• mellieB

Sluta snusa??

Fcik reda på i onsdags att jag va gravid=) Är i 5v problemet är jag snusar. Jag har inte snusat mycket sen i onsdags bara 2st små om dan har jag tagigt. De är jätte svårt att sluta. Någon som har nåt tips?? Eller som vill följas åt i detta snusslutande=)

• Svar på tråden Sluta snusa??
  • JackieDaniels

Jag slutade snusa två dagar efter det att jag fått ett plus på stickan. Innen dess har jag snusat en halv dosa minisnus/dag. Mitt bästa tips är att läsa på ordentligt om snusetsskadeverkningar på fostret, tugga starka tuggumin, promenera och sätta upp små belöningar för sig själv efter en vecka, två veckor etc.

Den första tiden som snusfri var jobbig. Jag fick sömnstörningar och hade lite värre morgonhumör än vanligt. Detta beror helt säkert på den kemiska obalans som skapas i hjärnan när nikotinet lämnar kroppen. Det blir dock snabbt bättre och redan efter tio dagar var lusten efter snus mycket mindre.

Nu har jag varit snusfri i snart två månader och visst, jag saknar det ibland. Däremot var det inte lika jobbigt som jag trodde att bli kvitt ett 15-årigt nikotinberoende.

Du klarar det!

• pimpim3

Hej och grattis
    Jag har snusat i åtta år, men tvärslutade när jag fick mitt plus.
    För mig var bästa strategin att tänka att det inte fanns några alternativ. Jag slängde allt snus jag hade (hade precis köpt en stock...) och försökte tänka bort det. Jag vet att min väninna inte sov på en vecka när hon slutade snusa, men för mig var det inte så. Hon provade det nikotinfria snuset i början.
    Lycka till! Du klarar det

• mellieB

M min sambo försöker också nu så han inte ska läska mig. Men det är svårt jag snusade en dosa om dan innan. Men ja ska klara det, det är ju för min bebis skull, får åka o köpa massa tuggummin nu då=)

• pimpim3

Jaaa, bra att din sambo också försöker! Hade varit ett helvete om min sambo hade snusat kan jag säga. Tuggummi, isglass, knapra morötter, saltlakrits, borsta tänderna. Håller tummarna!

• Minilott

Grattis till + Mitt tips är att du börjar snusa ingefära! Köp torkad ingefära i kryddpåse, dela med kniv till lagom bitar. Funkar superbra

• lerumstessan

Jag har varit storsnusare i 8 år, nästan 1 dosa vanliga stora om dagen! Jag slutade dagen efter plusset, rakt av. Min sambo snusar ännu mer än vad jag gjorde och gör så fortfarande. Visst var det jobbigt men inte alls så som det har varit de gånger jag slutat innan. Nu har man ju verkligen världens bästa anledning och föröker tänka såhär: Skulle jag stoppa in en snus under läppen på min bebis? nej självklart inte och då ska jag inte heller göra det på mig nu för det är ju nästan samma sak.

Visst kan jag känna sug fortfarande (snusfri i 3 mån) men det är inget som stör direkt, det svåra är väl att INTE börja igen efter amning osv,.,,,

Lycka till i alla fall, det kommer bli lättare än vad du tror!

~¤~Äntligen! BF 090718~¤~
  • Knubbe12

Sedan finns väl oxå "Choice". Innehåller endast mynta och peppar, inte ens ginseng. Borde vara helt ofarligt vid graviditet.

• Butikslager

Ja nikotinfritt snus funkar jättebra, speciellt eftersom det värsta med att sluta är att inte ha något under läppen. Nikotinen går ur kroppen ganska fort, men vanan att ha något under läppen är svår att få bort.

