• MollyN

AJ mina bröst exploderar

Vet inte riktigt vart jag ska lägga det här inlägget men känner mig desperat.

Jag har haft jätte problem med ammningen stundvis.

Mina bröst var redan stora innan men nu känns det som att de ska explodera. Mina F bh:ar har blivit försmå...

Har ont i ryggen, huden (om man nu kan ha ont i huden) och brösten är jätte ömma. Och med jämna mellanrum känner ja hur mjölken rinner till och det gör så ont i "kanalerna"
    Så igår bestämde jag mig att övergå till ersättning ist för att amma. (har heltidsammat i 3 mån). Och jag förstår att man inte kan sluta tvärt. men jag har både ammat och gett lite ersättning idag.
    Men jag fattar inte hur jag ska kunna trappa ner amningen, för det känns som jag ska gå sönder bara jag hoppar över en amning.

Känner mig febrig också. Har redan haft mjölkstockning med 40 graders feber två ggr. vill inte få det igen.

Hur ska jag bära mig åt för att överhuvud taget kunna trappa ner??

• Svar på tråden AJ mina bröst exploderar
  • idafk

Stackar dig!

Nu har jag inte slutat amma och kommer inte göra det än på ett tag heller, Vera är bara 8 veckor än. Men jag känner igen känslan du beskriver. Jag kan vakna på morgonen då jag ska amma henne första gången på 6 timmar och känna att brösten håller på att sprängas, är knöliga osv. Jag brukar använda pumpen och pumpa ur lite så "trycket släpper". Det hjälper för mig och kan vara värt att prova. Har också hört att om man ska sluta amma eller ammar mindre kan man behöva pumpa lite så man slipper spänningarna i brösten.

Lycka till!

• Lena

Jag kan dock tala om att smärtan i kanalerna och huden minskar med tiden precis som fyllnaden av brösten. Att pumpa ut lite när det spänner eller ta en dusch och duscha på brösten har hjälpt mig.

• MollyN

Tack för ditt svar!

Knölarna är verkligen obehagliga. de måste man "tömma" bort för att inte få mjölkstockning sa de till mej när jag var på ammningshjälpen. De sa också att pump suger så pass stark att då produceras det bara massa ny mjölk.

Kom på nu att de sa att man skulle handmjölka.. men det tar sån tid känns inte som det ger nåt resultat heller.. Gah. men men man har väl inget annat val antar jag..

Synd att vissa är ledsna över att de inte kan amma och andra (jag) svär över all min mjök... Man borde kunna byta.

Kan man inte få nån medicin mot bröstmjölk?
    Eller kan man linda ihop brösten i nån korsett liknanade grej eller nåt? Tips? puff puff

• MollyN

Lena skrev 2009-01-22 23:17:19 följande:

Jag kan dock tala om att smärtan i kanalerna och huden minskar med tiden precis som fyllnaden av brösten. Att pumpa ut lite när det spänner eller ta en dusch och duscha på brösten har hjälpt mig.
    Okey. Jag kanske ger upp för tidigt men jag pallar verkligen inte en dag till känns det som...
  • idafk

Hm.. om det verkligen trycker på så skulle jag nog pumpa ur lite iaf. Bara för att lätta lite, sen att det produceras mer mjölk kan man nog inte komma helt ifrån. Det är som när du börjar amma, bösten skapar mjölk efter efterfråga så jag tror att det kommer avta även fast du pumpar ut en liten mängd.

Eller, ta en dusch och kanske hand pumpa lite då?

Hoppas det blir bättre!!

• MollyN

Hej!

Har hand mjölkat massa o pumpat lite me. känns redan lite bättre!!
    Hoppas det håller i sig bara!:) å att det inte blir explodera känsla igen!
    Fast känns typ som om mina bröst är fulla av blåmärken.... fast de e mjuka.

• pojkens

måste bra fråga. Jag har lagt ner amningen efter att aldrig haft tillräckligt med mjölk. Men nu efter att inte ammat på över en vecka har jag fått rejält ont i ena bröstet. Ungefär en tredjedel av det bröstet är hårt och knöligt, antagligen pga mjölken. har tryckt ut lite med handen för att försöka få bort smärtan men det hjälper ju inte....blir galen.
    Hur lång tid ska det ta tills brösten inte alls gör ont?? förstår inte hur ni andra överlever som faktiskt haft rejält med mjölk i tuttarna...

