• Mymlann

Jättesnigel !

Visste inte om jag skulle lägga inlägget här eller under husdjur Igår höll jag på trampa på en jättesnigel !! Den är ca 10 cm lång och har skal ! Ser ut som en skogssnigel eller mördarsnigel i storleken men har som sagt skal/snäcka. Har aldrig i mitt 31-åriga liv sett en så stor snigel !!

Finns den någon snigelexpert på FL som vet vad det är för snigel ?
    Bild finns i galleriet..

• Svar på tråden Jättesnigel !
  • LinaT

Vi har mängder av sådana superäckliga snäckor i trädgården, jättelika och oftast lite beige-bruna i färgen. Det är vinbärssnäckor, dvs sådana som folk betalar för att få stoppa i munnen på restauranger... Jag skulle ALDRIG äta en sådan efter att ha råkat trampa/köra över dem med åkgräsklipparen för många gånger! (å andra sidan äter jag med förtjusning kräftor och räkor...)

• Jollsan

Samma här! Vår trädgård är tyvärr oxå full med sniglar....Yäck....
    Men det värsta är att det är ännu fler MÖRDARSNIGLAR, allstå de bruna, slemmiga utan skal. Jag brukar hälla salt på dem, för då dör de. Det är nästan enda sättet att få kål på dem. Tyvärr så förökar de sig genom att äta upp varann (därav namnet) o de är sååå slibbiga! Så jag fördrar nästan de sniglar som har husen med sig.... Om jag måste välja alltså...

• Dodisens mamma

Vi har två vita stooora snäcksniglar i våran trädgård Klas och Stina har vi döpt dom till. Jag tycker att dom är jättefina =)

• Thelonius

Visst är de fina, men de äter liksom mördarsniglar allt! Så se till att de inte blir för många!

• Isfjord

Finns något pulver som man kan hälla ut på tomten. Helt ofarligt för människor, katter, hundar mfl husdjur. Men mördarsniglarna äter det, blir mätta och gräver ner sig, sedan dör de. Så man slipper till och med liken. Mamma använder det och är nöjd, själv har jag nog 20m ner till gräsmattan

"Äta ? Uäk....."
    Instämmer. Men tänk på vad vi äter för konstigt i Sverige? Rå fisk, vissa till och med rutten fisk. I Frankrike är det naturligt att äta sniglar och grodor och andra länder har sina specialrätter. Som katter, hundar, marsvin, ormar mm.
    Det man är uppväxt med är naturligt. Utländsk mat kan nog vara lättare att lära sig äta om man inte vet vad man äter.

• Mymlann

Isfjord : jag håller fullständigt med dej ! Min farfar älskade att äta det som finns bakom ögonen på fiskar. När vi var små och hade rökt abborrar satt vi och musade i oss det bakom ögonen.. Är man skärgårdsbo så är man Kan tänka mej att det är många som tycker det är Uäk Idag äter jag det dock inte mera..

Har inte sett flera så jag får nog göra som dodisens mamma och döpa den.
    Kanske Ingvar skulle passa på en vinbärssnäcka ?

• Lycklig med Grodd

Dodisens mamma: har du bild paa dem? * mycket nyfiken*...

• frulan

Vi har massor av såna här hos oss, även de utan skal... hittade en inne i morse och bar snällt ut honom. Vi måste verkligen täppa till snart... vi har öppet till grunden på några ställen.
    Grodorna tycker det är mysigt att komma in o värma sig ibland oxå

Vill oxå se en bild, för att se om det är likadana sniglar vi pratar om?!

• Jojo77

Vi har också massa såna. Heter de inte vinbärssnäcka?

• Lycklig med Grodd

Jojo: Nääääää Vinbergssnäcka heter de...

• Lycklig med Grodd

Här finns bilder paa dem. Ganska vackra djur egentligen...
    Sökte ocksaa paa Vinbärssnäcka. Daa kom det bara upp tvaa bilder. Man kan kanske säga baada delar?

• RadixLecti

" Tyvärr så förökar de sig genom att äta upp varann (därav namnet) o de är sååå slibbiga!"

Mördarsniglar parar sig och lägger ägg. De förökar sig inte genom att äta varandra. Öknamnet mördarsniglar kommer från att de inte har några naturliga fiender i Sverige (införd art, kom med växter från medelhavsområdet), förökar sig fort och äter allt vegetabiliskt. De KAN äta varandra också, men det gör alla sniglar.

Ta livet av de orangea, men låt de svarta och "leopardmönstrade" vara. De är inhemska, och börjar närma sig gränsen för att vara utrotningshotade.

• brunetten

"Ta livet av de orangea, men låt de svarta och "leopardmönstrade" vara. De är inhemska, och börjar närma sig gränsen för att vara utrotningshotade."

Om det är någon som är intresserad av sniglar och orolig för att de svarta och mönstrade ska försvinna - ni är mycket välkomna hem till oss. Vi har massor...

Svar på tråden Jättesnigel !