• sherry mum

hur ofta ska man tvätta täcken? alltså inte påslakan utan själva täcket som man har i?

finns det ngn "regel" på det för att det inte ska börja bebos kvalster och sånt däri?
    det bara slog mig idag när jag tvättade påslakana att jag nästan aldrig har tvättat våra täcken...

• Svar på tråden hur ofta ska man tvätta täcken? alltså inte påslakan utan själva täcket som man har i?
  • maximum

tvättar dom 1 gång om året. men vadrar dom ordentligt när jag byter påslakan.
    Tvättade allt i helgen. men tanken slog mig också. kanske borde göra deet 2 ggr året.

• sherry mum

vädra? vad är det

maximum skrev 2009-01-22 19:13:32 följande:
    tvättar dom 1 gång om året. men vadrar dom ordentligt när jag byter påslakan.Tvättade allt i helgen. men tanken slog mig också. kanske borde göra deet 2 ggr året.
  • miababia

vi tvättar när vi byter täcken alltså blir det 2 gånger om året.

• Mamma Ullis77

Ja tvättar mina var tredje månad....
    Det kanske är för ofta oxå.. Men det känns skönt när dem är rena..:)

• Chaia

Jag tvättar täcken och kuddar tre-fyra gånger om året.

Storasyster 0408 och Lillasyster 0710
  • Pysselsyster

När andan faller på. Det brukar bli var tredje månad ungefär samt efter sjukdomsperioder brukar jag vilja fräscha till dem.

• norgesessan

täcken tvättas vid kissolyckor, eller typ 2 ggr per år, kuddar lite oftare..

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • norgesessan

Kvalster finns det nog i täckena hela tidne..försvinner kanske vid tvätt, men kommer tillbaka direkt..(Bara vad jag tror)

• sisley

Det beror på. Kanske 1-2 gånger per år. Nu har jag tvättat mitt täcke lite oftare eftersom jag svettats ganska mkt efter förlossningen...

• principisessan

dotterns tvättas betydligt oftare.. hon är 1,5 år och det händer ju att hon lyckats få av sig blöjan, skvätt välling eller annat i sängen.. så det är säkert en gång i månaden minst som hennes täcke o kudde tvättas.
    Vårt eget täcke tvättar jag kanske 1-2 gånger om året. Typ vid vårstädning

• Rigmor Mortis

Jag tvättar täckena ett par gånger om året. Dottern vägrar täcke så för hennes del har jag inga sådana problem Hennes kudde tvättas desto oftare eftersom hon dreglar när hon sover ibland.

• k girl

Jo, det stämmer, kvalster finns i täckena hela tiden! Jag är själv allergisk mot sängkvalster och när jag bodde i Stockholm, där det är fuktigare och därmed mer kvalsterbenäget än här uppe i norr där jag bor nu, var jag tvungen att tvätta sängkläderna väldigt ofta, i princip varannan gång vi bytte sängkläder. Jag hängde ofta ut täcken och madrasser på balkongen under vintern vilket då leder till att kvalstren dör. Allergenet - i princip kvalsterbajs - försvinner egentligen inte då, det måste sköljas bort, men kvalstermängden blir ju lite mindre.

Men kvalster finns det ALLTID i kuddvar och täcken. Det är bajset man vill skölja bort.

• Rigmor Mortis

Jag såg på tv en gång hur de vägde en ett par år gammal kudde och jämförde med en ny... skillnaden = kvalster och kvalsterbajs. Det var... inte så fräscht.

• k girl

EKJ76 skrev 2009-01-23 11:18:49 följande:

Jag såg på tv en gång hur de vägde en ett par år gammal kudde och jämförde med en ny... skillnaden = kvalster och kvalsterbajs. Det var... inte så fräscht.
    Det borde väl vara en del salt också? Från svetten tänkte jag. På en liter svett går det ju faktiskt en ml salt.
  • Rigmor Mortis
    k girl skrev 2009-01-23 11:23:00 följande:
    Det borde väl vara en del salt också? Från svetten tänkte jag. På en liter svett går det ju faktiskt en ml salt.Det är ju sant. Ofräscht är det hur som helst
  • norgesessan

men salt renar väl? Läste i en gammal hemmets journal på ett väntrum att man skulle gnugga skärbrädan med salt eftersom det är bakteriedödande...det var dock en insändare, så jag kan inte garantera sanningshalten i det....

Svar på tråden hur ofta ska man tvätta täcken? alltså inte påslakan utan själva täcket som man har i?