• Eima

Magsjuka utan diarré?

Dottern kräktes igår morse, 2 ggr. Först i bilen just när vi kommit till dagis, och sedan i bilen igen just innan vi var framme hos mina föräldrar. Kl 7.30 och kl 10.00. Det var inga häftiga kräkningar utan liksom bara kväljningar så det rann ur munnen på henne. Efter det var hon jättepigg, åt mackor och saft och lite glass. Ris till middag, och fil på kvällen. Hon sov 2 timmar på dagen och var sen jättepigg, busade, sprang och höll igång ända till kl 24!!
    Idag har hon i princip ätit som vanligt. Svårt att avgöra bara, då hon inte är så stor i maten annars heller, förutom på dagis...
    Hon är inte heller trött trots den sena kvällen. Hon sov till ca 7.30 men är pigg ändå och hon har fortfarande inte sovit nåt idag!

Har iallafall gått och väntat på diarré eller åtminstone sånt där gult, riktigt illaluktande som hon brukar få när hon är sjuk, ibland även vid förkylning.

Men idag har hon bajsat lite, och det såg ut precis som vanligt. Lite hårt, hon har varit lite trög i magen ett tag. Kanske diarrén kommer senare? Eller var det ingen riktig magsjuka? Eller alla kanske inte får diarré?

• Svar på tråden Magsjuka utan diarré?
  • supersemlan

Min dotter har varit magsjuk 2 ggr utan diarré, så visst kan det vara så.

• Garageänkan

Jag har sällan diarré när jag är magsjuk.

• DubbelTrubbel

Ja de kanske bara va åksjuka?

• Eima

Hon har aldrig verkat direkt åksjuk förut.
    Fast jag läste lite om det, och att det kan förvärras om man ätit dåligt innan. Och hon hade inte hunnit äta frukost den dagen. Men att det hände två ggr gör att magsjuka verkar troligare... eller? Hon har visserligen aldrig tyckt om att åka bil, men att hon helt tvärt bara börjar bli åksjuk verkar väl lite konstigt? Fast det brukar väl börja komma efter 2 års ålder, och hon är ju 2,5.. Och har en morbror som varit väldigt åksjuk.

Men jag tror ju ändå på magsjuka. Och tydligen behöver man inte få diarré då!
    Hon fick då iallafall en lindrig variant verkar det som

• IrreVirre

Om hon har varit trög i magen ett tag så beror nog kräkningarna på förstoppning kanske. Min tjej höll på så i 2 veckor innan vi sökte för långvarig magsjuka. Hon åt som vanligt vra på dagis sen kunde hon kräkas på kvällen var hemma från dagis i 3 dagar fast hon var som vanligt så höl det på.

• Eima

Hon har varit trög men skulle inte kalla det förstoppad. Hon har nog fått bajsa varje eller varannan dag trots att det varit lite hårt.
    Nu har hon bajsat lite mer och det var gult och luktade, men var inte alls löst.

Men nu börjar jag undra om det är pga tänder som hon kräktes, för jag kände tidigare ikväll att en av kindtänderna (näst sista) just har spruckit upp. Och sist hon fick kindtänder så kräktes hon också, och hade feber i några timmar.

• 790721

Mina barn får nästan aldrig diarre när de har varit dåliga får väldigt sällan magsjuka också som tur är.

• IrreVirre

Barn kan tydligen vara förstoppade fast de tömmer magen varje dag. Vi sökte för lillan hade mycket sura uppstötningar och började sova sämre. Och då fick vi medicin mot att tömma magen varje dag. Pulver som ska blandas i vatten och drickas. Då började hon sova bättre igen. Det ska tydligen vara samma konsistens på bajset så mår barnen bäst sa läkaren annars kan det vara det som spökar.

• Eima
    IrreVirre skrev 2009-01-24 13:54:17 följande:
    Barn kan tydligen vara förstoppade fast de tömmer magen varje dag. Vi sökte för lillan hade mycket sura uppstötningar och började sova sämre. Och då fick vi medicin mot att tömma magen varje dag. Pulver som ska blandas i vatten och drickas. Då började hon sova bättre igen. Det ska tydligen vara samma konsistens på bajset så mår barnen bäst sa läkaren annars kan det vara det som spökar.
    (ursäkta för detaljerna i mitt inlägg nu..)

Hur menar du med samma konsistens? Samma konsistens hela tiden alltså?
    För ibland går det 1-2 dagar utan att hon bajsar, och konsistensen varierar väldigt mycket. Det kan vara små hårda kulor ett tag för att sedan bli lösare och gulaktigt (inte alls rinnigt, men "mjukt", och sådär fett, så det flyter i toan...) helt plötsligt..
    Men jag tror nog i vilket fall att det inte var ev. förstoppning som gorde att hon kräktes. Gissar på tänder, eller så var det helt enkelt magsjuka.
  • IrreVirre

Sama konsistans menade läkaren att den ska inte vara lös och inte hård och det får gå högst 1-2 dagar mellan bajsandet annars var vi tvugna att ge klyx i stjärten. Vattenmedel som tar bort hårda klumpar som gör det svårt att bajsa. MAn kräks av förstoppning ,man kan också få surauppstötningar, sova sämre på nätterna. Kräkas av att få tänder har jag aldrig hört talas om bara lösa i magen, feber o gnälliga. Men det är ju så olika från barn till barn. Båda mina barn har varit förstoppade, och det har varit olika. Den älsta bajsade inte alls ofta fast hon gjorde det den yngsta som nu är 16månader bajsade varje dag till varannan fast ena gången löst o andra hårt och det sa läkaren var typiskt för förstoppning. Det lösa passerar ju förbi de hårda i tarmen och det hårda ligger kvar och byggs på.
    Är nog ingen fara men är du orolig ska du klart prata med bvc eller din vårdcentral. Vi sökte inte alls för förstoppning men så var fallet sen har vi också tagit bort mjölken för det gör att man blir hård i magen. Men det får ju en läkare avgöra. Lycka till

Svar på tråden Magsjuka utan diarré?