• Lena

pojkens skrev 2009-01-23 14:20:17 följande:

måste bra fråga. Jag har lagt ner amningen efter att aldrig haft tillräckligt med mjölk. Men nu efter att inte ammat på över en vecka har jag fått rejält ont i ena bröstet. Ungefär en tredjedel av det bröstet är hårt och knöligt, antagligen pga mjölken. har tryckt ut lite med handen för att försöka få bort smärtan men det hjälper ju inte....blir galen. Hur lång tid ska det ta tills brösten inte alls gör ont?? förstår inte hur ni andra överlever som faktiskt haft rejält med mjölk i tuttarna...
    prova att spola med varmt vatten på området det kan få mjölken att släppa.
  • Paoi90

när jag slutade amma så skulle jag linda brösten HÅRT och pumpa ut överflödet av mjölk dvs pumpa tills det slutar spänna i brösten och sen fick jag äta en medicin som heter Pravidel. Den medicinen hämar utsöndringen av hormonet prolaktin som man måste ha om kroppen ska kunna tillvärka bröstmjölk.

• MollyN

pojkens skrev 2009-01-23 14:20:17 följande:

måste bra fråga. Jag har lagt ner amningen efter att aldrig haft tillräckligt med mjölk. Men nu efter att inte ammat på över en vecka har jag fått rejält ont i ena bröstet. Ungefär en tredjedel av det bröstet är hårt och knöligt, antagligen pga mjölken. har tryckt ut lite med handen för att försöka få bort smärtan men det hjälper ju inte....blir galen. Hur lång tid ska det ta tills brösten inte alls gör ont?? förstår inte hur ni andra överlever som faktiskt haft rejält med mjölk i tuttarna...
    Pratade med min bvc sköterska idag. Och hon sa att man får räkna med att det tar 10-14 dagar innan mjölken försvinner o att man har ont.. usch..
    Om det e knöligt kan det bli stockning o bröstböld.så man får vara lite vaksam och massera/pumpa/handpumpa bort så de inte blir FÖR hårt. Verkligen en balansgång för man vill ju inte pumpa ut för mkt så att det produceras massa nytt..
    Hoppas att det går över snart för dig!!

Halva mitt ena bröst var klumpigt nu ikväll så nyss fick dottern amma lite på det så nu känns det mkt bättre.
  • MollyN

Paoi90 skrev 2009-01-23 15:31:56 följande:

när jag slutade amma så skulle jag linda brösten HÅRT och pumpa ut överflödet av mjölk dvs pumpa tills det slutar spänna i brösten och sen fick jag äta en medicin som heter Pravidel. Den medicinen hämar utsöndringen av hormonet prolaktin som man måste ha om kroppen ska kunna tillvärka bröstmjölk.
    Vart vände du dig för att få den medicinen? Hjälpte den bra?
  • cloudberry79

Vill göra en liten varning för Pravidel.. Den har fruktansvärt jobbiga biverkningar om man drabbas av dem. Man kan INTE ta hand om ett litet barn om man svimmar, kräks, har yrselanfall och bara vill sova hela tiden. Jag fick Pravidel efter ett sent missfall och tuppade flera gånger av, en gång så jag ramlade och slog huvudet i toalettstolen - akutfärd till sjukhuset. Så, tänk till en gång innan du ber om att få Pravidel, det KAN vara riktigt jobbigt om du har otur. Jag skulle hellre försöka göra ett långsamt avslut genom att pumpa litegrann då det börjar spänna, bara för att få bort den värsta spänningen, upprepa tills det lugnar ned sig.

Skillz that Killz 10k+
  • MollyN

cloudberry79 skrev 2009-01-24 00:46:23 följande:

Vill göra en liten varning för Pravidel.. Den har fruktansvärt jobbiga biverkningar om man drabbas av dem. Man kan INTE ta hand om ett litet barn om man svimmar, kräks, har yrselanfall och bara vill sova hela tiden. Jag fick Pravidel efter ett sent missfall och tuppade flera gånger av, en gång så jag ramlade och slog huvudet i toalettstolen - akutfärd till sjukhuset. Så, tänk till en gång innan du ber om att få Pravidel, det KAN vara riktigt jobbigt om du har otur. Jag skulle hellre försöka göra ett långsamt avslut genom att pumpa litegrann då det börjar spänna, bara för att få bort den värsta spänningen, upprepa tills det lugnar ned sig.
    Oj, Stackars dig! Fy vad jobbigt!!
    Tack för att du delade med dig! Då är det ju mycket bättre att göra det "sakta men säkert"... Skulle ju inte gå om jag blev sådär eftersom jag är själv med min dotter.Tack för varningen!
  • Lena

mina bröst blir förresten väldigt ömma av att gå för mycket i BH, speciellt om det är jätteliten. Låter jag dem hänga fritt (E-kupa i vanliga fall) får jag inte alls lika ont

• Reglementet

Pravidel är skitbra, anser jag iaf, Det är inte säkert att man får biverkningar.

Sen är en del av biverkningarna väldigt roliga. Vad sägs om hasardspel?

Svar på tråden AJ mina bröst exploderar