• Maura

Efter kejsarsnitt

Jag är lyckligt gravid i vecka 20. Var på UL i förrgår och fick besked om att moderkakan ligger lågt och fram, täcker bebisens naturliga utväg så att säga Detta kan ändra sig och jag skall göra nytt UL i vecka 32 för att kontrollera hur det ser ut. Har dessutom gjort en bukoperation (endometrios, samma typ av op som vid kejsarsnitt) tidigare och även detta ökar andledningen att tro att jag kanske måste snittas.

Hur är man efter ett snitt? Förstår att det kanske tar längre tid att återhämta sig men å andra sidan riskerar man väl inte de skador som en vaginal förlossning kan ge så som inkontines osv (söker efter lite fördelar med snitt eftersom det nu ändå verkar som om det blir det för mig).

Tacksam för svar

• Svar på tråden Efter kejsarsnitt
  • Maura

Tusen tack för ditt fina svar. Jag känner mig lite utlämnad, det verkar som om att många tycker man är helt värdelös om man blir förlöst med kejsarsnitt, folk har frågat om jag inte är medveten om att det är sämre för barnet att förlösas med snitt. Jag väljer ju inte detta själv (även om jag på inget sätt tycker att det är fel att vilja föda med snitt) utan det verkar som om jag inte FÅR föda vaginalt.

Jag nämnde för en väninna som ojade sig över detta eventuella snitt att jag i alla fall inte behöver oroa mig för bristningar, och skador i underlivet och då sa hon att det får man ändå även om man blir förlöst med snitt och det förstår jag bara inte?

Skönt att höra ifrån någon som själv har erfarenhet av snitt.

Kram, M

• Maura

Tack snälla ni, era inlägg har verkligen stärkt mig. När jag läser att ni sörjer att ni inte kunnat föda vaginalt inser jag att för många av oss kommer nog den sorgen i alla fall till viss del av omvärldens press. Självklart vill man egentligen inte missa en sekund av barnets första möte med världen men i det långa loppet spelar det ju en försvinnande liten del och viktigast av allt är ju att barnet och mamman mår så bra som möjligt. Här är det ju faktiskt oftast kroppsliga faktorer som gör att man inte kan föda vaginalt vi talar om och att känna sig värdelös för det är både ologiskt och fullkomligt onödigt. Vi är inte sämre på något sätt, eller hur tjejer?

Min väninna har naturligtvis ingen egen erfarenhet av snitt utan är bara en helt vanlig uber-kvinna som fött vaginalt

kram igen M

• Maura

6 barnsmamma, tack snälla du för att du svarat. Så det är alltså sant att bäckenbotten blir svag även efter ett snitt. OK, hoppas att man kan trösta sig med att man blir mindre uttänjd och att det är lättare att träna sig tillbaka till normalt igen.

Astrud, förlåt om jag uttryckte mig klumpigt. Menade inte att vifta bort ditt inlägg om att känna sorg. Förstår nu att det kan ha uppfattats så. Vad jag menade är att det är hemskt att man skall behöva känna sig värdelös pga ett snitt.

Kram M

• Maura

Tack Bispan och Hyperleniz, jättesnällt av er att skriva. Varma kramar M

Svar på tråden Efter kejsarsnitt