• Underbart glad

Ökade vita blodkroppar under tidig graviditet???

Hej på er!

Har vart på inskrivning idag och så lämnade jag urinprov. Och när resultatet kom såg undersköterskan att det va ett + (utav 3) på vita blodkroppar... hon frågade om jag haft urinvägsinfektion, men jag sa att jag inte haft det. Hon sa att det nog inte va något speciellt. Och barnmorskan tog inte upp det heller. Om man hade tre plus, betydde det att man hade infektion, förstod jag det som.

Men jag tänkte bara höra om någon varit med om det?? Vad kan det vara i så fall? Kan det vara att man vart eller kommer bli sjuk som förkyldning eller liknande???

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ökade vita blodkroppar under tidig graviditet???
  • xenaa

förhöjda vita blodkroppar tyder på någon slags infektion i kroppen.
    Kan vara UVI. Tog de ingen odling?

Sen kan man ha de då man är förkyld och så, fast de ska inte visas på urinen

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • Underbart glad

Jaha, nej jag vet inte... undersköterskan sa bara att när det bara är en sådan liten ökning att det inte brukar vara någonting då, och att hon skulle lämna det till banrmorskan, men hon sa inget om det, och jag glömde fråga.

Hmmm... tror inte jag haft urinvägsinfektion någon gång i mitt liv, borde väl ha märkt det i så fall??

Någon annan som vet??

• xenaa

En UVI behöver inte märkas. Vanligaste symtomer är att de svider när man kissar och man kissar tätt.
    men många kan gå med UVi utan att märka det. Jag gick med UVI när jag väntad emin son had eingen aning om det trots att jag haft den innan

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • Underbart glad

xenaa skrev 2009-01-22 21:52:53 följande:

En UVI behöver inte märkas. Vanligaste symtomer är att de svider när man kissar och man kissar tätt.men många kan gå med UVi utan att märka det. Jag gick med UVI när jag väntad emin son had eingen aning om det trots att jag haft den innan
    Jaha, nej det svider inte när jag kissar, men visst kissar jag ofta... hmm, får höra med läkaren som jag träffar nästa vecka
  • mariahammarberg

När man gör en urinsticka vill man att man hållt sitt kiss i blåsan 4timmar. När man sedan lämnar provet skall man kissa lite vid sidan om för att spola bort  bakterier från urinrörsmynningen, sätta in muggen i en kisstråle och ta bort muggen INNAN man kissat blåsan tom för att inte få med slaggprodukter när kisstrålen avtar.

Har man då kissat såhär är det ett RENT prov och ska hellst vara noll på allt som teststickan visar. Ibland kan man hitta spår av vita och röda blodkroppar och det kan vara en infektion eller bara tillfälligheter. Typ druckit dåligt och rensat ur kroppen dåligt.
    Provet bör tas om inom en vecka ifall man är symptomfri, är det åter spår av blodkroppar skall det odlas. Har man symptom vid första provtagningen ska man odla på en gång.

Detta innebär att det kan vara ett smutsigt prov om man inte kissat enl protokollet, det kan vara en tillfälighet men det kan oxå vara en infektion(med ell utan symptom)

Ett urinprov visar inte spår av förkylning ell annan inf som INTE sitter i urinröret/urinblåsan.

Johanna 2007-02-25 Pyret BF 2009-02-08
  • Underbart glad

mariahamarbeg: Tack så mycket för infon!

Jag kissade i en mugg för det var så litet rör, men jag kissade först i toaletten, men sen tror jag att jag kissade klart i muggen... hm.. kanske gjorde lite fel då. Vi får se nästa vecka! Men kan det va så att man får mycket flyningar av urinvägsinfektion? För det har jag...

• mariahammarberg
    Underbart glad skrev 2009-01-22 22:11:45 följande:
    Men kan det va så att man får mycket flyningar av urinvägsinfektion? För det har jag...
    Säger som så här. är man gravid har man MKT mer flytningar än vanligt. Det är för att hålla underlivet extra rent för att unvika smitta in i slidan. Av dessa extra rikliga flytningar kan man lättare få med dem i ett urinprov och det är det som kallas ett smutsigt prov.

Dels kan det vara lite flytningar som kommer med, eller spermier om man skulle vara man. men även när kisstrålen avtar så rinner kisset inte rakt ner alla gånger utan kan lägga sig mot sidan av underlivet och därmet spola med hudceller och sådant som man inte vill ha i provet..

om man har mer flytningar av en infektion har man inte urinvägsinfektion då flytningarna inte kommer från kisset utan från slidan. Har man mer flytningar än vanligt kan man ha svamp eller bakteriell vaginos. DÅ har man SYMPTOM, klåda och sveda men inte vid kisseriet utan i slidan.

Det låter som om du är fullkomligt normalt gravid.
    Johanna 2007-02-25 Pyret BF 2009-02-08
  • Underbart glad

ok, tack för det Jag ringde barnmorskemottagningen idag och de sa att det är jättevanligt att man får err plus på vita blodkroppar då det ofta kommer med lite flytningar. Och nu när jag läste igenom instruktionerna stod det att man skulle tvätta sig innan med varmt vatten, och det missade jag, så det var säkert därför... Tack så mycket!

• SandraP1990

det svider ibland när jag kissar, och de e då jag får sådana attack kissenödighet, som en urinvägsinflammation fast den kommer och går, vet någon vad det kan vara? har haft det ganska länge nu!!*

Svar på tråden Ökade vita blodkroppar under tidig graviditet???