• Pixxi

Jag kan inte göra en jä*vla sås :(

Man måste ha en sky för att den ska bli riktigt god, tex det som är under steken, vätskan under kyklingen i ugnen eller köttbullarna.
    Sen brukar jag koka upp vätskan , hälla i maisena reding, det är superbra, klumpar sig aldrig, smakar det lite så har jag en buljongtärning i, kyckling till kyckling osv.

Man måste träna massor, jag har hållt på i 15 år övning ger färdighet

• Pixxi
    LaTjej skrev 2009-01-22 17:27:24 följande:
    Jag har nog testat tre gånger och många gånger har jag frågat här inne :P men nu krävs det nog verkligen detaljer. Vill inte misslyckas igen :(. Inte kul när man står med en massa goa köttbullar och en vedervärdig sås
    Hoppa över såsen , gör hemma gjort potatismos till och lingon, mycket enklare o minst lika gott
  • Pixxi

Om man steker köttbullarna nästan färdiga, lägger över de i en kastrull med lock och har lite smör i botten o svag värme ( ettan ungefär ) så blir det en jättegod sky, då är det bara att hälla i lite mjölk /grädde , smaka av med salt , peppar och lite redning , maisena redning är suveränt

• Pixxi

Jag tycker också buljongtärning inte är gott, man ska ha det som krydda inte som bas.

Svar på tråden Jag kan inte göra en jä*vla sås :(