös eller rälig eller vattnig????

Kan någon i detalj beskriva hur ni gör Vanlig hederlig brunsås? Nu menar jag verkligen ORDAGRANT i detlaj med mått (mjöl, vätska osv) :)

Förklara gärna hur man gör när det är sky och när man inte har någon sky? Måste man ha sky för att göra brunsås? Vad gör redningen som man köper i affären? Jag har provat med sådan med men tyckte såsen fick en konstig smak?

Vad har du i såsen? :)

• Svar på tråden Jag kan inte göra en jä*vla sås :(
  • LaTjej

Jag har också provat vatten, mjöl blandat och i men bläää blir inget bra ändå :( hur mycket kryddor ska man ha och vilka?

• LaTjej

Oj jag råkade visst skriva hela svordomen ändå :p sorry =)

• LaTjej

Jag är okej på att laga mat och brukar fatta galoppen och få till goda rätter men sås är jag värdelös på

• LaTjej

Tillsätter du inga andra kryddor då? Som svartpeppar och så? Häller du i vatten direkt i stekpannan då?

• LaTjej

Jag har nog testat tre gånger och många gånger har jag frågat här inne :P men nu krävs det nog verkligen detaljer. Vill inte misslyckas igen :(. Inte kul när man står med en massa goa köttbullar och en vedervärdig sås

• LaTjej

Det var lättförståligt!!!! Det är nog så jag behöver läsa det för att få till det . Taaaaack!

Och tack alla andra med :p fortsätt gärna komma med tips.

Gurkan skrev 2009-01-22 17:26:52 följande:
    utan sky: smält 25 gram smör i en gryta rör ner 2 tsk mjöl häll på 3 dl grädde och /eller mjölk (inte enbart då blir den jättetjock!) och låt koka upp. Blir den för tjock tillsätt ett par matskedar vatten. Krydda med salt, peppar och buljongtärning. med sky: slå lite vatten i stekpannan och vispa runt (en dl max!), rör ner 2 tsk mjöl och slå på 3 dl grädde och /eller mjölk. låt koka upp och smaka av med salt och peppar och rör ner en klick smör. du kan tillsätta lite soyasås för lite mer sälta och brunare färg.
  • LaTjej

Jo färgen brukar jag inte ha några problem med men smaken därimot

• LaTjej

Jo men jag vill kunna göra sås men det lösningen får det bli om såsen misslyckas

Pixxi skrev 2009-01-22 17:30:00 följande:
    Hoppa över såsen , gör hemma gjort potatismos till och lingon, mycket enklare o minst lika gott
  • LaTjej

WOW! :p Det får bli om tio år när jag lärt mig den vanliga brunsåsen

ettplustack skrev 2009-01-22 17:38:32 följande:
    Jag brukar alltid experimentera... Som idag stekte jag lök, svamp och grytbitar med några matskedar smör, hällde i ca 4-6 msk vetemjöl rörde om med en träslev, hällde i 3 dl grädde och ca1,5 dl mjölk två köttbuljongtärningar och ca en halv tsk salt och en tesked grovmalen svartpeppar, och jag hade i två lagerblad, ett kryddmått rosmarin och ett kryddmått vitlökspulver, och soya för fin färg, färdigt och smakar toppen :)
  • LaTjej

Jag har nog haft i buljong två av tre gånger :p kanske därför jag har ogillat smaken?

• LaTjej

Och den gången jag gjorde sås efter att jag stekt köttbullar var den såsen jag tyckte vart den bästa så här långt i träningen och där var inte buljong i :p

Aah många bra tips :) och många bra detaljer så tacksam!

På Lördag blir det köttbullar med sås och potatis :p

• LaTjej

Hemmagjorda köttbullar inga fisluktande Mamma Scan köttbullar

• LaTjej

Alla två gångerna hade jag i en hel hahaha!

Gurkan skrev 2009-01-22 17:45:32 följande:
    LaTjej skrev 2009-01-22 17:43:05 följande:
    Beror ju lite på vilken buljong man använder och hur mycket av den. så få tillsatser och konstigheter som möjligt och bara en fjärdedels tärning till 3 dl vätska. Det räcker, för mycekt så blir det för koncentrerad smak. Prova ha grönsaksbuljong istället för kött. När jag åt kött använde jag bara grönsaksbuljong ändå eftersom jag alltid tyckte köttbuljongen smakar skit
  • LaTjej

Köttbuljong för jag följde recept :p

• LaTjej

Bra tips!!

Gurkan skrev 2009-01-22 19:03:04 följande:
    Lingonsylt är bra om såsen blivit lite pepprig. För salt kan man låta en liten bit rå potatis sjuda med en stund.
Svar på tråden Jag kan inte göra en jä*vla sås :(