• SilentStar

Hjälp, hur ska vi få fason på vår gräsmatta?

Vi bor i radhus och har en liten gräsmatta på ca 20 kvm som ser helt bedrövlig ut.

Förra hyresgästen har inte skött om den så den är full med mossa som vår hund nu dessutom lyckats riva upp, så hela gräsmattan är nu som en lerpöl

Vill gärna få lite fason på den tills sommaren kommer, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga och när jag ska börja, är verkligen ingen trädgårdsmänniska.

Funderade på att låna en mossrivare först och främst och riva upp all mossa, tror inte där kommer vara så mkt gräs kvar sen så att sprida ut gräsfrön borde väl vara mest rimligt att börja? Funderade på Weibulls Villa Classic eller Extra Green ( vi har både hund och ett kommande barn så den ska vara lite slittålig..).

Men hur går man tillväga sen? Är flytande Blåkorn ett bra alternativ till en sån liten yta, eller behöver man inte gödsla när man spridit ut gräsfröna? Hur lång tid tar det innan fröna slår rot, och när är bäst att börja så?

Ge mig gärna era bästa tips, och säg gärna till om jag ska göra nåt annorlunda.

• Svar på tråden Hjälp, hur ska vi få fason på vår gräsmatta?
  • Clio

Vi vertikalskar vår gräsmatta, bättre än att mossriva. Sen har vi använt stroller men när jag var på en föreläsning så hörde jag att hönsgödsel var riktigt bra, luktar verkligen illa men ska vara effektivt. Givetvis måste det ju i nya frön också. När du sått är det viktigt att hålla ytan fuktig.
    Om jag hade haft så liten yta som 20 kvm hade nog jag iof grävt upp den gamla och rullat ut, Blir inte så dyrt på så liten yta.

• Hannalisa

Håller med Clio att "Färdig gräsmatta" är att rekomendera. Vart bor du? vet några ställen som säljer i Göteborgsområdet. Gissar på att det ligger runt 70.-m2

• dimma

Dom flesta gräsmattor ser ganska illa ut så här års, det är ju nu som all mossa syns. Jag tror inte du behöver vara så bekymrad. När våren kommer och det blir varmare ute räffsa då gräsmattan så du får loss det som sitter löst. Lägg gärna på lite ny matjord som jämnar till hålor, har du mycket kan du räffsa ner det i mossan oxå. Andvänd helst inte påsjord för den innehåller så mycket torv, det blir för mjukt. Sen sår du dina gräsfrön, hur fort det gror beror på hur varmt det är ute. 1 till 3 veckor kanske. Gödsla kan du göra när gräset kommit upp ordentligt, det går egentligen bra med vilket vanligt trädgårdsgödsel som helst. Stroller kombi är nog inte att rekomendran när man har små barn och hund, det är ju trotts allt gift i.
    Att använda sin gräsmatta och gödsla är bästa sättet att bli av med mossa.
    Färdig gräsmatta låter ju smidigt men det kräver mycket underarbete och är dessutom mycket mer tork känsligt i början.

• Barbabok

olleberg.nu

Han ger råd och svarar snabbt, samt har en sån fin gräsmatta! (obs, kolla dina ljudinställningar på datorn innan för det är rätt högt. Finns massor av goda råd iaf.)

Jag är med parvel
  • veera

En nysådd gräsmatta ska man helst vara lite försiktig med första tiden så jag vet int hur bra det lyckas hos er som har hund.
    Jag skulle rekomendera att du sår lite vitklöver med i gräsmattan, men jag vet att det är många som inte gillar klöver. Fördelarna med klöver är att den tål tramp, har djupa rötter-den är grön då gräset torkar och dessutom så gödslar klövern gräsmattan så du behöver aldrig fundera på gödsling.

Dimma har rätt, det gift med i Stroller kombi!
     De flesta verkar tro att det finns gödselmedel som tar bort ogräs men ogäs tycker också om gödsel. Det är alltid nåt ogräsmedel(GIFT) som gör att ogräset försvinner.
    Stroller kombi innehåller bla MCPA, och inom jordbuket så får man inte använda det på grundvattenområden, grässkörden får inte användas som foder under samma år som MCPA har blivit använd, halmen får ej komposteras eller användas som växtunderlag. Spanmålen får vi däremot äta. Smaklig måltid.
    Det blev nu lite ot men jag hoppas att alla som använder Strolli komber(och rekomenderar åt andra) faktiskt vet vad de sätter i gräsmattan.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • och

Eftersom det är en så liten gräsmatta hade jag nog tagit bort den helt, och lagt ut singel istället. Man kan plantera lite fina växter och lägga ut stenar osv, blir betydligt snyggare än att ha en sliten gräsmatta. För när gräsmattor är så små, och man dessutom har hund, så är det svårt att hålla dom snygga.

Annars är det nog enklare att rulla ut en ny gräsmatta än att renovera den gamla.

• anmara

Gödsla, det ger gräset orka att kväva mossan!

Svar på tråden Hjälp, hur ska vi få fason på vår gräsmatta?