• ajmi

Ädelostsås....

Jag är i v.24. Åt idag en portion pasta med skinka och ostsås....köpte den kall, färdig över disk på Hemköp. Visste inte då att det var ädelost i såsen...

Jag undrar om det är ngn som vet om det är ngn fara för bebis i magen nu...? Känner mig hemsk. Vet inte om såsen varit uppvärmd när den tillagades, men det antar jag. Men hur blir det om den nu var kall igen när jag köpte den....åt den däremot lite ljunmmen.

• Svar på tråden Ädelostsås....
  • Pappa G

Alltså dessa livsmedelsråd överdrivs ju till den milda grad att det är löjligt..

Vad skulle vara farligt med ädelost?

• Syrena

En sås kokas ju oftast :S Jag skulle utgå ifrån att det är upphettad - annars borde ju inte osten vara smält...

• Aquavit

För att en ost ska bli en sås så lär den ha smält så jag tvivlar på att det skulle vara någon som helst fara med den.

Jag äter inte ädelost medan jag är gravid, men är den i en sås har jag inga problem att smälla i mig den!

Nästa gång, OM du oroar dig, se till att du själv värmer upp den ordentligt innan du äter den så är det inga problem alls.

• ajmi

Tack så mycket!! Kan nog vara lugn trots lite ost i såsen då :)

• Aquavit

Innan du säger att råden överdrivs kanske du borde ta reda på varför man varnar för något?
    Läs gärna på livsmedelsverkets hemsida om kostråd för gravida,
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

I just ädelost kan det finnas listeria, visst är det ovanligt, men påföljderna kan bli allvarliga för fostret om det inträffar.

Pappa G skrev 2009-01-23 12:14:57 följande:

Alltså dessa livsmedelsråd överdrivs ju till den milda grad att det är löjligt.. Vad skulle vara farligt med ädelost?
  • Pappa G

Ja, möjligen om det är ost gjord på opastöriserad mjölk = svindyra och extremt ovanliga franska dessertostar från något litet gårdsmejeri.

Men dricka vin flera gånger i veckan går bra.

Visst du förresten att Toxoplasmaparasiten också kan spridas med kattavföring, så katter kan man inte ha heller.

Ursäkta mitt sarkastiska inlägg, men jag tror du kan vara helt lugn med ädelostsåsen. Den var säkert fabriksproducerad och rejält pastöriserad innan den hamnade i tetraförpackningen.

• La Lola
    Pappa G skrev 2009-01-23 12:21:47 följande:
    Ja, möjligen om det är ost gjord på opastöriserad mjölk = svindyra och extremt ovanliga franska dessertostar från något litet gårdsmejeri. Men dricka vin flera gånger i veckan går bra. Visst du förresten att Toxoplasmaparasiten också kan spridas med kattavföring, så katter kan man inte ha heller. Ursäkta mitt sarkastiska inlägg, men jag tror du kan vara helt lugn med ädelostsåsen. Den var säkert fabriksproducerad och rejält pastöriserad innan den hamnade i tetraförpackningen.
    Känner du många kvinnor som äter kattbajs?
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Pappa G
    Aquavit skrev 2009-01-23 12:20:01 följande:
    Jag har läst råden.
    Vi har precis fått barn själva.
    Det finns hur mycket mat som helst som borde hamna i samma riskklass (= extremt liten) som en dessertost gjord på pastöriserad mjölk.
  • Aquavit

Nej, ädelost kan innehålla listeria även om den är pastöriserad.

Dricka vin flera gånger i veckan - var har du fått det ifrån?? Blandar du kanske ihop det med amning? Helt annan situation. Under graviditet är det nolltolerans som gäller.

Toxoplasma i kattbajs - ja se La Lolas inlägg ovan.

Pappa G skrev 2009-01-23 12:21:47 följande:

Ja, möjligen om det är ost gjord på opastöriserad mjölk = svindyra och extremt ovanliga franska dessertostar från något litet gårdsmejeri. Men dricka vin flera gånger i veckan går bra. Visst du förresten att Toxoplasmaparasiten också kan spridas med kattavföring, så katter kan man inte ha heller. Ursäkta mitt sarkastiska inlägg, men jag tror du kan vara helt lugn med ädelostsåsen. Den var säkert fabriksproducerad och rejält pastöriserad innan den hamnade i tetraförpackningen.
Svar på tråden Ädelostsås....