• LittleMee

Någon som har/haft en GULLIVER spjälsäng med spjälskydd?

Jag får inte riktigt ihop måtten till ett spjälskydd.

När jag mäter omkretsen på sängen här hemma får jag till ca 336 cm. Ikeas egna är 374 cm och standard på andra ställen är 340 cm. Vilket passar bäst? vill helst inte ha Ikeas egna då jag finner de lite tråkiga. Någon som har köpt spjälskydd i standardmått? sitter skyddet bra?

• Svar på tråden Någon som har/haft en GULLIVER spjälsäng med spjälskydd?
  • Silverkatten06

Vi har en IKEA spjälsäng, dock inte Gulliver. Minns inte namnet på vår säng, den är ett par år gammal. Hursom haver, vi hade ett IKEA spjälskydd, men de är fullständigt värdelösa, alldeles för låga och fladdriga. Köpte då ett NG Baby spjälskydd istället och det är för stort i omkrets. Det går dock att få till det genom att sy på lite extra knytband och sedan dra i spjälskyddet så att det liksom går runt hörnspjälorna. Kanske inte supersnyggt, men det fyller sin funktion. 

Alltid lika trist när företag inte kan enas om standardmått, det underlättar ju för alla. Även täcken, kuddar och lakan har ju en massa olika mått beroende på tillverkare...
    Och här borde det kanske stå nåt fyndigt?
  • FrökenBokmal

Vi har Gulliver och har använt spjällskydd från Ikea. Tyckte det var praktiskt att det gick omlott en bit. Hade ett annat skydd som var precis rätt mått och det var inte lika bra.

Man behöver inte ha hört spjällskydd. Poängen är att bebisens huvud inte kommer mot spjällarna och så hört är inte huvudet. Jag tror att jag med ett högre skydd skulle undra om det inte riskerar att ramla ner på barnet.

• LittleMee

Silverkatten06 skrev 2009-01-22 21:30:20 följande:

Vi har en IKEA spjälsäng, dock inte Gulliver. Minns inte namnet på vår säng, den är ett par år gammal. Hursom haver, vi hade ett IKEA spjälskydd, men de är fullständigt värdelösa, alldeles för låga och fladdriga. Köpte då ett NG Baby spjälskydd istället och det är för stort i omkrets. Det går dock att få till det genom att sy på lite extra knytband och sedan dra i spjälskyddet så att det liksom går runt hörnspjälorna. Kanske inte supersnyggt, men det fyller sin funktion. 

Alltid lika trist när företag inte kan enas om standardmått, det underlättar ju för alla. Även täcken, kuddar och lakan har ju en massa olika mått beroende på tillverkare...
    Tack för svar!

Jag är mest orolig om man köper ett "standardmått" att det ska vara för litet. Just för att det fattas 4 cm enligt mina egna beräkningar (mätte på insidan av sängen).

Det är ju en smart affärsidé att olika företag har olika mått
  • Silverkatten06
    FrökenBokmal skrev 2009-01-22 21:33:59 följande:
    Vi har Gulliver och har använt spjällskydd från Ikea. Tyckte det var praktiskt att det gick omlott en bit. Hade ett annat skydd som var precis rätt mått och det var inte lika bra. Man behöver inte ha hört spjällskydd. Poängen är att bebisens huvud inte kommer mot spjällarna och så hört är inte huvudet. Jag tror att jag med ett högre skydd skulle undra om det inte riskerar att ramla ner på barnet.
    Det IKEA spjälskydd vi hade krympte en bra bit vid tvätt, då går det inte längre omlott. Poängen med spjälskydd är dessutom inte bara att hålla bebisens huvud ifrån spjälorna utan även att små armar och ben inte ska fastna mellan spjälorna. Min äldste son låg och sparkade ner IKEA:s spjälskydd och vaknade mer än en natt av att foten hamnat mellan spjälorna. Det hände aldrig efter att vi bytt till ett NG Baby. Och spjälskyddet ramlar inte ner på barnet, man knyter ju fast det även i överkant.
  • LittleMee

FrökenBokmal skrev 2009-01-22 21:33:59 följande:

Vi har Gulliver och har använt spjällskydd från Ikea. Tyckte det var praktiskt att det gick omlott en bit. Hade ett annat skydd som var precis rätt mått och det var inte lika bra.Man behöver inte ha hört spjällskydd. Poängen är att bebisens huvud inte kommer mot spjällarna och så hört är inte huvudet. Jag tror att jag med ett högre skydd skulle undra om det inte riskerar att ramla ner på barnet.
    Har du mått på det skyddet som passade i omkrets?

