• LinaoMatilda

Spisskydd

Tycker spisskyddet är riktigt besvärligt, men såklart väldigt bra att ha. Har en 4½- åring och en snart 3-åring och för mig är det inte aktuellt att ta bort det än, på länge känns det som.

Vill nu veta när ni planerar ta bort ert skydd eller hur gammalt barnet varit när ni tagit bort det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Spisskydd
  • LinaoMatilda
    SaraoAlbin skrev 2009-01-23 19:15:22 följande:
    Kunde inte rösta. Vi tog bort det när vår son var 2.
    oj, ja jag som tyckte det var då det var som bäst
  • LinaoMatilda
    Studsbollen skrev 2009-01-23 19:37:05 följande:
    Är så van att ha spisskyddet på så det kommer få hänga med ett bra tag till.
    Skönt att någon annan har ett iaf. Började undra om jag underskattar mina barns förmåga att vara försiktiga vid spisen Hur gamla barn har du?
  • LinaoMatilda
    Mirva skrev 2009-01-25 18:15:29 följande:
    Helt onödigt att ha spisskydd!!! Då kan man ju lika gärna sätta på hjälm på barnet när det ska ut och gå, och inomhus också, saker kan ju ramla ner på huvudet. Dessutom är det jobbigt att laga mat när spisskyddet är i vägen. En gång när jag flyttade in i en lägenhet fanns ett sådant fastmonterat, det togs bort ögonaböj. Kastrull- och stekpannehandtag har jag alltid vänt inåt. Sedan får man lära barnet att vara försiktig. Det räcker!
    Tycker inte man kan jämföra att få en kastrull med kokande pasta t.ex. över sig eller att få en blomkruka t.ex. i huvudet. Brännskadorna skulle ju nästan i alla fall vara mycket värre. Och dessutom är ju inte ett spisskydd obekvämt för barnet, så som en hjälm skulle vara.

Har nu förstått att väldigt många inte har spisskydd. Intressant
  • LinaoMatilda
    Mirva skrev 2009-01-25 19:39:32 följande:
    LinaoMatilda skrev 2009-01-25 18:19:52 följande: Ok, dålig jämförelse, men att madrassera in barnet då, det är bekvämt för barnet. Om en blomkruka faller ner från sex våningar på barnets huvud så är det säkerligen värre än en liten brännskada.
    Alla olyckor kan ju vara svåra eller lindriga så det vet man ju inte. Men jag förstår vad du menar
  • LinaoMatilda

Alternativen är för när man tagit bort skyddet, jag tänkte inte att man tar bort det när man har en två-åring eftersom mina barn har varit väldigt aktiva men inte så "säkra" vid den åldern. Men jag har märkt att jag har fel angående mycket i denna frågan

Myster skrev 2009-01-29 23:35:06 följande:
    Det fanns inget alternativ för dem som har barn som är 2 år, men vi har i alla fall satt upp ett spisskydd nu sen sonen lyckades grabba tag i stekpannan härom veckan. Huga, vilken skräck! Det gick bra, men ett spisskydd åkte upp illa kvickt. 
Svar på tråden Spisskydd