• Aquavit

Ädelostsås....

För att en ost ska bli en sås så lär den ha smält så jag tvivlar på att det skulle vara någon som helst fara med den.

Jag äter inte ädelost medan jag är gravid, men är den i en sås har jag inga problem att smälla i mig den!

Nästa gång, OM du oroar dig, se till att du själv värmer upp den ordentligt innan du äter den så är det inga problem alls.

• Aquavit

Innan du säger att råden överdrivs kanske du borde ta reda på varför man varnar för något?
    Läs gärna på livsmedelsverkets hemsida om kostråd för gravida,
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

I just ädelost kan det finnas listeria, visst är det ovanligt, men påföljderna kan bli allvarliga för fostret om det inträffar.

Pappa G skrev 2009-01-23 12:14:57 följande:

Alltså dessa livsmedelsråd överdrivs ju till den milda grad att det är löjligt.. Vad skulle vara farligt med ädelost?
  • Aquavit

Nej, ädelost kan innehålla listeria även om den är pastöriserad.

Dricka vin flera gånger i veckan - var har du fått det ifrån?? Blandar du kanske ihop det med amning? Helt annan situation. Under graviditet är det nolltolerans som gäller.

Toxoplasma i kattbajs - ja se La Lolas inlägg ovan.

Pappa G skrev 2009-01-23 12:21:47 följande:

Ja, möjligen om det är ost gjord på opastöriserad mjölk = svindyra och extremt ovanliga franska dessertostar från något litet gårdsmejeri. Men dricka vin flera gånger i veckan går bra. Visst du förresten att Toxoplasmaparasiten också kan spridas med kattavföring, så katter kan man inte ha heller. Ursäkta mitt sarkastiska inlägg, men jag tror du kan vara helt lugn med ädelostsåsen. Den var säkert fabriksproducerad och rejält pastöriserad innan den hamnade i tetraförpackningen.
  • Aquavit

Till exempel vadå?

Visst finns det säkert en massa andra saker man kan akta sig för, men råden från livsmedelsverket tycker jag inte är så många att det är något stort problem att följa dem. Varför inte?

Pappa G skrev 2009-01-23 12:26:18 följande:

Jag har läst råden. Vi har precis fått barn själva. Det finns hur mycket mat som helst som borde hamna i samma riskklass (= extremt liten) som en dessertost gjord på pastöriserad mjölk.
  • Aquavit

Det räcker inte att du får det på huden - du måste få i dig parasiten för att du ska bli smittad.

Pappa G skrev 2009-01-23 12:29:03 följande:

La Lola skrev 2009-01-23 12:24:44 följande: Nej, ingen. Men det finns ju en liten risk att det ändå på något sätt kan nå huden vid ex. rengöring av kattlådan. Förstå min ironi.
  • Aquavit

För svepande? Jag tycker nog att de är rätt tydliga och precisa....
    Visst är det upp till var och en, men om man nu vill ha något att luta sig mot så är det väl bra att veta vad som ligger till grund för dem?? Listeria må vara ovanligt, men det finns, och kan man inte göra en egen bedömning så finns råden att luta sig mot.

Att ironisera över gravidas oro gör knappast saken bättre, i så fall får du väl med underbyggda argument tala om vad som är överdrivet och varför.

Pappa G skrev 2009-01-23 12:36:17 följande:

Min uppfattning är att råden är överdrivna, för svepande och mer finns av gammal hävd och tradition. Sedan är det upp till var och en att göra sin egna bedömning. Ts inlägg är väl ett tydligt exempel.
  • Aquavit

Inte för att det har med ämnet att göra, men varför känns de fel?

Pappa G skrev 2009-01-23 12:38:19 följande:

De råden känns ju dock fel åt det andra hållet, vilket också har setts i debatten och via råden från BVC.
  • Aquavit

Nej, visst den debatten borde inte föras i denna tråd. Men eftersom du nu tycker att kostråden för det mesta är överdrivna, utan att ha något konkret att stödja dig mot, så undrar jag varför du nu tycker att nolltolerans borde gälla under amning, dvs att råden plötsligt är "underdrivna"?

För du har väl satt dig in i VARFÖR kostråden har ändrats och hur det funkar med alkoholhalten i bröstmjölken?

Pappa G skrev 2009-01-23 12:47:15 följande:

Jag tycker att samma nolltolerans mot alkohol bör gälla även under amning som under graviditeten. Den inställningen tycks ju delas av de flesta inom ex. BVC också. Vi har ju uppenbarligen inte samma uppfattning om dessa frågor, så därför finns det väl ingen anledning att förlänga debatten.
  • Aquavit

Sorry, men jag förstår inte vad du tycker är hysteriskt. Kostråden är enkla, och du inser väl att bara för att dina barn födda på 80-90-talen är friska betyder inte att det är lika för alla. Skulle tro att om man kikar på lite statistik så har förmodligen antalet barn med medfödda skador och även antalet missfall minskat i takt med att kostråden utvecklats.

Jag har dock ingen statistik tillgänglig för att bevisa detta, men om du har något som säger tvärtom så visa gärna den.

Molle72 skrev 2009-01-23 12:48:12 följande:
    Vad krångligt det måste vara att vara gravid nu för tiden. När jag fick barn för 17 och 15 år sedan gick man från mvc endast med sin jornal i händerna efter inskrivningen. Idag kommer de ut med värsta pärmen. Det är inget fel på vare sig mina barn, mina föräldrar eller mig och min man. Har ju blivit rena hysterin att vara gravid. Alkohol och rökning var det enda man skulle akta sig för.
  • Aquavit

Har du läst kostråden? Om alla bara läste igenom kostråden ordentligt en gång, vilket faktiskt inte är särskilt mycket information så skulle folk vara betydligt lugnare. Kostråden finns ju för att förenkla för folk.

Och bara för att kostråden inte var lika utförliga förr, om de nu inte var det betyder ju inte att folk inte smittades av de olika livsmedlen.
    Tänk också på att kosten förändras genom tiden, det kommer in olika kulturer och mat i takt med att folk reser mer och tar med sig kulturer hit.

Igen, är det inte bra att man kan varna för potentiellt skadliga livsmedel för att minska risken för missfall eller fosterskador??

Förstår inte riktigt tanken att det var bättre förr utan kostråd, om man inte vet huruvida sjukdomarna har ökat elelr minskat.

Molle72 skrev 2009-01-23 12:56:37 följande:
    Ja dessa predikningar du får inte äta det och inte det. Det ska du äta. Alla dessa papper med, det får du äta det får du inte äta. Ta inte på det för då får du det. Också vidare var aldrig snack om det förr. Och hysterin med att vara gravid märker man ju av extra mycket här på fl ska ju inte ens behöva förklaras, räcker ju med att man läser vad alla gravida skriver här. Phu fattar inte att folk inte bara kan slappna av och vara gravida utan att gå och oroa sig för allt.
Svar på tråden Ädelostsås....