• knorrhane

Är det ok för muslimer att ta äpplen/frukt från annans tomt?

När jag bodde i en speciell förort så hände det flera gånger att jag såg vuxna kvinnor kom från höghusområdet för (muslimklädda) att ta äpplen nere i radhusområdet. Utan några som helst hämningar tog de diverse frukt. En gång såg jag tom hur de använde sina barn till hjälp med att KLÄTTRA upp på ett högt staketet för att komma åt äppelträdet bättre.

Nu fattar jag givetvis att inte alla muslimer gör så, jag känner själv skötsamma muslimer. (de har sjal) MEN av de jag sett göra så här var samtliga muslimer. Kan någon förklara detta fenomen? Är det mer ok i andra länder att ta frukt från andra, eller vad kan det vara?

I Sverige är det väl mer vanligt att barn pallar äpplen, men jag har aldrig hört talas om en vuxen som gör det.

Ta inte detta inlägg rasistiskt nu, jag vill inte trampa någon på tårna... det är bara en tanke jag måste få dela med mig... Har tänkt påd et så länge nu. Har fler upplevt samma sak ?

Hur som helst så var det INTE så poppis i radhusområdet. Sånt ökar ju tyvärr fördomar och främlingsfientlighet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-23 15:09
    Ska man vara mer tolerant mot de som gör så? Tänka att de inte lärt sig de svenska reglerna ännu..?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-08 23:02
    OK. Känner att jag måste förtydliga mig här. Jag menar GIVETVIS INTE att muslimer överlag är kriminella av naturen. Inte heller tror jag att kristna, svenskar, judar mm aldrig själ. Så dum är jag inte.

MEN jag tänkte att eftersom de (jag sett) pallar så ohämmat och öppet att det var en kulturell grej? Kan det vara så att de jag sett ta frukt helt enkelt inte lärt sig de svenska reglerna ännu? kanske är de nyanlända till Sverige?
    I vilka länder är det helt ok att ta frukt fån andras tomt mm. Någon som vet?

Och jag tycker att man måste kunna diskutera en sådan här sak UTAN att behöva bli beskylld för att vara rasist. För det är jag verkligen inte. Jag är vara nyfiken hur det ligger till.

Och jo, jag vågade säga till en pallande muslimsk kvinna en gång, men hon var helt oförstående. Det är därför jag undrar hur det ligger till. Det är av den anledningen jag misstänker att det kanske är helt ok för DEM att göra så. Att det kanske är en kulturell grej, annars skulle de ju inte ta frukt så öppet. De tycker ju själva att de inte själ.

När man själ medvetet så gör man ju allt för att INTE upptäckas. Men de jag sett har hängt över staket helt utan hämningar. De har t.o.m skickat upp sina barn på höga staket när det går fullt med folk förbi.

Svenskar brukar ju palla mer i smyg...

• Svar på tråden Är det ok för muslimer att ta äpplen/frukt från annans tomt?
  • norgesessan

För mig är det inte vanligt, jag har sett det en gång, men det var tillräckligt

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • AnnelieTyresö

Jag har med sett det :O

• destino

hahahah
    vilken rolig tråd har folk inget annat att oroa sig för???

kan säga att i vissa länder, är det så här plockar inte grannen så får du göra det, typ så frukten inte blir gammal???

vet också då vi kom till Sverige att vi trodde att alla var galna och hade fruktträd som dekoration, vi gjorde alltid så att vi plockade från grannar det vi gillade typ äpple, plommon och de från oss, men om man inte förstör något, så att säga...
    det var en oskiven regel!

Sen visst jag fick ju reda på att det gör man inte i Sverige, men, det kanske inte vet alla???

då är det väl bara att säga till folk, om man inte gillar det, bättre tala med fol direkt på platset än att sammla här 1000 underskrifter om huruvida de är nån speciel religion, eller sånt???
    vad har det med saken att göra????

bättre säga till folk, än tala bakom deras rygg, det är mycket fult i vissa länder ????kan jag säga?

• norgesessan

destino, klättrade ni över staketen för att komma åt frukten? Om det var så oskyldigt, varför parkerade dom inte framför deras hus och gick in det hållet? Istället för att blockera en parkeringsinfart och klättra på staket?

