När kan man egentligen ta Niferex? Det ska väl inte vara när man har ätit mjölkprodukter??
Jag som älskar att dricka mjölk nuförtiden och som dessutom äter nästan konstant, är vrålhungrig vilket tyvärr även syns mer och mer på vågen..
Jag som älskar att dricka mjölk nuförtiden och som dessutom äter nästan konstant, är vrålhungrig vilket tyvärr även syns mer och mer på vågen..
Stämmer. Man ska inte ta järn samtidigt som mjölk, kaffe eller te. Men gärna tillsammans med c-vitaminer. Jag har också svårt att hitta något lämpligt tillfälle
Jag tar mina precis innan jag går och läger mig, då är det som längst sedan jag åt. Ibland äter jag ganska tätt inpå men har haft bra värde hela tiden så det verkar funka bra.
Min BM sa att det bästa sättet att ta järntabletterna är precis innan man går o lägger sig. För mig fungerar det väldigt bra (är oxå en kalv).
Min bm sa att det inte spelar roll om man tar dem ihop med mjlk men att man ska undvika att ta dem med te eller kaffe och framförallt inte samtidigt som halsbrännetabletter.
Man ska inte ta järn tillsammans med kalcium, alltså ska man mycket riktigt inte ta järn tillsammans med mjölkprodukter. Orsaken är att kalcium hämmar järnupptaget, och det
liksom förtar ju effekten av järntabletterna då...
Det bör gå minst 2 timmar mellan intag av järn och intag av kalcium.
Min BM sa också att det inte spelar någon roll.. Jag tar min tablett på morgonen samtidigt med Mitt val Kvinna, från apoteket. det gör inget att det är järn i dom också, kroppen gör sig av med det som inte behövs sa hon.
Denna texten hittade jag på en sida:
På apoteket kan man köpa järntabletter som man helst ska ta på fastande mage ihop med någonting c-vitaminrikt, till exempel juice eller frukt. Däremot ska man inte dricka mjölk, te eller kaffe ihop med tabletten eftersom dessa drycker försvårar för kroppen att ta upp järnet.
man kan väl ta niferex med mjölk men de ger inte full verkan kroppen tar hälst upp järn med tex apelsin juice och c-vitaminer
Ta dem med lite nyponsoppa mellan två större mål!
Om det är något du undrar om läkemedel så surfa in på www.fass.se Där står det om medicinerna. Detta stod om Niferex (ang. kalcium).
Niferex bör inte tas samtidigt med mat eller dryck som innehåller kalcium eftersom upptaget av järn i kroppen minskar om kalcium intas samtidigt