• Ananaspaj

Spisskydd

Självklart har man spisskydd!!!!

Skulle aldrig förlåta mig själv om min dotter få något kokande, stekande över sig.
    Tro mig jag har sett hur det kan gå..en kollegas dotter som fick kokande vatten över sig och skållades!! (knappt ett år gammal och det var från en vattenkokare men kokande vatten är lika varmt var det än kommer ifrån!)

• Ananaspaj

Mirva skrev 2009-01-25 18:15:29 följande:

Helt onödigt att ha spisskydd!!!Då kan man ju lika gärna sätta på hjälm på barnet när det ska ut och gå, och inomhus också, saker kan ju ramla ner på huvudet.Dessutom är det jobbigt att laga mat när spisskyddet är i vägen. En gång när jag flyttade in i en lägenhet fanns ett sådant fastmonterat, det togs bort ögonaböj.Kastrull- och stekpannehandtag har jag alltid vänt inåt. Sedan får man lära barnet att vara försiktig. Det räcker!
    Konstigt att just du svarar så!!! Varför inte sitta vaken vid bäbisens säng varje gång den sover oxå!???

Om de överlever spädbarnsåren är de liksom inte värda att skydda mot allt farligt??

Ta inte detta som ett påhopp utan jag blev mer förvånad!
  • Ananaspaj

Tycker bara det är lite motsägelsefullt! Att den ena faran liksom är farligare än den andra...

Mirva skrev 2009-01-26 19:28:25 följande:
    Ananaspaj skrev 2009-01-26 15:56:34 följande:
    Men varför är det så konstigt? Varför skulle jag vara överdrivet försiktig med allt bara för att jag rekommenderar andningslarm?Jag har förstås andningslarm, och det är en aning svårt att säga till barnet att det ska andas hela tiden. Sedan så är det förstås ryggläge som gäller och absolut ingen rökning.Men självklart skyddar jag barnet från sådant som är farligt. Framförallt livsfarligt. Precis som Balehead här ovan har jag lärt mig att alltid vända handtaget inåt, olyckor kan hända oss vuxna också.Dessutom är jag säker på att jag skulle klanta till det om jag nu skulle ha spisskydd eftersom jag är ovan. Det är ju lätt att snubbla med kastrullen över spisskyddskanten och vips så har du ett brännskadat barn!Däremot kan den vedeldade spisen bli ett problem i framtiden. Än så länge funkar det eftersom luckan är svår att öppna. Men hon är väldigt nyfiken på vedspisen eftersom jag håller på med den så ofta nu när det är kallt i huset. Hon hjälper till att ge mig flis från flislådan så att jag kan starta elden, men hon får lära sig att hålla sig på behörigt avstånd. Men någon typ av grind får jag kanske ha runtom snart.Har ingen trappgrind än så länge, men ser till att min dotter aldrig går i trappen själv. Men när hon vill får hon klättra upp och ner när jag är med, så att hon tränar sig, ifall hon någon gång hamnar själv i en trappa.
  • Ananaspaj

Mirva skrev 2009-01-27 12:17:15 följande:

Ananaspaj skrev 2009-01-26 22:05:12 följande:
    Men det är väl självklart att det är farligare att dö än att få en brännskada!
    Smart som vanligt. Man kan dö av att bli brännskadad. Det är bara så fantstiskt underhållande att läsa vad du skriver. Jfr statistik ex med hur många barn som skadas i hemmet av brännskador pga slarv vid spisen eller rena olyckor kontra hur många som dör pga att de inta har larm!

"lära ett barn"...men olyckor kan man inte lära bort, ska du ha din unge i hälarna vad du än gör, eller ska ungen bli förföljd av dig för att du ska lära det att inte falla i trappor eller lära det att inte råka bränna sig??

Slipper dina barn att ha cykelhjälm med? Kanske de kan lära sig at inte ramla eller bli överkörda av en bil?

Förresten, har du jordfelsbrytare i ditt hus??
  • Ananaspaj

Mirva skrev 2009-01-28 06:27:00 följande:

Förresten Ananaspaj, jag kan fråga dig exakt samma saker: Slipper dina barn att ha cykelhjälm med? Kanske de kan lära sig at inte ramla eller bli överkörda av en bil? Förresten, har du jordfelsbrytare i ditt hus? Eftersom det är så viktigt med spisskydd men oviktigt med andra skydd.
    Det är inte nyttigt att vara så arg som du alltid är, tänk på lilla hjärtat!

Jag tror att i vissa fall kanske man inte kan vara nog försiktig, men jag tännker krasst att ska mitt barn dö i psd så gör det det av en orsak, det är något som är fel, kanske man kan rädda det med ett larm kanske inte. Men vad jag vet är att om man ramlar och slår huvudet i asfalten så finns en risk att huvudet spricker...det är samma för alla, den risken vill jag inte ta. Eller med spisskydd, men kan dö av brännskador med, och snyggt blir det inte heller..men får lida för det hela livet...kanske bli rörelsehindrad pga av att skinnet blir stelt och stramt...men har man en bra försäkring så kan man leva ett drägligt liv ändå kanske.....
    Petar men i ett eluttag så kan det oxå gå illa, det är oxå samma för alla. Men säg att ett barn har ett hjärtfel som aldrig upptäckts, petar i uttaget, får en stöt...bye bye!