Varför var inte det skyddet lika bra? förutom att den kanske var högre.
  • hejpa

vi har gulliver-sängar och spjälskydden har vi köpt på barnens hus, såna där med mumin & laban. funkar fint! tittade inte ens på måtten utan tog för givet att det skulle passa ;D

• qlurig

Vi har gulliver och har haft både ikeas skydd och även babylands.
    Tycker babylands är mycket bättre men båda "passade"

Mamma till Prinsessan Nova och Prinsen Oliver 07-10-01
  • Silverkatten06

Alltså jag är inte helt säker nu, men när jag tänker efter så undrar jag om inte IKEA har ändrat sina sängar till standardmått? Vi köpte vår säng 2006 och den har inte standardmått, men jag har för mig att det ändrades strax därefter?

• panzermensch

hade gulliver och rätt start skydd. Funkade bra

ger du mig en styrkekram ger jag dig stryk
  • LittleMee

hejpa skrev 2009-01-22 21:43:26 följande:

vi har gulliver-sängar och spjälskydden har vi köpt på barnens hus, såna där med mumin & laban. funkar fint! tittade inte ens på måtten utan tog för givet att det skulle passa ;D
    Åh, det är ju ett med spöket laban jag har fastnat för. Där han och Labolina tittar upp på kortsidan, är det en sån du har?
  • Silverkatten06

KOllade nu på IKEA och Babylands hemsida och både Gulliver och Babylands sängar har samma bäddmått, dvs 120x60 cm. Det borde alltså vara standardmått.

Är det ett sånt här spjälskydd du vill ha?
    Det borde ju passa eftersom det är 360cm (120+60+120+60=360)
  • LittleMee

Silverkatten06 skrev 2009-01-22 21:53:03 följande:

KOllade nu på IKEA och Babylands hemsida och både Gulliver och Babylands sängar har samma bäddmått, dvs 120x60 cm. Det borde alltså vara standardmått.

Är det ett sånt här spjälskydd du vill ha?
    www.babyland.se/spjalskydd-sang-laban-ratt-st...

Det borde ju passa eftersom det är 360cm (120+60+120+60=360)
    Vad bra, jag tänkte inte på att jämföra måtten på nätet. Mätte själv då det är lite mindre i omkrets på insidan av sängarna.

Ja, precis en sån har jag fastnat för. Fast det står 340 cm på mitt papper. Ja ja, måste ha hört fel eller så har personen som har mätt skyddet mätt lite knasigt.

Tack så mkt för hjälpen. Det blir nog spöket laban
  • hejpa

LittleMee skrev 2009-01-22 21:47:24 följande:

hejpa skrev 2009-01-22 21:43:26 följande:
    Åh, det är ju ett med spöket laban jag har fastnat för. Där han och Labolina tittar upp på kortsidan, är det en sån du har?
    japp, ett sånt har vi och det är jättebra :)
    jag skulle nog inte köpa ikeas spjälskydd, de känns för tunna och sladdriga.
  • FrökenBokmal

Silverkatten06 skrev 2009-01-22 21:46:48 följande:

Alltså jag är inte helt säker nu, men när jag tänker efter så undrar jag om inte IKEA har ändrat sina sängar till standardmått? Vi köpte vår säng 2006 och den har inte standardmått, men jag har för mig att det ändrades strax därefter?
    Ikea ändrade måtten strax innan vi fick sonen (hösten 200/) och hade levernsproblem ett tag.

Skyddet som passade i omkrets var inte inköpt i Sverige...
Svar på tråden Någon som har/haft en GULLIVER spjälsäng med spjälskydd?