• Hoppet 3

Varmvattenberedare? Vilken rekomenderas?

Vi har en idag som drar otoligt mycket el.

Så nu undrar jag om någon har ett förslag eller fler om en ekonomisk bra VVB (runt 300L)?

• Svar på tråden Varmvattenberedare? Vilken rekomenderas?
  • Pappa G

Är den nuvarande för stor, eller?
    En ny VVB fungerar ju i princip på samma sätt.
    Så med samma storlek, så lär nog inte elförbrukningen påverkas särskilt mycket.

• Hoppet 3
    Pappa G skrev 2009-01-23 18:05:11 följande:
    Är den nuvarande för stor, eller?En ny VVB fungerar ju i princip på samma sätt. Så med samma storlek, så lär nog inte elförbrukningen påverkas särskilt mycket.
    Vi har en NIBE compact -Cu 200L idag. Tillverkad -98.
    Är det en bra VVB? Den går på 3 fas och nu undrar jag om vanliga på 220 volt som funkar i en villa?
    Är det någon skillnad då?
  • Pappa G

Om den går på 1-fas eller 3-fas påverkar inte strömförbrukningen totalt, utan innebär ju bara att den på 3-fas värmer betydligt fortare. Man kan inte ha hur mycket effekt som helst på 1-fas.

Jag känner inte till din VVB i detalj, men är den så pass ny som -98 så har den säkert fullgod isolering och så. NIBE är ett välkänt märke med mycket hög kvalité.

Möjligen skulle ni ju för att minska elförbukningen kunna gå ner till en mindre storlek. Men då finns det ju risk för att varmvattnet tryter om många ska duscha etc.

• Hoppet 3

Vad skulle du rekomendera i strl /lit med en familj (2 vuxna) som har 2 barn varannan vecka?

• Pappa G

Ja, det där är ju ofta ganska individuellt.
    Hur fungerar det idag?
    Dusch eller badkar (storlek?)?
    Finns det alltid varmvatten?
    Förekommer det att ni duschar tätt efter varandra?

Att underhållsvärma vatten är inte så energikrävande.

• Hoppet 3

Bara dusch. Finns alltid varmvatten.
    Det händer sällan att vi duschar alla efter varandra.

Dusch på i max 5-10 min / gång.

• Pappa G

Ja, då kanske det skulle kunna fungera med en något mindre.
    Men som sagt, det är inte särskilt energikrävande att hålla vattnet varmt när det väl har blivit varmt.

Viktigt är ju att se till så att det inte står och läcker varmvatten någonstans (i ex duschen) men det har du säkert redan koll på.

Svar på tråden Varmvattenberedare? Vilken rekomenderas?