Trappor är livsfarliga, javisst kan man lära ett barn att gå i trappor, man ska lära ett barn att gå i trappor, men är olyckan framm, jag har tittat bort i tre sekunder, vips är hon på väg upp och faller...nacken..knak.. även det är samma för all. Grind ja det kan vara bra tycker jag..

Du har säker några bra motargument mot dett oxå, ska bli spännande att läsa vad du tänker nu..:)
  • Ananaspaj

Mirva skrev 2009-01-28 06:27:00 följande:

Förresten Ananaspaj, jag kan fråga dig exakt samma saker: Slipper dina barn att ha cykelhjälm med? Kanske de kan lära sig at inte ramla eller bli överkörda av en bil? Förresten, har du jordfelsbrytare i ditt hus? Eftersom det är så viktigt med spisskydd men oviktigt med andra skydd.
    Var sa jag att jag inte har andra skydd??? Jag har självklart allt det där....
  • Ananaspaj

Misstänkte att du just skulle skriva så! Eftersom jag ser att du inte har läst vad jag skriver och dessutom hela tiden misstolkar vad jag menar.
    Jag sa och menar att alla riskerar att ramla, snubbla, bränna sig, bli överkörd, allt det där.. MEN jag tror inte att ALLA bäbisar riskerar att dö i psd! Det är det jag försöker få dig att fatta att JAG TROR!!! JAg tror att det finns en underliggande orsak till varför barn dör i psd men detn "orsaken" /felet finns inte hos alla barn! DÄRFÖR tror jag att om ett barn för i psd så hade det gjort det oavsett larm. Men som det ser ut idag så kan ingen läkare i världe säga att man räddat någon från psd för det VET inte!

Därför krasst ; ska ett barn dö i psd så dör det.

Men det betyder inte att alla som blir överkörda av en bil eller skållas av hett vatten har ett fel som gör att just de drabbas utan är olyckan framme så kan vem som helst drabbas.

Fattar du nu vad jag menar? Jag anser inte att larm är ett skydd. Det är en källa till nervositet och stress och jag är ytterst tveksam till att någon räddats till livet av ett sådant...eftersom INGEN VET. Men detta är vad jaag TROR!!

Trevlig helg!

Mirva skrev 2009-01-30 06:36:42 följande:
    Ananaspaj:Varför skulle jag vara arg? Varifrån har du fått det? Hur tolkar du in det?Och jag frågar igen, varför är det så upprörande att just jag ratar spisskydd?Som jag tidigare skrivit så skyddar jag mitt barn från brännskador genom att lära barnet att det är hett, att vända handtagen inåt, och dessutom att ställa vissa kastruller innerst. Hur menar du då att mitt barn skulle riskera att brännskadas? Ett spisskydd skulle tvärtom öka risken för brännskador, eftersom jag skulle kunna snubbla med kastrullen över spisskyddskanten när jag har bråttom och är ovan, och då kan olycka vara framme. Alla barn som slutar att andas för gott möter exakt samma öde. Så vart vill du komma? Det viktiga är ATT man skyddar sitt barn från sådant som är farligt, sedan HUR man gör det är en annan sak. Jag använder användningslarm till min dotter, någon annan kanske kollar barnet var tredje minut och någon annan anställer någon som gör det, som sagt det viktiga är ATT man skyddar sitt barn."Var sa jag att jag inte har andra skydd??? Jag har självklart allt det där...." Ojdå, då har jag missat något, det var något nytt att du också har andningslarm.Eftersom jag ratar spisskydd så undrade du om jag struntar i andra skydd, och i tron att du ratar andningslarm så undrade jag precis samma sak, förstås.
  • Ananaspaj

Nu lägger jag ner diskussionen...det vi diskuterar nu är grymt OT.

Det måste väl ändå kännas skönt att vara just du...som alltid har svar på tal, alltid är motvalls ...

Mirva skrev 2009-01-31 02:01:45 följande:
    Ananaspaj skrev 2009-01-30 13:45:33 följande:
    Och jag anser inte att spisskydd är ett skydd.Jaha? Och det finns flera läkare som säger att de räddat barn från att dö i PSD, deras egna barn till och med. Och för din vetskap så dog det cirka 120 barn i PSD per år på 80-talet och cirka 30 barn nutid per år.Nämendåså, du anser inte att ett andningslarm är ett skydd. Och hur förklarar du att barn hittats blåa och har slutat att andats och räddats till livet? Eller menar du att om man hittar sitt barn livlöst och utan att andas så ska man sitta och titta på för att gud har bestämt det? Konstigt resonemang. Varför har man då övriga skydd, då kan man väl lika gärna låta ödet styra då också? Typ det måste vara något underliggande fel hos barn som skållas eller bränner sig för att de inte fattar att de ska hålla sig undan spisen.
Svar på tråden Spisskydd