Är det ok för muslimer att ta äpplen/frukt från annans tomt?
När jag bodde i en speciell förort så hände det flera gånger att jag såg vuxna kvinnor kom från höghusområdet för (muslimklädda) att ta äpplen nere i radhusområdet. Utan några som helst hämningar tog de diverse frukt. En gång såg jag tom hur de använde sina barn till hjälp med att KLÄTTRA upp på ett högt staketet för att komma åt äppelträdet bättre.
Nu fattar jag givetvis att inte alla muslimer gör så, jag känner själv skötsamma muslimer. (de har sjal) MEN av de jag sett göra så här var samtliga muslimer. Kan någon förklara detta fenomen? Är det mer ok i andra länder att ta frukt från andra, eller vad kan det vara?
I Sverige är det väl mer vanligt att barn pallar äpplen, men jag har aldrig hört talas om en vuxen som gör det.
Ta inte detta inlägg rasistiskt nu, jag vill inte trampa någon på tårna... det är bara en tanke jag måste få dela med mig... Har tänkt påd et så länge nu. Har fler upplevt samma sak ?
Hur som helst så var det INTE så poppis i radhusområdet. Sånt ökar ju tyvärr fördomar och främlingsfientlighet.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-23 15:09
Ska man vara mer tolerant mot de som gör så? Tänka att de inte lärt sig de svenska reglerna ännu..?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-08 23:02
OK. Känner att jag måste förtydliga mig här. Jag menar GIVETVIS INTE att muslimer överlag är kriminella av naturen. Inte heller tror jag att kristna, svenskar, judar mm aldrig själ. Så dum är jag inte.
MEN jag tänkte att eftersom de (jag sett) pallar så ohämmat och öppet att det var en kulturell grej? Kan det vara så att de jag sett ta frukt helt enkelt inte lärt sig de svenska reglerna ännu? kanske är de nyanlända till Sverige?
I vilka länder är det helt ok att ta frukt fån andras tomt mm. Någon som vet?
Och jag tycker att man måste kunna diskutera en sådan här sak UTAN att behöva bli beskylld för att vara rasist. För det är jag verkligen inte. Jag är vara nyfiken hur det ligger till.
Och jo, jag vågade säga till en pallande muslimsk kvinna en gång, men hon var helt oförstående. Det är därför jag undrar hur det ligger till. Det är av den anledningen jag misstänker att det kanske är helt ok för DEM att göra så. Att det kanske är en kulturell grej, annars skulle de ju inte ta frukt så öppet. De tycker ju själva att de inte själ.
När man själ medvetet så gör man ju allt för att INTE upptäckas. Men de jag sett har hängt över staket helt utan hämningar. De har t.o.m skickat upp sina barn på höga staket när det går fullt med folk förbi.
Svenskar brukar ju palla mer i smyg...