Inlägg från: havielmo |Visa alla inlägg
  • havielmo

Elbolag

Jobbar på elbolag och så här funkar det: Elen är uppdelad i två delar; Elnät och elhandel. Nätbolag kan du inte välja utan det måste du ha dom som äger nätet. (kolla med tidigare hyresgäst el med fastighetsägaren.)Där finns en fast kostnad som du inte kan påverka och sen en rörlig del, elöverföring, som är ett visst pris per kwh. För att påverka detta måste du alltså tänka på hur mycket du gör av med. Stäng av datorn, tv mm när du inte använder dom, frosta av frysen med jämna mellanrum, använda energilampor osv... Den andra delen, elhandelsdelen kan du välja vilket bolag du vill. Kommer alltså då få två fakturor. Ett från varje bolag. Sällan som det i en lgh lönar sig då förbrukningen oftast inte är så hög. Det du då ska jämföra är vilka fasta kostnader de olika bolagen tar ut för om de är höga och priset per kWh är lågt förlorar du ju på det om din förbrukning är låg. (hoppas du hängde med på det där?) Just nu ligger priserna lägre på el än vad dom gjort på väldigt länge så jag skulle rekomendera dig att binda på så lång tid som möjligt (5 år). Kontakta då bolaget för att skriva på ett avtal annars hamnar du på tillsvidarepris som kan komma att höjas väldigt snart. Men även här gäller det alltså att kolla om det blir en högre fast kostnad på avtal än tillsvidarepris och om det i längden lönar sig... Men om det är en hel familj som ska bo där så kommer ni med all sannolikhet att vinna på det. Hoppas att du förstår vad jag menar och lycka till! Kom ihåg att anmäla inflytten i tid till bolaget. Det sker inte automatiskt vilket många tror. Passa då på att fråga om de olika alternativen just ditt bolag har...

• havielmo

Det stämmer som de andra skrivit att elen aldrig stängs av utan det rullar på. Men man bör anmäla innan man flyttar in så att mätaren läses av så att det blir ett slut på föregående hyresgäst och en nystart för dig.
    Om du skulle binda dig på 5 år och flyttar innan den tiden gått ut så bryts avtalet automatiskt. Iaf på det elbolaget som jag jobbar på men det kan du ju också kolla med det bolaget du funderar på att ta...

Svar på tråden Elbolag