Inlägg från: Gurkan |Visa alla inlägg
  • Gurkan

Jag kan inte göra en jä*vla sås :(

utan sky:
    smält 25 gram smör i en gryta
    rör ner 2 tsk mjöl
    häll på 3 dl grädde och /eller mjölk (inte enbart då blir den jättetjock!) och låt koka upp. Blir den för tjock tillsätt ett par matskedar vatten. Krydda med salt, peppar och buljongtärning.

med sky:
    slå lite vatten i stekpannan och vispa runt (en dl max!), rör ner 2 tsk mjöl och slå på 3 dl grädde och /eller mjölk. låt koka upp och smaka av med salt och peppar och rör ner en klick smör.

du kan tillsätta lite soyasås för lite mer sälta och brunare färg.

• Gurkan

zophija skrev 2009-01-22 17:35:42 följande:

Jag önskar jag hade ikeas recept på brunsås.. Tycker dom lyckas superbra. :)
    pulver, finns att köpa på Ikeas varuhus :D
  • Gurkan

LaTjej skrev 2009-01-22 17:43:05 följande:

Jag har nog haft i buljong två av tre gånger :p kanske därför jag har ogillat smaken?
    Beror ju lite på vilken buljong man använder och hur mycket av den. så få tillsatser och konstigheter som möjligt och bara en fjärdedels tärning till 3 dl vätska. Det räcker, för mycekt så blir det för koncentrerad smak. Prova ha grönsaksbuljong istället för kött. När jag åt kött använde jag bara grönsaksbuljong ändå eftersom jag alltid tyckte köttbuljongen smakar skit
  • Gurkan

LaTjej skrev 2009-01-22 17:47:08 följande:

Köttbuljong för jag följde recept :p
    knorr har börjat med någon ekologisk grönsaksbuljong som inte innehåller konstigheter. ganska dyr men så behöver man ju som sagt inte mer än en fjärdedels för att få bra smak!
  • Gurkan

Lingonsylt är bra om såsen blivit lite pepprig. För salt kan man låta en liten bit rå potatis sjuda med en stund.

Svar på tråden Jag kan inte göra en jä*vla sås :(