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • sabinaochErik

haha det är ju som att gå in och plicka någons rosor från rabatten ju :) knäppt att dom inte skäms..

• destino

norgesessan skrev 2009-01-24 09:40:03 följande:

destino, klättrade ni över staketen för att komma åt frukten? Om det var så oskyldigt, varför parkerade dom inte framför deras hus och gick in det hållet? Istället för att blockera en parkeringsinfart och klättra på staket?
    jag skrev att inga staket kom till skada???
    det fanns inte några staket egentligen de som inte ville att nån kom i närheten skrev det på staketet, lixom, ej intresserade av grannar har larm, eller liknande, arg hund, även om det inte fannas nån hund...

ännu en gång har det med religion att göra???
    eller???
  • juluu

destino skrev 2009-01-24 11:53:08 följande:

norgesessan skrev 2009-01-24 09:40:03 följande:
    jag skrev att inga staket kom till skada???det fanns inte några staket egentligen de som inte ville att nån kom i närheten skrev det på staketet, lixom, ej intresserade av grannar har larm, eller liknande, arg hund, även om det inte fannas nån hund...ännu en gång har det med religion att göra???eller???
    Håller med, det har inte med religion att göra.
    Men en persons tomt är dess egendom. Att traska in på någons tomt och ta vad man kommer över, är samma sak som att kliva in i någons hem och ta vad man behöver.
    Alltså stöld.
    Vilken kultur man än kommer ifrån så är det inte ok att stjäla.
    Även om egendomen råkar finnas utomhus.
  • oOMayaOo
    knorrhane skrev 2009-01-23 15:25:49 följande:
    Jag tycker de borde få nån sorts mentor, en svensk vägledare in i samhället, för jag förstår att det måste vara jättestor omställning att komma till ett helt nytt land med helt främmande regler. Jag känner en man som varit fastighetsskötare i Rinkeby och han har berättat att de har jättesvårt att sköta tex ugnen och diskmaskinen och så. Vissa hade ju inte sånt i sitt hemland. Inte konstigt att det blir fel!
    Det skulle ställa till en jäkla massa problem, även om tanken är god.
    För det första, vem ska betala för kalaset? Det kommer en jäkla massa invandrare varje år från hela världen. Vart ska vi ens hitta dessa mentorer?
    Ska det vara obligatoriskt? Jag tror inte att finnarna och norrmännen kommer vara så intresserade av det.
    Jodå serru...
  • destino

här snackas om frukt, jag trodde att det är frukt som inte är inom staketet dvs hänger utanför???
    jag har levt 16 år i sverige, har rest världen runt, och överallt gäller samma sak, allt frukt utanför är allmänhetens????
    men så klart man skall inte förstöra nåt,
    men vänlig hyfs så kan man ju kalla på mannen och fråga om man undrar hur frukten smakar,
    eller nåt, men så fort man titar i någons trägård här i Sverige är man tjuv, mordare och annat???
    då får man skaffa sig et 10
    meters hög staket och leva i lugn och ro????

ts
    de som inte gillar sånt kan gärna ringa polisen och berätta, så får de prata med frukttjuvar---

p.s
    jag bodde i en "fin" område men eftersom grannarna kikade in hela tiden och kollade på oss, kändes så obekvämt att jag till slut flyttade till en underbar område, strax utanför Rosengård,
    där jag kan gå in och ut utan att 50 grnnar står och glor på vad jag gör????
    och gäster kan komma in och ut utan att man planerar nån massaker???

lite OT men kan starta en sån tråd kanske så får vi se...
    "svenskkläda" grannar

• oOMayaOo
    destino skrev 2009-01-24 13:17:39 följande:
    p.sjag bodde i en "fin" område men eftersom grannarna kikade in hela tiden och kollade på oss, kändes så obekvämt att jag till slut flyttade till en underbar område, strax utanför Rosengård,där jag kan gå in och ut utan att 50 grnnar står och glor på vad jag gör????och gäster kan komma in och ut utan att man planerar nån massaker???lite OT men kan starta en sån tråd kanske så får vi se..."svenskkläda" grannar
    Haha. Vaddå, stod folk och kollade in genom fönstrena?
    Jodå serru...
Svar på tråden Är det ok för muslimer att ta äpplen/frukt från annans tomt?