• vitamin2

Hur ritar era barn "gubbarna" på fyra års kontrollen??

När bvc sköterskan bad min son att rita en gubbe så ritade han inte den "klassiska" huvudfotingen, med benen direkt på huvudet utan han ritade istället öga, öga näsa mun (ansiktet).
    Blev lite förvånad för hans syskon har alltid ritat en klockren huvudfoting vid kontrollerna.
    Tyckte först att det var ganska gulligt för han ritade även dit öronen.......men sen blev jag lite fundersam för han klarade inte heller av att rita ett kors lika som sköteskan.
    Det blev istället bara en liten snabb klumerur ovanpå hennes kors.
    Nån som känner igen sig.

• Svar på tråden Hur ritar era barn "gubbarna" på fyra års kontrollen??
  • lövet2

Min lilla rara 4-åring ritade en gurkbomb i stället, och vägrade rita en gubbe. Sedan tyckte hon det var dumt med ett kors, så hon ritade ett kryss.

• Xantippa2004

Men min dotter ritade benen på huvudet OCH öga, näsa, mun- är det inte vanligt eller? Hon är min första så jag vet ju inte
    Krysset klarade hon, fast hon sa att det var ett X.
    Kyrka hade hon ingen aning om fast de sa på bvc att de skulle plocka bort kyrkan ur böckerna...

• betti

Min dotter har inte hunnit med 4-årskontrollen än, men hon ritar huvud med ögon, näsa, mun och öron på, sen ben direkt på huvudet.
    Ibland åker det med ett par armar med nån form av händer på..

Hon ritade dock inte huvudfotingar/gubbar alls förräns för någon/några månader sen. Hennes kompisar började när de var runt 3.

• Xantippa2004

betti skrev 2009-01-22 22:13:42 följande:

Min dotter har inte hunnit med 4-årskontrollen än, men hon ritar huvud med ögon, näsa, mun och öron på, sen ben direkt på huvudet.Ibland åker det med ett par armar med nån form av händer på.. Hon ritade dock inte huvudfotingar/gubbar alls förräns för någon/några månader sen. Hennes kompisar började när de var runt 3.
    Ja, armar med händer (liknande) ritar hon också.
  • mammaE

Min fyraåring ritar huvud med ögon, mun, stora öron, armar med händer och fingrar, ben med fötter och tår. Benen sitter på någonslags kropp som saknar hals och benen och armarna är streck. Nu har han lagt till hår också - ser verkligen ut som troll.

• mamma till lilla skrutt

Min dotter ( som ritat hela gubbar - alltså även med kropp sedan hon just fyllt 2 ) ritade en trasselhärva.
    Sedan ritade hon en slarvig flicka då hon blev ombedd att rita sig själv.
    I vanliga fall sitter hon och ritar noggrant med flera färger, mönster på figurernas kläder, olika frisyrer, olika ansiktsuttryck mm. Hon kanske var less på hela projektet och ville att det skulle ta slut?

• knäppisen

Min dotter ritade en riktig gubbe med kropp och allt på 2,5 års kontrollen.
    På fyraårskontrollen däremot så ritade hon en huvudfoting. Det är ENDA gången jag sett henne göra det.

• Wkd chick

i uppsala så har det inte det där med huvudfotingar på 4 årskontrollen.. MIn son kan rita en sådan . Tycker det va lite trist att han inte kunde få visa det.

• the M Bitch

Min tös ritade av en dinosarie som stod på bordet vid 4-årskollen. Sköterskan var helt fascinerad, hon hade inte sett någon så liten unge rita av något förut.

Det gäller ju att ungen är på humör att rita, eller är väldigt samarbetsvillig, annars kan ju resultatet bli lite missvisande.

• Dida

Min son ville absolut inte rita en gubbe, efter att vi frågat en massa gånger sa han: "Okej, men jag tänker rita en bläckfisk." Ha ha, så ja en bläckfisk fick det bli. =)

Svar på tråden Hur ritar era barn "gubbarna" på fyra års kontrollen??