• mysmika

Varför blir urinen mörkare nu mot slutet?

Jo, jag är i v 38 nu, och har uppmärksammat att min urin blivit så mörk under sista veckan. Eftersom man springer på toa en gång e kvarten, och dricker mkt borde det ju inte vara så?
    Finns det annat som kan påverka såhär mot slutet?

• Svar på tråden Varför blir urinen mörkare nu mot slutet?
  • norgesessan

Tror vi måste dricka mer...har haft ont i huvudet et par dagar (inte idag dock), och troro det är för att jag har druckit för lite..(att jag behöver dricka mer för att kroppen behöver mer). Nu har jag en flaska vatten i kylen jag dricker av...

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • h8him

Mer vätska i kroppen betyder att man måste dricka mer för att späda ut den.

• mysmika

Men jag tycker jag dricker mkt. Vi har ju dessutom en sån här schysst lyxig kyl med ismaskin och kylt vatten.
    Så dricka det gör jag verkligen.

• Hjartat2006

Är samma för mig. Jag blev helt förvånad i morse när jag kissade och det var så mörkt. Har ändå druckit vatten under natten. Är i vecka 38+0 nu.

Envis men söt ändå
  • MartinaDahlqvist

Är samma för mig med. Blev också förvånad över att det va så mörkt. Jag dricker ändå väldigt mycket på dagarna och innan jag går och lägger mig. Är i vecka 36+3 nu.

• lindi77

Jag med! Är i v 37+3, verkligen brunorange... Vet någon varför?

• ihärdig

Att urinen ändrar färg beror ju på den kemiska sammansättningen. Det man skal vara vaksam på ärom urinen blir mörk (porterfärgad heter det ju) samtidigt som avföringen blir ljus. Det tyder på gallrelaterade invärtes besvär. Men jag gissar på att det ni upplever är helt normalt. Som så mycket annat.

• ihärdig

Tillägg: avföringen blir i så fall avfärgad. Kittfärgad. Inte ljusbrun. Vill inte skrämma upp folk i onödan här.

• DrakenSpektakel

hmm... satt just på toan och undrade varför min urin blivit så ljus. Närmar mig BF och det är verkligen markant, den är nästan 'mjölkblandad'...

men jag hade också otroligt mörk urin förut, och det berodde utan tvekan på att jag jag inte fick druckit tillräckligt, även om jag tyckte att jag drack hela tiden. kroppen har alla möjliga små depotlager som ska fyllas upp med vätska.

drick mer.  och ju mindre iskallt vatten man dricker ju mer kan man dricka, helst rumstempererat, med lite socker och salt i

dra i er 2-3liter om dagen, så kan ni slappna av. (Jag ska ha över 4 liter, säkert ännu mer nu när jag är gravid, men det lyckas jag ALDRIG med...!)

Svar på tråden Varför blir urinen mörkare nu mot slutet?