• kai

Råa ägg

Hade tänkt bjuda på jappmousse imorgon som efterrätt. Insåg plötsligt att man ska ha äggula i och den tillagas inte utan bara vispas så man kan ju säga att den är rå. Kan man äta råa ägg när man är gravid? Har varit inne på livsmedelsverket men inte hittat något!

• Svar på tråden Råa ägg
  • Himalya

ingen aning om man kan äta det när man är gravid. Jag har iofs under graviditeten smakat på kaksmet, tänkte inte på det då.

Det lät väldigt gott med jappmousse. Har du lust att dela med dej av receptet?

• HannaS83

Man ska vara försiktig med raa ägg p.g.a salmonella risken (minimal) Se till att äggen är fräsha och nyinköpta och va noga med att ha moussen i kylen tills du äter den sa e det inga problem!

• La Lola

Svenska kontrollerade ägg är ok.
    De kan man äta i precis alla former!

Om man borde se upp med de på något sätt så skulle det tydligt stå i kostråden o det gör det inte.

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • kai

Det var som jag trodde då. Ville bara kolla en extra gång.
    Jappmoussen är gudomligt god.
    Recept
    Smält 175g mörk blockchoklad och 110g japp i vattenbad. Vispa 4 äggulor med 3msk socker, 1 krm salt fluffigt. Blanda sedan med chokladen. Vispa 4 dl grädde och vänd ner i chokladblandningen. Låt svalna och njut som den är.

• La Lola
    kai skrev 2009-01-23 17:43:26 följande:
    Det var som jag trodde då. Ville bara kolla en extra gång. Jappmoussen är gudomligt god. Recept Smält 175g mörk blockchoklad och 110g japp i vattenbad. Vispa 4 äggulor med 3msk socker, 1 krm salt fluffigt. Blanda sedan med chokladen. Vispa 4 dl grädde och vänd ner i chokladblandningen. Låt svalna och njut som den är.
    *dregglar*

Det där lät kanongott!
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • jojjosudd

Det lät rikitgt gott! måste testa det så skrev av det =)

• Himalya

tack så mycket. :) Ska absolut prova.

kai skrev 2009-01-23 17:43:26 följande:
    Det var som jag trodde då. Ville bara kolla en extra gång.Jappmoussen är gudomligt god.ReceptSmält 175g mörk blockchoklad och 110g japp i vattenbad. Vispa 4 äggulor med 3msk socker, 1 krm salt fluffigt. Blanda sedan med chokladen. Vispa 4 dl grädde och vänd ner i chokladblandningen. Låt svalna och njut som den är.
Svar på tråden Råa ägg