• Josse B

jag slutade när jag fick plusset på stickan, och det har varit rätt lätt att sluta självklart så små äter jag mera, men i det stora hela har det gått bra . Köpte också en dosa onico (eller hur det stavas) den med smak av eukalyptus..och den fungerade ganska bra. Men annars så har jag hela tiden i baktanke att jag vill kunna hålla min rygg fri om det skulle vara något fel på barnet, för jag skulle inte kunna förlåta mig själv om något sådant skulle inträffa om jag visste att det kunde bero på hur jag har levt under graviditeten.
    Lycka till!

• mellieB

köpte onico nu=) de funkar väl men de finns inget där i va som skulle vara farligt?

• Minilott

ingefära är nyttigare och billigare... ca 10 spänn i veckan

• krut34

Jag använde nikotinfritt snus i början, men till min stora glädje (urk!) började jag må illa någon vecka efter pluset. Och då var det svårt att ens använda det nikotinfria alternativet. Jag tappade sugen helt efter att ha snusat extra starkt innan jag blev gravid. Tyckte att lukten var vidrig och... nä. Så kroppen skötte slutandet åt mig.

Tyvärr har suget börjat komma när illamåendet blivit mindre. Nu är jag sugen varje dag igen. Har varit sedan v 17 ungefär. Fast det är hanterligt. Inte som när jag slutade.

• Umeåförälder09

Minilott skrev 2009-01-23 15:11:48 följande:

Grattis till + Mitt tips är att du börjar snusa ingefära! Köp torkad ingefära i kryddpåse, dela med kniv till lagom bitar. Funkar superbra
    Jag vet inte om det ...
    www.alltombarn.se/halsa/gravid-undvik-hoga-halter-ingefara-1.7080

jag skulle nog undvika så stora mängder ingefära.. som att använda det varje dag...
  • JackieDaniels

Jag lät medvetet bli alla nikotinfria alternativ till snus eftersom jag läst att dessa kan vara minst lika svåra att sluta med efter en tid. Dessutom skrevs det väl i tidningarna om att Onico skapade konstig pH-balans i munnen och ökade risken för hål i tänderna? Med tanke på att tandköttet ändå blir mjukare under graviditeten är det nog bäst om man kan låta bli.

• Redmilk

jag hade snusat i 14 år! Tog min sista snus tre dagar efter att jag fick plusset. Är sugen varje dag men låter bli

Skönt med ett rent samvete liksom. Lycka till!

• Knubbe12

Ja, Onico är inte alls bra för tänderna och jag tror dessutom att Onico, liksom en del andra nikotinfria alternativ innehåller en mindre mängd ginseng (som man inte ska dra i sig under graviditeten).

Choice däremot ska enligt vad jag hört och läst vara riskfritt. Står endast mynta och peppar i innehållsförteckningen. Däremot kan det vara lite svårt att få tag i (fast kan nog betsällas via nätet har jag för mig).

• GullpuckotMe

Jag var STORRÖKARE innan jag vart gravid.

fick plusset den 22/11 och slutade helt med cigg 25/11.. trodde det skulle bli svårt som faan men var hur enkelt som helst! saknar det knappt alls =)

• Umeåförälder09
    Knubbe12 skrev 2009-01-25 15:45:06 följande:
    Ja, Onico är inte alls bra för tänderna och jag tror dessutom att Onico, liksom en del andra nikotinfria alternativ innehåller en mindre mängd ginseng (som man inte ska dra i sig under graviditeten). Choice däremot ska enligt vad jag hört och läst vara riskfritt. Står endast mynta och peppar i innehållsförteckningen. Däremot kan det vara lite svårt att få tag i (fast kan nog betsällas via nätet har jag för mig).
    Bara en rättelse...
    Onico är det inget fel på !! Tidigare innehöll det majs fiber som inte var bra för tänderna då detta i kontakt med saliv förvandlades till socker i munnen. Numera innehåller Onico istället havre och kakaofiber, något som varken är skadligt för munnen eller för den gravida kvinnan.
    Onico innehåller inte heller ginseng !

Så snusa på med Onicon!!!
Svar på tråden Sluta snusa??